Olidlzd) 3 jf — o) I licaild)

oo T S 0 kg a g e o o (5 LT g ga
r‘#‘“&“ﬁ-"‘.-',)ﬂﬂ@dfﬂ Al (SIS oy (T o Ay o ead

www.afgazad.com afgazad@gmail.com
European Languages k) sl Sk

https://theintercept.com/2015/10/07/a-short-history-of-u-s-bombing-of-civilian-facilities/

A Short History of U.S. Bombing of Civilian Facilities

Jon Schwarz
10/7/2015

On October 3, a U.S. AC-130 gunship attacked a hospital run by Médecins Sans Frontiéres in
Kunduz, Afghanistan, partially destroying it. Twelve staff members and 10 patients, including
three children, were killed, and 37 people were injured. According to MSF, the U.S. had
previously been informed of the hospital’s precise location, and the attack continued for
30 minutes after staff members desperately called the U.S. military.

The U.S. first claimed the hospital had been “collateral damage” in an airstrike aimed at
“individuals” elsewhere who were “threatening the force.” Since then, various vague and
contradictory explanations have been offered by the U.S. and Afghan governments, both of
which promise to investigate the bombing. MSF has called the attack a war crime and demanded
an independent investigation by a commission set up under the Geneva Conventions.

While the international outcry has been significant, history suggests this is less because of what
happened and more because of whom it happened to. The U.S. has repeatedly attacked civilian
facilities in the past but the targets have generally not been affiliated with a European, Nobel
Peace Prize-winning humanitarian organization such as MSF.

Below is a sampling of such incidents since the 1991 Gulf War. If you believe some significant
examples are missing, please send them our way. To be clear, we’re looking for U.S. attacks on
specifically civilian facilities, such as hospitals or schools.

www.afgazad.com 1 afgazad@gmail.com



http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com
http://www.afgazad.com/
https://theintercept.com/2015/10/07/a-short-history-of-u-s-bombing-of-civilian-facilities/
https://theintercept.com/staff/jonschwarz/
https://twitter.com/stuartmillar159/status/650271482057113601
mailto:jon.schwarz@theintercept.com

SOMEHOW THIS HAS
BECOME ROUTINE. THE

REPORTNG 18 .
MY RESPONSE HERE AT
THIS PODIUM |5 ROUTINE
THE CONVERSATION IN

THE AFTERMATH OF IT.

Infant Formula Production Plant, Abu Ghraib, Irag (January 21, 1991)

On the seventh day of Operation Desert Storm, aimed at evicting lrag military forces from
Kuwait, the U.S.-led coalition bombed the Infant Formula Production Plant in the Abu Ghraib
suburb of Baghdad. Iraq declared that the factory was exactly what its name said, but the
administration of President George H.W. Bush claimed it was “a production facility for
biological weapons.” Colin Powell, then chairman of the Joint Chiefs of Staff, chimed in to say,
“It is not an infant formula factory. It was a biological weapons facility — of that we are sure.”
The U.S. media chortled about Iraq’s clumsy, transparent propaganda, and CNN’s Peter Arnett
was attacked by U.S. politicians for touring the damaged factory and reporting that “whatever
else it did, it did produce infant formula.”

Iraq was telling the truth. When Saddam Hussein’s son-in-law, Hussein Kamel, defected to
Jordan in 1995, he had every incentive to undermine Saddam, since he hoped the U.S. would
help install him as his father-in-law’s successor — but he told CNN “there is nothing military
about that place. ... It only produced baby milk.” The CIA’s own investigation later concluded
the site had been bombed “in the mistaken belief that it was a key BW [Biological Weapon]
facility.” The original U.S. claims have nevertheless proven impossible to stamp out. The George
W. Bush administration, making the case for invading Irag in 2003, portrayed the factory as a
symbol of Iraqi deceit. When the Newseum opened in 2008, it included Arnett’s 1991 reporting
in a section devoted to — in the New York Times’ description — “examples of distortions that
mar the profession.”

Air Raid Shelter, Amiriyah, Iraq (February 13, 1991)

The U.S. purposefully targeted an air raid shelter near the Baghdad airport with two 2,000-pound
laser-guided bombs, which punched through 10 feet of concrete and killed at least 408 Iraqi
civilians. A BBC journalist reported that “we saw the charred and mutilated remains. ... They
were piled onto the back of a truck; many were barely recognizable as human.” Meanwhile,

www.afgazad.com 2 afgazad@gmail.com



http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com
http://articles.latimes.com/1991-01-24/news/mn-1101_1_peter-arnett
http://articles.baltimoresun.com/1991-01-24/news/1991024090_1_baby-formula-infant-formula-milk
https://www.cia.gov/library/reports/general-reports-1/iraq_wmd_2004/chap6.html
http://www.nytimes.com/2008/04/11/arts/design/11news.html?pagewanted=print&_r=0
http://www.washingtonpost.com/wp-srv/inatl/longterm/fogofwar/archive/post021391_2.htm
https://firstlook.org/wp-uploads/sites/1/2015/10/Matt_Bors-1.jpg

Army Lt. Gen. Thomas Kelly of the U.S. Joint Chiefs of Staff said: “We are chagrined if
[civilian] people were hurt, but the only information we have about people being hurt is coming
out of the controlled press in Baghdad.” Another U.S. general claimed the shelter was “an active
command-and-control structure,” while anonymous officials said military trucks and limousines
for Iraq’s senior leadership had been seen at the building.

In his 1995 CNN interview, Hussein Kamel said, “There was no leadership there. There was a
transmission apparatus for the Iragi intelligence, but the allies had the ability to monitor that
apparatus and knew that it was not important.” The Iraqi blogger Riverbend later wrote that
several years after the attack, she went to the shelter and met a “small, slight woman” who now
lived in the shelter and gave visitors unofficial tours. Eight of her nine children had been killed in
the bombing.

Al Shifa pharmaceutical factory, Khartoum, Sudan (August 20, 1998)

After al Qaeda attacks on U.S. embassies in Kenya and Tanzania in 1998, the Clinton
administration targeted the Al Shifa factory with 13 cruise missiles, killing one person and
wounding 11. According to President Bill Clinton, the plant was “associated with the bin Laden
network” and was “involved in the production of materials for chemical weapons.”

The Clinton administration never produced any convincing evidence that this was true. By 2005,
the best the U.S. could do was say, as the New York Times characterized it, that it had not “ruled
out the possibility” that the original claims were right. The long-term damage to Sudan was
enormous. Jonathan Belke of the Near East Foundation pointed out a year after the bombing that
the plant had produced “90 percent of Sudan’s major pharmaceutical products” and contended
that due to its destruction “tens of thousands of people — many of them children — have
suffered and died from malaria, tuberculosis, and other treatable diseases.” Sudan has repeatedly
requested a U.N. investigation of the bombing, with no success.

Train bombing, Grdelica, Serbia (April 12, 1999)

During the U.S.-led bombing of Serbia during the Kosovo war, an F-15E fighter jet fired two
remotely-guided missiles that hit a train crossing a bridge near Grdelica, killing at least 14
civilians. Gen. Wesley Clark, then Supreme Allied Commander Europe, called it “an unfortunate
incident we all regret.” While the F-15 crew was able to control the missiles after they were
launched, NATO released footage taken from the plane to demonstrate how quickly the train was
moving and how little time the jet’s crew had to react. The German newspaper Frankfurter
Rundschau later reported that the video had been sped up three times. The paper quoted a U.S.
Air Force spokesperson who said this was accidental, and they had not noticed this until months
later — by which point “we did not deem it useful to go public with this.”

Radio Television Serbia, Belgrade, Serbia (April 23, 1999)
Sixteen employees of Serbia’s state broadcasting system were killed during the Kosovo War

when NATO intentionally targeted its headquarters in Belgrade. President Clinton gave an
underwhelming defense of the bombing: “Our military leaders at NATO believe ... that the Serb

www.afgazad.com 3 afgazad@gmail.com


http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com
http://www.nytimes.com/1991/02/14/world/war-in-the-gulf-the-pentagon-us-calls-target-a-command-center.html
http://riverbendblog.blogspot.com/2004_02_01_riverbendblog_archive.html
http://www.washingtonpost.com/wp-srv/inatl/longterm/eafricabombing/stories/text082098b.htm
http://www.slate.com/articles/news_and_politics/chatterbox/2004/03/khartoum_revisited_part_2.html
http://www.nytimes.com/2005/10/20/world/africa/look-at-the-place-sudan-says-say-sorry-but-us-wont.html
http://www.hartford-hwp.com/archives/33/183.html
http://edition.cnn.com/WORLD/europe/9904/13/nato.attack.03/
http://www.presidency.ucsb.edu/ws/?pid=57458

television is an essential instrument of Mr. Milosevic’s command and control. ... It is not, in a
conventional sense, therefore, a media outlet. That was a decision they made, and | did not
reverse it.” U.S. envoy Richard Holbrooke told the Overseas Press Club immediately after the
attack that it was “an enormously important and, I think, positive development.” Amnesty
International later stated it was “a deliberate attack on a civilian object and as such constitutes a
war crime.”

Chinese Embassy, Belgrade, Serbia (May 7, 1999)

Also during the Kosovo war, the U.S. bombed the Chinese embassy in Serbia’s capital, killing
three staff and wounding more than 20. The defense secretary at the time, William Cohen, said it
was a terrible mistake: “One of our planes attacked the wrong target because the bombing
instructions were based on an outdated map.” The Observer newspaper in the U.K. later reported
the U.S. had in fact deliberately targeted the embassy “after discovering it was being used to
transmit Yugoslav army communications.” The Observer quoted “a source in the U.S. National
Imagery and Mapping Agency” calling Cohen’s version of events “a damned lie.” Prodded by
the media watchdog organization Fairness and Accuracy in Reporting, the New York Times
produced its own investigation finding “no evidence that the bombing of the embassy had been a
deliberate act,” but rather that it had been caused by a “bizarre chain of missteps.” The article
concluded by quoting Porter Goss, then chairman of the House Intelligence Committee, as
saying he believed the bombing was not deliberate — “unless some people are lying to me.”

Red Cross complex, Kabul, Afghanistan (October 16 and October 26, 2001)

At the beginning of the U.S-led invasion of Afghanistan, the U.S. attacked the complex housing
the International Committee of the Red Cross in Kabul. In an attempt to prevent such incidents in
the future, the U.S. conducted detailed discussions with the Red Cross about the location of all of
its installations in the country. Then the U.S. bombed the same complex again. The second attack
destroyed warehouses containing tons of food and supplies for refugees. “Whoever is responsible
will have to come to Geneva for a formal explanation,” said a Red Cross spokesperson. “Firing,
shooting, bombing, a warehouse clearly marked with the Red Cross emblem is a very serious
incident. ... Now we’ve got 55,000 people without that food or blankets, with nothing at all.”

Al Jazeera office, Kabul, Afghanistan (November 13, 2001)

Several weeks after the Red Cross attacks, the U.S. bombed the Kabul bureau of Al Jazeera,
destroying it and damaging the nearby office of the BBC. Al Jazeera’s managing director said
the channel had repeatedly informed the U.S. military of its office’s location.

Al Jazeera office, Baghdad, Iraq (April 8, 2003)

Soon after the start of the U.S.-led invasion of Iraqg, the U.S. bombed the Baghdad office of Al
Jazeera, killing reporter Tarek Ayoub and injuring another journalist. David Blunkett, the British
home secretary at the time, subsequently revealed that a few weeks before the attack he had
urged Prime Minister Tony Blair to bomb Al Jazeera’s transmitter in Baghdad. Blunkett argued,
“I don’t think that there are targets in a war that you can rule out because you don’t actually have

www.afgazad.com 4 afgazad@gmail.com


http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com
http://www.democracynow.org/1999/4/23/pacifica_rejects_overseas_press_club_award
https://web.archive.org/web/20090611191103/http:/www.amnesty.org/en/news-and-updates/news/no-justice-victims-nato-bombings-20090423
https://www.washingtonpost.com/wp-srv/inatl/longterm/balkans/stories/mistake051199.htm
http://www.theguardian.com/world/1999/oct/17/balkans
http://fair.org/take-action/action-alerts/u-s-media-overlook-expose-on-chinese-embassy-bombing/
http://www.nytimes.com/2000/04/17/world/chinese-embassy-bombing-a-wide-net-of-blame.html?pagewanted=all
http://www.nytimes.com/2001/10/27/international/asia/27MILI.html
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/blunkett-we-must-bomb-al-jazeera-tv-703191

military personnel inside them if they are attempting to win a propaganda battle on behalf of
your enemy.”

In 2005, the British newspaper The Mirror reported on a British government memorandum
recording an April 16, 2004, conversation between Blair and President Bush at the height of the
U.S. assault on Fallujah in Irag. The Bush administration was infuriated by Al Jazeera’s
coverage of Fallujah, and according to The Mirror, Bush had wanted to bomb the channel at its
Qatar headquarters and elsewhere. However, the article says, Blair argued him out of it. Blair
subsequently called The Mirror’s claims a “conspiracy theory.” Meanwhile, his attorney general
threatened to use the Official Secrets Act to prosecute any news outlet that published further
information about the memo, and, in a secret trial, did in fact prosecute and send to jail a civil
servant for leaking it.

Palestine Hotel, Baghdad, Iraq (April 8, 2003)

The same day as the 2003 bombing of the Al Jazeera office in Baghdad, a U.S. tank fired a shell
at the 15th floor of the Palestine Hotel, where most foreign journalists were then staying. Two
reporters were Killed: Taras Protsyuk, a cameraman for Reuters, and Jose Couso, a cameraman
for the Spanish network Telecinco. An investigation by the Committee to Protect Journalists
concluded that the attack, “while not deliberate, was avoidable.”

www.afgazad.com 5 afgazad@gmail.com



http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com
http://www.thenation.com/article/did-bush-really-want-bomb-al-jazeera/
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1504132/Bush-plot-to-bomb-al-Jazeera-is-a-conspiracy-theory-says-Blair.html
http://uk.reuters.com/article/2007/05/10/uk-britain-trial-secrets-idUKL1060345320070510
https://cpj.org/2003/05/cpj-releases-investigative-report-on-palestine-hot.php

