Olidilzd) 3 jf — 3 ) licailzd)

o ST SO 0T g a s b o (a5 il 38 g
r‘#‘“&“ﬁ-"‘.-',/ﬂﬂ@dfﬂ Al (SIS oy (T o Ay o ead

www.afgazad.com afgazad@gmail.com
European Languages k) sl Sk

https://consortiumnews.com/2017/04/05/another-dangerous-rush-to-judgment-in-syria/

Another Dangerous Rush to Judgment in Syria

By Robert Parry
4/5/2017

With the latest hasty judgment about Tuesday’s poison-gas deaths in a rebel-held area of
northern Syria, the mainstream U.S. news media once more reveals itself to be a threat to
responsible journalism and to the future of humanity. Again, we see the troubling pattern of
verdict first, investigation later, even when that behavior can lead to a dangerous war escalation
and many more deaths.

Before a careful evaluation of the evidence about Tuesday’s tragedy was possible, The New
York Times and other major U.S. news outlets had pinned the blame for the scores of dead on
the Syrian government of Bashar al-Assad. That revived demands that the U.S. and other nations
establish a “no-fly zone” over Syria, which would amount to launching another “regime change”
war and would put America into a likely hot war with nuclear-armed Russia.

Even as basic facts were still being assembled about Tuesday’s incident, we, the public, were
prepped to disbelieve the Syrian government’s response that the poison gas may have come from
rebel stockpiles that could have been released either accidentally or intentionally causing the
civilian deaths in a town in Idlib Province.

One possible scenario was that Syrian warplanes bombed a rebel weapons depot where the
poison gas was stored, causing the containers to rupture. Another possibility was a staged event

www.afgazad.com 1 afgazad@gmail.com



http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com
http://www.afgazad.com/

by increasingly desperate Al Qaeda jihadists who are known for their disregard for innocent
human life.

While it’s hard to know at this early stage what’s true and what’s not, these alternative
explanations, I’'m told, are being seriously examined by U.S. intelligence. One source cited the
possibility that Turkey had supplied the rebels with the poison gas (the exact type still not
determined) for potential use against Kurdish forces operating in northern Syria near the Turkish
border or for a terror attack in a government-controlled city like the capital of Damascus.

Reporting by investigative journalist Seymour Hersh and statements by some Turkish police and
opposition politicians linked Turkish intelligence and Al Qaeda-affiliated jihadists to the Aug.
21, 2013 sarin gas attack outside Damascus that killed hundreds, although the Times and other
major U.S. news outlets continue to blame that incident on Assad’s regime.

Seasoned Propagandists

On Tuesday, the Times assigned two of its most committed anti-Syrian-government
propagandists to cover the Syrian poison-gas story, Michael B. Gordon and Anne Barnard.

Gordon has been at the front lines of the neocon “regime change” strategies for years. He co-
authored the Times’ infamous aluminum tube story of Sept. 8, 2002, which relied on U.S.
government sources and Iraqi defectors to frighten Americans with images of “mushroom
clouds” if they didn’t support President George W. Bush’s upcoming invasion of Iraq. The
timing played perfectly into the administration’s advertising “rollout” for the Iraq War.

Of course, the story turned out to be false and to have unfairly downplayed skeptics of the claim
that the aluminum tubes were for nuclear centrifuges, when the aluminum tubes actually were
meant for artillery. But the article provided a great impetus toward the Iraq War, which ended up
killing nearly 4,500 U.S. soldiers and hundreds of thousands of Iraqis.

Gordon’s co-author, Judith Miller, became the only U.S. journalist known to have lost a job over
the reckless and shoddy reporting that contributed to the Iraq disaster. For his part, Gordon
continued serving as a respected Pentagon correspondent.

Gordon’s name also showed up in a supporting role on the Times’ botched “vector analysis,”
which supposedly proved that the Syrian military was responsible for the Aug. 21, 2013 sarin-
gas attack. The “vector analysis” story of Sept. 17, 2013, traced the flight paths of two rockets,
recovered in suburbs of Damascus back to a Syrian military base 9.5 kilometers away.

The article became the ‘“slam-dunk” evidence that the Syrian government was lying when it
denied launching the sarin attack. However, like the aluminum tube story, the Times’ “vector
analysis” ignored contrary evidence, such as the unreliability of one azimuth from a rocket that
landed in Moadamiya because it had struck a building in its descent. That rocket also was found
to contain no sarin, so it’s inclusion in the vectoring of two sarin-laden rockets made no sense.

www.afgazad.com 2 afgazad@gmail.com


http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com
https://consortiumnews.com/2015/09/16/was-turkey-behind-syria-sarin-attack-2/
https://consortiumnews.com/2016/12/11/the-syrian-sarin-false-flag-lesson/
https://consortiumnews.com/2016/12/11/the-syrian-sarin-false-flag-lesson/
http://www.nytimes.com/2002/09/08/world/threats-responses-iraqis-us-says-hussein-intensifies-quest-for-bomb-parts.html
http://www.nytimes.com/2013/09/17/world/europe/syria-united-nations.html?_r=0&amp;adxnnl=1&amp;adxnnlx=1387381766-55AjTxhuELAeFSCuukA7Og

But the Times’ story ultimately fell apart when rocket scientists analyzed the one sarin-laden
rocket that had landed in the Zamalka area and determined that it had a maximum range of about
two kilometers, meaning that it could not have originated from the Syrian military base. C.J.
Chivers, one of the co-authors of the article, waited until Dec. 28, 2013, to publish a halfhearted
semi-retraction. [See Consortiumnews.com’s “NYT Backs Off Its Syria-Sarin Analysis.”]

Gordon was a co-author of another bogus Times’ front-page story on April 21, 2014, when the
State Department and the Ukrainian government fed the Times two photographs that supposedly
proved that a group of Russian soldiers — first photographed in Russia — had entered Ukraine,
where they were photographed again.

However, two days later, Gordon was forced to pen a retraction because it turned out that both
photos had been shot inside Ukraine, destroying the story’s premise. [See
Consortiumnews.com’s “NYT Retracts Russian-Photo Scoop.”]

Gordon perhaps personifies better than anyone how mainstream journalism works. If you publish
false stories that fit with the Establishment’s narratives, your job is safe even if the stories blow
up in your face. However, if you go against the grain — and if someone important raises a
question about your story — you can easily find yourself out on the street even if your story is
correct.

No Skepticism Allowed

Anne Barnard, Gordon’s co-author on Tuesday’s Syrian poison-gas story, has consistently
reported on the Syrian conflict as if she were a press agent for the rebels, playing up their anti-
government claims even when there’s no evidence.

For instance, on June 2, 2015, Barnard, who is based in Beirut, Lebanon, authored a front-page
story that pushed the rebels’ propaganda theme that the Syrian government was somehow in
cahoots with the Islamic State though even the U.S. State Department acknowledged that it had
no confirmation of the rebels’ claims.

When Gordon and Barnard teamed up to report on the latest Syrian tragedy, they again showed
no skepticism about early U.S. government and Syrian rebel claims that the Syrian military was
responsible for intentionally deploying poison gas.

Perhaps for the first time, The New York Times cited President Trump as a reliable source
because he and his press secretary were saying what the Times wanted to hear — that Assad must
be guilty.

Gordon and Barnard also cited the controversial White Helmets, the rebels’ Western-financed
civil defense group that has worked in close proximity with Al Qaeda’s Nusra Front and has
come under suspicion of staging heroic “rescues” but is nevertheless treated as a fount of truth-
telling by the mainstream U.S. news media.

www.afgazad.com 3 afgazad@gmail.com


http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com
http://www.nytimes.com/2013/12/29/world/middleeast/new-study-refines-view-of-sarin-attack-in-syria.html?ref=world&_r=0
https://consortiumnews.com/2013/12/29/nyt-backs-off-its-syria-sarin-analysis/
https://consortiumnews.com/2014/04/23/nyt-retracts-russian-photo-scoop/
https://consortiumnews.com/2015/06/03/nyts-new-propaganda-on-syria/
https://consortiumnews.com/2015/06/03/nyts-new-propaganda-on-syria/
https://www.nytimes.com/2017/04/04/world/middleeast/syria-gas-attack.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&clickSource=story-heading&module=first-column-region&region=top-news&WT.nav=top-news
https://consortiumnews.com/2016/10/23/the-white-helmets-controversy/

In early online versions of the Times’ story, a reaction from the Syrian military was buried deep
in the article around the 27" paragraph, noting: “The government denies that it has used
chemical weapons, arguing that insurgents and Islamic State fighters use toxins to frame the
government or that the attacks are staged.”

The following paragraph mentioned the possibility that a Syrian bombing raid had struck a rebel
warehouse where poison-gas was stored, thus releasing it unintentionally.

But the placement of the response was a clear message that the Times disbelieved whatever the
Assad government said. At least in the version of the story that appeared in the morning
newspaper, a government statement was moved up to the sixth paragraph although still
surrounded by comments meant to signal the Times’ acceptance of the rebel version.

After noting the Assad government’s denial, Gordon and Barnard added, “But only the Syrian
military had the ability and the motive to carry out an aerial attack like the one that struck the
rebel-held town of Khan Sheikhoun.”

But they again ignored the alternative possibilities. One was that a bombing raid ruptured
containers for chemicals that the rebels were planning to use in some future attack, and the other
was that Al Qaeda’s jihadists staged the incident to elicit precisely the international outrage
directed at Assad as has occurred.

Gordon and Barnard also could be wrong about Assad being the only one with a motive to
deploy poison gas. Since Assad’s forces have gained a decisive upper-hand over the rebels, why
would he risk stirring up international outrage at this juncture? On the other hand, the desperate
rebels might view the horrific scenes from the chemical-weapons deployment as a last-minute
game-changer.

Pressure to Prejudge

None of this means that Assad’s forces are innocent, but a serious investigation ascertains the
facts and then reaches a conclusion, not the other way around.

However, to suggest these other possibilities will, | suppose, draw the usual accusations about
“Assad apologist,” but refusing to prejudge an investigation is what journalism is supposed to be
aboult.

The Times, however, apparently has no concern anymore for letting the facts be assembled and
then letting them speak for themselves. The Times weighed in on Wednesday with an editorial
entitled “A New Level of Depravity From Mr. Assad.”

Another problem with the behavior of the Times and the mainstream media is that by jumping to

a conclusion they pressure other important people to join in the condemnations and that, in turn,
can prejudice the investigation while also generating a dangerous momentum toward war.

www.afgazad.com 4 afgazad@gmail.com



http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com
https://www.nytimes.com/2017/04/04/opinion/a-new-level-of-depravity-even-for-bashar-al-assad.html?action=click&pgtype=Homepage&clickSource=story-heading&module=opinion-c-col-left-region&region=opinion-c-col-left-region&WT.nav=opinion-c-col-left-region

Once the political leadership pronounces judgment, it becomes career-threatening for lower-level
officials to disagree with those conclusions. We’ve seen that already with how United Nations
investigators accepted rebel claims about the Syrian government’s use of chlorine gas, a set of
accusations that the Times and other media now report simply as flat-fact.

Yet, the claims about the Syrian military mixing in canisters of chlorine in supposed “barrel
bombs” make little sense because chlorine deployed in that fashion is ineffective as a lethal
weapon but it has become an important element of the rebels’ propaganda campaign.

U.N. investigators, who were under intense pressure from the United States and Western nations
to give them something to use against Assad, did support rebel claims about the government
using chlorine in a couple of cases, but the investigators also received testimony from residents
in one area who described the staging of a chlorine attack for propaganda purposes.

One might have thought that the evidence of one staged attack would have increased skepticism
about the other incidents, but the U.N. investigators apparently understood what was good for
their careers, so they endorsed a couple of other alleged cases despite their inability to conduct a
field investigation. [See Consortiumnews.com’s “UN Team Heard Claims of Staged Chemical
Attacks.”]

Now, that dubious U.N. report is being leveraged into this new incident, one opportunistic
finding used to justify another. But the pressing question now is: Have the American people
come to understand enough about “psychological operations” and “strategic communications”
that they will finally show the skepticism that no longer exists in the major U.S. news media?

www.afgazad.com 5 afgazad@gmail.com


http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com
https://consortiumnews.com/2016/09/08/un-team-heard-claims-of-staged-chemical-attacks/
https://consortiumnews.com/2016/09/08/un-team-heard-claims-of-staged-chemical-attacks/
https://consortiumnews.com/2017/03/25/how-us-flooded-the-world-with-psyops/
https://consortiumnews.com/2015/09/02/usnato-embrace-psy-ops-and-info-war/

