Oliilad) of 5/ — 3 jf licuilzd)

s TS0 gpgr ity e o O Ll 98 g
A Gadid Ay gl AS 4 O I b SIS g G s 4w A
www.afgazad.com afgazad@gmail.com
European Languages | o) s

SEPTEMBER 12, 2018

by JULIA KASSEM
14.09.2018

Idlib, Youtube and the War on Information

San Bruno-based video sharing website YouTube shut down multiple Syria-based
accounts last Saturday in attempts to enforce media blackouts against Syrian state and
their allied forces.

Among the sources removed included the accounts of the Syrian Ministry of

Defense, SANA News Agency, and the Syrian presidency. The accounts have been taken

down due to “violations to platform’s terms of service and legal complaints,” as an error
message reads upon attempting to access the pages.

Damascus based Sama TV was also among the pages taken down, with the link to their
channel broadcasting an error message reading “This page isn’t available. Sorry about
that. Try searching for something else.”

Some news sources, including the Qatari funded and London based Al-Araby al-Jadeed
(The New Arab) attributed the closure to a report by TomoNews, a Taiwanese outlet that
produces short, highly sensationalized and often bizarre CGI clips of tabloids and news
stories.

The article accused several of the Syrian channels of generating ad revenue that linked to
the Syrian General of Radio and Television, the agency responsible for operating state-
owned media.

The U.S. Treasury identified the agency as subject to sanctions in 2012, in accordance
with a 2011 executive order prohibiting U.S. nationals from “engaging in business” with

any “Syrian state-owned” entity.

www.afgazad.com 1 afgazad@gmail.com


https://www.counterpunch.org/2018/09/12/idlib-youtube-and-the-war-on-information/
https://www.youtube.com/channel/UCfa492nu0Ir7zEmqR9hQ18Q/about?disable_polymer=1
https://www.youtube.com/channel/UCfa492nu0Ir7zEmqR9hQ18Q/about?disable_polymer=1
https://www.youtube.com/channel/UCEeHn-43mW1cpwM2Wrc8PBg
http://us.tomonews.com/more-syrian-regime-channels-on-youtube-despite-u-s-sanctions-3689983

It seems more likely however, that the West’s response to their loss in the Syrian proxy
war, is that of firm desperation into winning the information war, by virtue of media and
technology.

The termination came as Syria, with Russian assistance, waged a campaign to liberate
Idlib, destroying rebel military equipment and bases, and incurring heavy losses from the
terrorists. A day prior, SANA reported on the collaboration between militants from the
Turkistan Islamic Party (TIP) and Hayat Tahrir al-Sham (HTS) and the White Helmets to
identify key locations, where sarin and chlorine gas has been shipped, to launch a potential
chemical weapons attack.

Meeting on Thursday in Jisr al-Shughour, the groups contended between al-Najia, a
countryside region of Jisr al-Shughour, al-Hamawsh, and Kafr Nubbul as potential sites to
launch a chemical attack from, according to the sources.

The account terminations have been carried out allegedly to muddle footage and coverage
of another chemical attack waged by rebels, with the intent of framing Damascus and thus
providing the justification for the US and its allies to strike Syria. Conveniently enough,
YouTube’s media blackout came as Syria, with Russian assistance, launched strikes
against over 100 opposition military targets.

Last week, the US threatened Syria with strikes, saying that it would respond “swiftly and
appropriately” if chemical weapons were deployed, despite Russia’s warnings last month
of “evidence” that shows the scheme to wage the attack.

On Saturday, Joseph Dunford, chairman of the US Joint Chiefs of Staff, disclosed that he
was in “routine” dialogue with US President Donald Trump to give him “military options”
that would enable the U.S. to strike Syria “in the event chemical weapons are used.
YouTube’s artificial-intelligence method of content flagging, recently introduced last
year, is shaped by a mix of algorithm’s and human review, in part directed by NGOs such
as the Anti-Defamation League (ADL), an organization that pushes to label criticisms of
Israel as “anti-Semitic” as well as the London-headquartered Institute for Strategic
Dialogue (ISD), and the NATO-funded Atlantic Council.

The platform’s censorship move, in the advent of the Syrian-led siege to liberate Idlib,
isn’t the first US based platform to wage a crackdown of this kind. In August, Facebook
removed nearly 650 “Iran-linked” accounts and pages that posted “anti-Saudi, pro-
Palestinian” content.

And in 2012, Jared Cohen, CEO of Jigsaw and an Adjunct Senior Fellow at the Council on
Foreign Relations, communicated with the State Department, disclosing a “pretty cool”

www.afgazad.com 2 afgazad@gmail.com


https://sana.sy/en/?p=146450
https://gizmodo.com/facebook-removes-hundreds-of-pages-used-in-iranian-infl-1828517110
https://wikileaks.org/clinton-emails/emailid/12166#efmAJ-AKfAMoAbW

use of the tool that would allow users to “publicly track and map the defections in Syria”
in hopes of “encouraging more to defect and giving confidence to the opposition.”
Monopoly on Information

The saying “knowledge is power” in this day and age, pertains as much to who wields
knowledge as much as who obtains it.

The connection between the forces that control technology and that shape the narrative in
a society was the subject of monumental works of science fiction, such as Huxley’s 1932
“Brave New World.”

And it was Antonio Gramsci, in the cells of Mussolini’s prisons in the heydey of European
fascism that identified the role of senso comune, in shaping a particular view of the world
and events reflective of the institutions and producers of knowledge in that society.
Similarly, the U.S. led, western-backed monopoly of information has, for years, served to
justify imperialist motives of regime change in Syria and in Iran.

A cohort of Washington based, corporate and foundation funded think-tanks routinely
lobby Congressional members and collaborating with State Department officials on policy
in Syria. Many statements and claims coming from US and UK government sources are
unsullied from an unwavering commitment to regime change and the maintenance of the
current geopolitical hierarchies of money and power, even if, as one WikiLeaks email
from Jake Sullivan to Hillary Clinton admits, that “[Al-Qaeda] is on our side in Syria.”
Reports from international NGOs lauded in the West for championing humanitarian causes
and campaigns such as Amnesty International have, at times, published falsified reports
that led to disastrous foreign policy outcomes.

While many of their investigations and campaigns have brought light to many
humanitarian concerns and causes over the years, a few reports, founded with faulty
sources without verifiable evidence, have assisted pro-war propaganda campaigns.

The 1992 Amnesty International corroborated report of Kuwaiti babies taken out of
incubators that gave ample justification for the US to launch its invasion of Irag in 1992.
While the report was found to be false and retracted by the organization, the international
NGO would go on to replicate its faulty practice of relying on third-party testimony, not
using a variety of sources, and failing to cross-check sources in its February 2017 report
titled “Human Slaughterhouse: Mass Hangings and Extermination at Saydnaya Prison,
Syria.”

In both cases, the push for regime change involved the input from Gulf-backed sources
financing propaganda campaigns. In 1990, it was New York based PR firm Hill &

www.afgazad.com 3 afgazad@gmail.com


https://wikileaks.org/clinton-emails/emailid/23225#efmAGZAG0

Knowlton through the “Citizens for a Free Kuwait” project that pushed for the most
influential ways to win public support for intervention in Iraq.

In the mid 2000s, UK based PR firm Bell Pottinger collaborated with US military officials
to produce falsified ‘coverage’ of al-Qaeda bombings to herald the US occupation of Iraq
led by George H.W. Bush, launched in 2003.

And this time around, in Syria, propaganda pundits, among many others, include The
Syria Campaign and Avaaz; the former which pushed to recognize The White Helmets as
the recipients for the Alternative Nobel Prize, and the latter which spent
millions smuggling medical equipment into rebel-held areas and journalists into Syria to
produce pro-regime change content. Both also pushed to establish support for a no-fly
zone in Syria, a move which even Durant said would “require war with Russia and Syria”
and a practice Avaaz had already test-grounded in Libya in 2011.

The weaponization of technological content to obscure war crimes and Western support of
them on YouTube is not unprecedented. In 2017, the channel for the Syrian Ministry of
Defense was another time deleted, alongside others belonging to various opposition
groups.

www.afgazad.com 4 afgazad@gmail.com


https://www.theguardian.com/world/2012/mar/02/avaaz-activist-group-syria

