
www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    1

  

 

آزاد افغانستان –افغانستان آزاد   

AA-AA 
بر زنده يک تن مــــباد چو کشور نباشـد تن من مبـــــــاد       بدين بوم و  

 همه سر به سر تن به کشتن دهيم        از آن به که کشور به دشمن دهيم

www.afgazad.com                                                                                              afgazad@gmail.com 

 European Languages زبانهای اروپائی

 

Carl Bernstein 

07.03.2020 

 

 

THE CIA AND THE MEDIA - article published in 

1977, but more relevant than ever!! 

After leaving The Washington Post in 1977, Carl Bernstein spent six months looking at the 

relationship of the CIA and the press during the Cold War years. His 25,000-word cover 

story, published in Rolling Stone on October 20, 1977, is reprinted below. 

THE CIA AND THE MEDIA 

How Americas Most Powerful News Media Worked Hand in Glove with the Central 

Intelligence Agency and Why the Church Committee Covered It Up 

BY CARL BERNSTEIN 

In 1953, Joseph Alsop, then one of America’s leading syndicated columnists, went to the 

Philippines to cover an election. He did not go because he was asked to do so by his 

syndicate. He did not go because he was asked to do so by the newspapers that printed his 

column. He went at the request of the CIA. 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    2

Alsop is one of more than 400 American journalists who in the past twenty‑five years have 

secretly carried out assignments for the Central Intelligence Agency, according to 

documents on file at CIA headquarters. Some of these journalists’ relationships with the 

Agency were tacit; some were explicit. There was cooperation, accommodation and 

overlap. Journalists provided a full range of clandestine services—from simple 

intelligence gathering to serving as go‑betweens with spies in Communist countries. 

Reporters shared their notebooks with the CIA. Editors shared their staffs. Some of the 

journalists were Pulitzer Prize winners, distinguished reporters who considered themselves 

ambassadors without‑portfolio for their country. Most were less exalted: foreign 

correspondents who found that their association with the Agency helped their work; 

stringers and freelancers who were as interested in the derring‑do of the spy business as in 

filing articles; and, the smallest category, full‑time CIA employees masquerading as 

journalists abroad. In many instances, CIA documents show, journalists were engaged to 

perform tasks for the CIA with the consent of the managements of America’s leading 

news organizations. 

WORKING PRESS — CIA STYLE 

To understand the role of most journalist‑operatives, it is necessary to dismiss some myths 

about undercover work for American intelligence services. Few American agents are 

“spies” in the popularly accepted sense of the term. “Spying” — the acquisition of secrets 

from a foreign government—is almost always done by foreign nationals who have been 

recruited by the CIA and are under CIA control in their own countries. Thus the primary 

role of an American working undercover abroad is often to aid in the recruitment and 

“handling” of foreign nationals who are channels of secret information reaching American 

intelligence. 

Many journalists were used by the CIA to assist in this process and they had the reputation 

of being among the best in the business. The peculiar nature of the job of the foreign 

correspondent is ideal for such work: he is accorded unusual access by his host country, 

permitted to travel in areas often off‑limits to other Americans, spends much of his time 

cultivating sources in governments, academic institutions, the military establishment and 

the scientific communities. He has the opportunity to form long‑term personal 

relationships with sources and—perhaps more than any other category of American 

operative—is in a position to make correct judgments about the susceptibility and 

availability of foreign nationals for recruitment as spies. 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    3

“After a foreigner is recruited, a case officer often has to stay in the background,” 

explained a CIA official. “So you use a journalist to carry messages to and from both 

parties” 

Journalists in the field generally took their assignments in the same manner as any other 

undercover operative. If, for instance, a journalist was based in Austria, he ordinarily 

would be under the general direction of the Vienna station chief and report to a case 

officer. Some, particularly roving correspondents or U.S.‑based reporters who made 

frequent trips abroad, reported directly to CIA officials in Langley, Virginia. 

The tasks they performed sometimes consisted of little more than serving as “eyes and 

ears” for the CIA; reporting on what they had seen or overheard in an Eastern European 

factory, at a diplomatic reception in Bonn, on the perimeter of a military base in Portugal. 

On other occasions, their assignments were more complex: planting subtly concocted 

pieces of misinformation; hosting parties or receptions designed to bring together 

American agents and foreign spies; serving up “black” propaganda to leading foreign 

journalists at lunch or dinner; providing their hotel rooms or bureau offices as “drops” for 

highly sensitive information moving to and from foreign agents; conveying instructions 

and dollars to CIA controlled members of foreign governments. 

Often the CIA’s relationship with a journalist might begin informally with a lunch, a 

drink, a casual exchange of information. An Agency official might then offer a favor—for 

example, a trip to a country difficult to reach; in return, he would seek nothing more than 

the opportunity to debrief the reporter afterward. A few more lunches, a few more favors, 

and only then might there be a mention of a formal arrangement — “That came later,” said 

a CIA official, “after you had the journalist on a string.” 

Another official described a typical example of the way accredited journalists (either paid 

or unpaid by the CIA) might be used by the Agency: “In return for our giving them 

information, we’d ask them to do things that fit their roles as journalists but that they 

wouldn’t have thought of unless we put it in their minds. For instance, a reporter in Vienna 

would say to our man, ‘I met an interesting second secretary at the Czech Embassy.’ We’d 

say, ‘Can you get to know him? And after you get to know him, can you assess him? And 

then, can you put him in touch with us—would you mind us using your apartment?”‘ 

Formal recruitment of reporters was generally handled at high levels—after the journalist 

had undergone a thorough background check. The actual approach might even be made by 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    4

a deputy director or division chief. On some occasions, no discussion would he entered 

into until the journalist had signed a pledge of secrecy. 

“The secrecy agreement was the sort of ritual that got you into the tabernacle,” said a 

former assistant to the Director of Central Intelligence. “After that you had to play by the 

rules.” David Attlee Phillips, former Western Hemisphere chief of clandestine services 

and a former journalist himself, estimated in an interview that at least 200 journalists 

signed secrecy agreements or employment contracts with the Agency in the past 

twenty‑five years. Phillips, who owned a small English‑language newspaper in Santiago, 

Chile, when he was recruited by the CIA in 1950, described the approach: “Somebody 

from the Agency says, ‘I want you to help me. 1 know you are a true‑blue American, but I 

want you to sign a piece of paper before I tell you what it’s about.’ I didn’t hesitate to sign, 

and a lot of newsmen didn’t hesitate over the next twenty years.” 

“One of the things we always had going for us in terms of enticing reporters,” observed a 

CIA official who coordinated some of the arrangements with journalists, “was that we 

could make them look better with their home offices. A foreign correspondent with ties to 

the Company [the CIA] stood a much better chance than his competitors of getting the 

good stories.” 

Within the CIA, journalist‑operatives were accorded elite status, a consequence of the 

common experience journalists shared with high‑level CIA officials. Many had gone to the 

same schools as their CIA handlers, moved in the same circles, shared fashionably liberal, 

anti‑Communist political values, and were part of the same “old boy” network that 

constituted something of an establishment elite in the media, politics and academia of 

postwar America. The most valued of these lent themselves for reasons of national service, 

not money. 

The Agency’s use of journalists in undercover operations has been most extensive in 

Western Europe (“That was the big focus, where the threat was,” said one CIA official), 

Latin America and the Far East. In the 1950s and 1960s journalists were used as 

intermediaries—spotting, paying, passing instructions—to members of the Christian 

Democratic party in Italy and the Social Democrats in Germany, both of which covertly 

received millions of dollars from the CIA. During those years “we had journalists all over 

Berlin and Vienna just to keep track of who the hell was coming in from the East and what 

they were up to,” explained a CIA official. 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    5

In the Sixties, reporters were used extensively in the CIA offensive against Salvador 

Allende in Chile; they provided funds to Allende’s opponents and wrote anti‑Allende 

propaganda for CIA proprietary publications that were distributed in Chile. (CIA officials 

insist that they make no attempt to influence the content of American newspapers, but 

some fallout is inevitable: during the Chilean offensive, CIA‑generated black propaganda 

transmitted on the wire service out of Santiago often turned up in American publications.) 

According to CIA officials, the Agency has been particularly sparing in its use of 

journalist agents in Eastern Europe on grounds that exposure might result in diplomatic 

sanctions against the United States or in permanent prohibitions against American 

correspondents serving in some countries. The same officials claim that their use of 

journalists in the Soviet Union has been even more limited, but they remain extremely 

guarded in discussing the subject. They are insistent, however, in maintaining that the 

Moscow correspondents of major news organizations have not been “tasked” or controlled 

by the Agency. 

The Soviets, according to CIA officials, have consistently raised false charges of CIA 

affiliation against individual American reporters as part of a continuing diplomatic game 

that often follows the ups and downs of Soviet‑American relations. The latest such charge 

by the Russians—against Christopher Wren of the New York Times and Alfred Friendly 

Jr., formerly of Newsweek, has no basis in fact, they insist. 

CIA officials acknowledge, however, that such charges will persist as long as the CIA 

continues to use journalistic cover and maintain covert affiliations with individuals in the 

profession. But even an absolute prohibition against Agency use of journalists would not 

free reporters from suspicion, according to many Agency officials. “Look at the Peace 

Corps,” said one source. “We have had no affiliation there and they [foreign governments] 

still throw them out” 

The history of the CIA’s involvement with the American press continues to be shrouded 

by an official policy of obfuscation and deception for the following principal reasons: 

■ The use of journalists has been among the most productive means of 

intelligence‑gathering employed by the CIA. Although the Agency has cut back sharply on 

the use of reporters since 1973 primarily as a result of pressure from the media), some 

journalist‑operatives are still posted abroad. 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    6

■ Further investigation into the matter, CIA officials say, would inevitably reveal a series 

of embarrassing relationships in the 1950s and 1960s with some of the most powerful 

organizations and individuals in American journalism. 

Among the executives who lent their cooperation to the Agency were Williarn Paley of the 

Columbia Broadcasting System, Henry Luce of Tirne Inc., Arthur Hays Sulzberger of the 

New York Times, Barry Bingham Sr. of the LouisviIle Courier‑Journal, and James Copley 

of the Copley News Service. Other organizations which cooperated with the CIA include 

the American Broadcasting Company, the National Broadcasting Company, the 

Associated Press, United Press International, Reuters, Hearst Newspapers, 

Scripps‑Howard, Newsweek magazine, the Mutual Broadcasting System, the Miami 

Herald and the old Saturday Evening Post and New York Herald‑Tribune. 

By far the most valuable of these associations, according to CIA officials, have been with 

the New York Times, CBS and Time Inc. 

The CIA’s use of the American news media has been much more extensive than Agency 

officials have acknowledged publicly or in closed sessions with members of Congress. 

The general outlines of what happened are indisputable; the specifics are harder to come 

by. CIA sources hint that a particular journalist was trafficking all over Eastern Europe for 

the Agency; the journalist says no, he just had lunch with the station chief. CIA sources 

say flatly that a well‑known ABC correspondent worked for the Agency through 1973; 

they refuse to identify him. A high‑level CIA official with a prodigious memory says that 

the New York Times provided cover for about ten CIA operatives between 1950 and 

1966; he does not know who they were, or who in the newspaper’s management made the 

arrangements. 

The Agency’s special relationships with the so‑called “majors” in publishing and 

broadcasting enabled the CIA to post some of its most valuable operatives abroad without 

exposure for more than two decades. In most instances, Agency files show, officials at the 

highest levels of the CIA usually director or deputy director) dealt personally with a single 

designated individual in the top management of the cooperating news organization. The 

aid furnished often took two forms: providing jobs and credentials “journalistic cover” in 

Agency parlance) for CIA operatives about to be posted in foreign capitals; and lending 

the Agency the undercover services of reporters already on staff, including some of the 

best‑known correspondents in the business. 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    7

In the field, journalists were used to help recruit and handle foreigners as agents; to 

acquire and evaluate information, and to plant false information with officials of foreign 

governments. Many signed secrecy agreements, pledging never to divulge anything about 

their dealings with the Agency; some signed employment contracts., some were assigned 

case officers and treated with. unusual deference. Others had less structured relationships 

with the Agency, even though they performed similar tasks: they were briefed by CIA 

personnel before trips abroad, debriefed afterward, and used as intermediaries with foreign 

agents. Appropriately, the CIA uses the term “reporting” to describe much of what 

cooperating journalists did for the Agency. “We would ask them, ‘Will you do us a 

favor?’”.said a senior CIA official. “‘We understand you’re going to be in Yugoslavia. 

Have they paved all the streets? Where did you see planes? Were there any signs of 

military presence? How many Soviets did you see? If you happen to meet a Soviet, get his 

name and spell it right .... Can you set up a meeting for is? Or relay a message?’” Many 

CIA officials regarded these helpful journalists as operatives; the journalists tended to see 

themselves as trusted friends of the Agency who performed occasional favors—usually 

without pay—in the national interest. 

“I’m proud they asked me and proud to have done it,” said Joseph Alsop who, like his late 

brother, columnist Stewart Alsop, undertook clandestine tasks for the Agency. “The notion 

that a newspaperman doesn’t have a duty to his country is perfect balls.” 

From the Agency’s perspective, there is nothing untoward in such relationships, and any 

ethical questions are a matter for the journalistic profession to resolve, not the intelligence 

community. As Stuart Loory, former Los Angeles Times correspondent, has written in the 

Columbia Journalism Review: ‘If even one American overseas carrying a press card is a 

paid informer for the CIA, then all Americans with those credentials are suspect .... If the 

crisis of confidence faced by the news business—along with the government—is to be 

overcome, journalists must be willing to focus on themselves the same spotlight they so 

relentlessly train on others!’ But as Loory also noted: “When it was reported... that 

newsmen themselves were on the payroll of the CIA, the story caused a brief stir, and then 

was dropped.” 

During the 1976 investigation of the CIA by the Senate Intelligence Committee, chaired 

by Senator Frank Church, the dimensions of the Agency’s involvement with the press 

became apparent to several members of the panel, as well as to two or three investigators 

on the staff. But top officials of the CIA, including former directors William Colby and 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    8

George Bush, persuaded the committee to restrict its inquiry into the matter and to 

deliberately misrepresent the actual scope of the activities in its final report. The 

multivolurne report contains nine pages in which the use of journalists is discussed in 

deliberately vague and sometimes misleading terms. It makes no mention of the actual 

number of journalists who undertook covert tasks for the CIA. Nor does it adequately 

describe the role played by newspaper and broadcast executives in cooperating with the 

Agency. 

THE AGENCY’S DEALINGS WITH THE PRESS BEGAN during the earliest stages of 

the Cold War. Allen Dulles, who became director of the CIA in 1953, sought to establish a 

recruiting‑and‑cover capability within America’s most prestigious journalistic institutions. 

By operating under the guise of accredited news correspondents, Dulles believed, CIA 

operatives abroad would be accorded a degree of access and freedom of movement 

unobtainable under almost any other type of cover. 

American publishers, like so many other corporate and institutional leaders at the time, 

were willing to commit the resources of their companies to the struggle against “global 

Communism.” Accordingly, the traditional line separating the American press corps and 

government was often indistinguishable: rarely was a news agency used to provide cover 

for CIA operatives abroad without the knowledge and consent of either its principal 

owner, publisher or senior editor. Thus, contrary to the notion that the CIA insidiously 

infiltrated the journalistic community, there is ample evidence that America’s leading 

publishers and news executives allowed themselves and their organizations to become 

handmaidens to the intelligence services. “Let’s not pick on some poor reporters, for 

God’s sake,” William Colby exclaimed at one point to the Church committee’s 

investigators. “Let’s go to the managements. They were witting.”  In all, about twenty‑five 

news organizations including those listed at the beginning of this article) provided cover 

for the Agency. 

In addition to cover capability, Dulles initiated a “debriefing” procedure under which 

American correspondents returning from abroad routinely emptied their notebooks and 

offered their impressions to Agency personnel. Such arrangements, continued by Dulles’ 

successors, to the present day, were made with literally dozens of news organizations. In 

the 1950s, it was not uncommon for returning reporters to be met at the ship by CIA 

officers. “There would be these guys from the CIA flashing ID cards and looking like they 

belonged at the Yale Club,” said Hugh Morrow, a former Saturday Evening Post 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    9

correspondent who is now press secretary to former vice‑president Nelson Rockefeller. “It 

got to be so routine that you felt a little miffed if you weren’t asked.” 

CIA officials almost always refuse to divulge the names of journalists who have 

cooperated with the Agency. They say it would be unfair to judge these individuals in a 

context different from the one that spawned the relationships in the first place. “There was 

a time when it wasn’t considered a crime to serve your government,” said one high‑level 

CIA official who makes no secret of his bitterness. “This all has to be considered in the 

context of the morality of the times, rather than against latter‑day standards—and 

hypocritical standards at that.” 

Many journalists who covered World War II were close to people in the Office of 

Strategic Services, the wartime predecessor of the CIA; more important, they were all on 

the same side. When the war ended and many OSS officials went into the CIA, it was only 

natural that these relationships would continue. Meanwhile, the first postwar generation of 

journalists entered the profession; they shared the same political and professional values as 

their mentors. “You had a gang of people who worked together during World War II and 

never got over it,” said one Agency official. “They were genuinely motivated and highly 

susceptible to intrigue and being on the inside. Then in the Fifties and Sixties there was a 

national consensus about a national threat. The Vietnam War tore everything to pieces—

shredded the consensus and threw it in the air.” Another Agency official observed: “Many 

journalists didn’t give a second thought to associating with the Agency. But there was a 

point when the ethical issues which most people had submerged finally surfaced. Today, a 

lot of these guys vehemently deny that they had any relationship with the Agency.” 

From the outset, the use of journalists was among the CIA’s most sensitive undertakings, 

with full knowledge restricted to the Director of Central Intelligence and a few of his 

chosen deputies. Dulles and his successors were fearful of what would happen if a 

journalist‑operative’s cover was blown, or if details of the Agency’s dealings with the 

press otherwise became public. As a result, contacts with the heads of news  organizations 

were normally initiated by Dulles and succeeding Directors of Central Intelligence; by the 

deputy directors and division chiefs in charge of covert operations—Frank Wisner, Cord 

Meyer Jr., Richard Bissell, Desmond FitzGerald, Tracy Barnes, Thomas Karamessines and 

Richard Helms himself a former UPI correspondent); and, occasionally, by others in the 

CIA hierarchy known to have an unusually close social relationship with a particular 

publisher or broadcast executive.1 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    10

James Angleton, who was recently removed as the Agency’s head of counterintelligence 

operations, ran a completely independent group of journalist‑operatives who performed 

sensitive and frequently dangerous assignments; little is known about this group for the 

simple reason that Angleton deliberately kept only the vaguest of files. 

The CIA even ran a formal training program in the 1950s to teach its agents to be 

journalists. Intelligence officers were “taught to make noises like reporters,” explained a 

high CIA official, and were then placed in major news organizations with help from 

management. “These were the guys who went through the ranks and were told ‘You’re 

going to he a journalist,’” the CIA official said. Relatively few of the 400‑some 

relationships described in Agency files followed that pattern, however; most involved 

persons who were already bona fide journalists when they began undertaking tasks for the 

Agency. 

The Agency’s relationships with journalists, as described in CIA files, include the 

following general categories: 

■ Legitimate, accredited staff members of news organizations—usually reporters. Some 

were paid; some worked for the Agency on a purely voluntary basis. This group includes 

many of the best‑known journalists who carried out tasks for the CIA. The files show that 

the salaries paid to reporters by newspaper and broadcast networks were sometimes 

supplemented by nominal payments from the CIA, either in the form of retainers, travel 

expenses or outlays for specific services performed.  Almost all the payments were made 

in cash. The accredited category also includes photographers, administrative personnel of 

foreign news bureaus and members of broadcast technical crews.) 

Two of the Agency’s most valuable personal relationships in the 1960s, according to CIA 

officials, were with reporters who covered Latin America—Jerry O’Leary of the 

Washington Star and Hal Hendrix of the Miami News, a Pulitzer Prize winner who 

became a high official of the International Telephone and Telegraph Corporation. Hendrix 

was extremely helpful to the Agency in providing information about individuals in 

Miami’s Cuban exile community. O’Leary was considered a valued asset in Haiti and the 

Dominican Republic. Agency files contain lengthy reports of both men’s activities on 

behalf of the CIA. 

O’Leary maintains that his dealings were limited to the normal give‑and‑take that goes on 

between reporters abroad and their sources. CIA officials dispute the contention: “There’s 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    11

no question Jerry reported for us,” said one. “Jerry did assessing and spotting [of 

prospective agents] but he was better as a reporter for us.” Referring to O’Leary’s denials, 

the official added: “I don’t know what in the world he’s worried about unless he’s wearing 

that mantle of integrity the Senate put on you journalists.” 

O’Leary attributes the difference of opinion to semantics. “I might call them up and say 

something like, ‘Papa Doc has the clap, did you know that?’ and they’d put it in the file. I 

don’t consider that reporting for them.... it’s useful to be friendly to them and, generally, I 

felt friendly to them. But I think they were more helpful to me than I was to them.” 

O’Leary took particular exception to being described in the same context as Hendrix. “Hal 

was really doing work for them,” said O’Leary. “I’m still with the Star. He ended up at 

ITT.” Hendrix could not be reached for comment. According to Agency officials, neither 

Hendrix nor O’Leary was paid by the CIA. 

■ Stringers2 and freelancers. Most were payrolled by the Agency under standard 

contractual terms. Their journalistic credentials were often supplied by cooperating news 

organizations. some filed news stories; others reported only for the CIA. On some 

occasions, news organizations were not informed by the CIA that their stringers were also 

working for the Agency. 

■ Employees of so‑called CIA “proprietaries.” During the past twenty‑five years, the 

Agency has secretly bankrolled numerous foreign press services, periodicals and 

newspapers—both English and foreign language—which provided excellent cover for CIA 

operatives. One such publication was the Rome Daily American, forty percent of which 

was owned by the CIA until the 1970s. The Daily American went out of business this 

year, 

■ Editors, publishers and broadcast network executives. The CIAs relationship with most 

news executives differed fundamentally from those with working reporters and stringers, 

who were much more subject to direction from the Agency. A few executives—Arthur 

Hays Sulzberger of the New York Times among them—signed secrecy agreements. But 

such formal understandings were rare: relationships between Agency officials and media 

executives were usually social—”The P and Q Street axis in Georgetown,” said one 

source. “You don’t tell Wilharn Paley to sign a piece of paper saying he won’t fink.” 

■ Columnists and commentators. There are perhaps a dozen well known columnists and 

broadcast commentators whose relationships with the CIA go far beyond those normally 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    12

maintained between reporters and their sources. They are referred to at the Agency as 

“known assets” and can be counted on to perform a variety of undercover tasks; they are 

considered receptive to the Agency’s point of view on various subjects. Three of the most 

widely read columnists who maintained such ties with the Agency are C.L. Sulzberger of 

the New York Times, Joseph Alsop, and the late Stewart Alsop, whose column appeared 

in the New York Herald‑Tribune, the Saturday Evening Post and Newsweek. CIA files 

contain reports of specific tasks all three undertook. Sulzberger is still regarded as an 

active asset by the Agency. According to a senior CIA official, “Young Cy Sulzberger had 

some uses.... He signed a secrecy agreement because we gave him classified 

information.... There was sharing, give and take. We’d say, ‘Wed like to know this; if we 

tell you this will it help you get access to so‑and‑so?’ Because of his access in Europe he 

had an Open Sesame. We’d ask him to just report: ‘What did so‑and‑so say, what did he 

look like, is he healthy?’ He was very eager, he loved to cooperate.” On one occasion, 

according to several CIA officials, Sulzberger was given a briefing paper by the Agency 

which ran almost verbatim under the columnist’s byline in the Times. “Cycame out and 

said, ‘I’m thinking of doing a piece, can you give me some background?’” a CIA officer 

said. “We gave it to Cy as a background piece and Cy gave it to the printers and put his 

name on it.” Sulzberger denies that any incident occurred. “A lot of baloney,” he said. 

Sulzberger claims that he was never formally “tasked” by the Agency and that he “would 

never get caught near the spook business. My relations were totally informal—I had a 

goodmany friends,” he said. “I’m sure they consider me an asset. They can ask me 

questions. They find out you’re going to Slobovia and they say, ‘Can we talk to you when 

you get back?’ ... Or they’ll want to know if the head of the Ruritanian government is 

suffering from psoriasis. But I never took an assignment from one of those guys.... I’ve 

known Wisner well, and Helms and even McCone [former CIA director John McCone] I 

used to play golf with. But they’d have had to he awfully subtle to have used me. 

Sulzberger says he was asked to sign the secrecy agreement in the 1950s. “A guy came 

around and said, ‘You are a responsible newsman and we need you to sign this if we are 

going to show you anything classified.’ I said I didn’t want to get entangled and told them, 

‘Go to my uncle [Arthur Hays Sulzberger, then publisher of the New York Times] and if 

he says to sign it I will.’” His uncle subsequently signed such an agreement, Sulzberger 

said, and he thinks he did too, though he is unsure. “I don’t know, twenty‑some years is a 

long time.” He described the whole question as “a bubble in a bathtub.” 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    13

Stewart Alsop’s relationship with the Agency was much more extensive than Sulzberger’s. 

One official who served at the highest levels in the CIA said flatly: “Stew Alsop was a 

CIA agent.” An equally senior official refused to define Alsop’s relationship with the 

Agency except to say it was a formal one. Other sources said that Alsop was particularly 

helpful to the Agency in discussions with, officials of foreign governments—asking 

questions to which the CIA was seeking answers, planting misinformation advantageous 

to American policy, assessing opportunities for CIA recruitment of well‑placed foreigners. 

“Absolute nonsense,” said Joseph Alsop of the notion that his brother was a CIA agent. “I 

was closer to the Agency than Stew was, though Stew was very close. I dare say he did 

perform some tasks—he just did the correct thing as an American.... The Founding Fathers 

[of the CIA] were close personal friends of ours. Dick Bissell [former CIA deputy 

director] was my oldest friend, from childhood. It was a social thing, my dear fellow. I 

never received a dollar, I never signed a secrecy agreement. I didn’t have to.... I’ve done 

things for them when I thought they were the right thing to do. I call it doing my duty as a 

citizen. 

Alsop is willing to discuss on the record only two of the tasks he undertook: a visit to Laos 

in 1952 at the behest of Frank Wisner, who felt other American reporters were using 

anti‑American sources about uprisings there; and a visit to the Phillipines in 1953 when 

the CIA thought his presence there might affect the outcome of an election. “Des 

FitzGerald urged me to go,” Alsop recalled. “It would be less likely that the election could 

be stolen [by the opponents of Ramon Magsaysay] if the eyes of the world were on them. I 

stayed with the ambassador and wrote about what happened.” 

Alsop maintains that he was never manipulated by the Agency. “You can’t get entangled 

so they have leverage on you,” he said. “But what I wrote was true. My view was to get 

the facts. If someone in the Agency was wrong, I stopped talking to them—they’d given 

me phony goods.” On one occasion, Alsop said, Richard Helms authorized the head of the 

Agency’s analytical branch to provide Alsop with information on Soviet military presence 

along the Chinese border. “The analytical side of the Agency had been dead wrong about 

the war in Vietnam—they thought it couldn’t be won,” said Alsop. “And they were wrong 

on the Soviet buildup. I stopped talking to them.” Today, he says, “People in our business 

would be outraged at the kinds of suggestions that were made to me. They shouldn’t be. 

The CIA did not open itself at all to people it did not trust. Stew and I were trusted, and 

I’m proud of it.” 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    14

MURKY DETAILS OF CIA RELATIONSHIPS WITH INDIVIDUALS and news 

organizations began trickling out in 1973 when it was first disclosed that the CIA had, on 

occasion, employed journalists. Those reports, combined with new information, serve as 

casebook studies of the Agency’s use of journalists for intelligence purposes. They 

include: 

■ The New York Times. The Agency’s relationship with the Times was by far its most 

valuable among newspapers, according to CIA officials. From 1950 to 1966, about ten 

CIA employees were provided Times cover under arrangements approved by the 

newspaper’s late publisher, Arthur Hays Sulzberger. The cover arrangements were part of 

a general Times policy—set by Sulzberger—to provide assistance to the CIA whenever 

possible. 

Sulzberger was especially close to Allen Dulles. “At that level of contact it was the mighty 

talking to the mighty,” said a high‑level CIA official who was present at some of the 

discussions. “There was an agreement in principle that, yes indeed, we would help each 

other. The question of cover came up on several occasions.  It was agreed that the actual 

arrangements would be handled by subordinates.... The mighty didn’t want to know the 

specifics; they wanted plausible deniability. 

A senior CIA official who reviewed a portion of the Agency’s files on journalists for two 

hours onSeptember 15th, 1977, said he found documentation of five instances in which the 

Times had provided cover for CIA employees between 1954 and 1962. In each instance he 

said, the arrangements were handled by executives of the Times; the documents all 

contained standard Agency language “showing that this had been checked out at higher 

levels of the New York Times,” said the official. The documents did not mention 

Sulzberger’s name, however—only those of subordinates whom the official refused to 

identify. 

The CIA employees who received Times credentials posed as stringers for the paper 

abroad and worked as members of clerical staffs in the Times’ foreign bureaus. Most were 

American; two or three were foreigners. 

CIA officials cite two reasons why the Agency’s working relationship with the Times was 

closer and more extensive than with any other paper: the fact that the Times maintained 

the largest foreign news operation in American daily journalism; and the close personal 

ties between the men who ran both institutions. 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    15

Sulzberger informed a number of reporters and editors of his general policy of cooperation 

with the Agency. “We were in touch with them—they’d talk to us and some cooperated,” 

said a CIA official. The cooperation usually involved passing on information and 

“spotting” prospective agents among foreigners. 

Arthur Hays Sulzberger signed a secrecy agreement with the CIA in the 1950s, according 

to CIA officials—a fact confirmed by his nephew, C.L. Sulzberger. However, there are 

varying interpretations of the purpose of the agreement: C.L. Sulzberger says it 

represented nothing more than a pledge not to disclose classified information made 

available to the publisher. That contention is supported by some Agency officials. Others 

in the Agency maintain that the agreement represented a pledge never to reveal any of the 

Times’ dealings with the CIA, especially those involving cover. And there are those who 

note that, because all cover arrangements are classified, a secrecy agreement would 

automatically apply to them. 

Attempts to find out which individuals in the Times organization made the actual 

arrangements for providing credentials to CIA personnel have been unsuccessful. In a 

letter to reporter Stuart Loory in 1974, Turner Cadedge, managing editor of the Times 

from 1951 to 1964, wrote that approaches by the CIA had been rebuffed by the newspaper. 

“I knew nothing about any involvement with the CIA... of any of our foreign 

correspondents on the New York Times. I heard many times of overtures to our men by 

the CIA, seeking to use their privileges, contacts, immunities and, shall we say, superior 

intelligence in the sordid business of spying and informing. If any one of them succumbed 

to the blandishments or cash offers, I was not aware of it. Repeatedly, the CIA and other 

hush‑hush agencies sought to make arrangements for ‘cooperation’ even with Times 

management, especially during or soon after World War II, but we always resisted. Our 

motive was to protect our credibility.” 

According to Wayne Phillips, a former Timesreporter, the CIA invoked Arthur Hays 

Sulzberger’s name when it tried to recruit him as an undercover operative in 1952 while he 

was studying at Columbia University’s Russian Institute. Phillips said an Agency official 

told him that the CIA had “a working arrangement” with the publisher in which other 

reporters abroad had been placed on the Agency’s payroll. Phillips, who remained at the 

Times until 1961, later obtained CIA documents under the Freedom of Information Act 

which show that the Agency intended to develop him as a clandestine “asset” for use 

abroad. 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    16

On January 31st, 1976, the Times carried a brief story describing the ClAs attempt to 

recruit Phillips. It quoted Arthur Ochs Sulzberger, the present publisher, as follows: “I 

never heard of the Times being approached, either in my capacity as publisher or as the 

son of the late Mr. Sulzberger.” The Times story, written by John M. Crewdson, also 

reported that Arthur Hays Sulzberger told an unnamed former correspondent that he might 

he approached by the CIA after arriving at a new post abroad. Sulzberger told him that he 

was not “under any obligation to agree,” the story said and that the publisher himself 

would be “happier” if he refused to cooperate. “But he left it sort of up to me,” the Times 

quoted its former reporter as saying. “The message was if I really wanted to do that, okay, 

but he didn’t think it appropriate for a Times correspondent” 

C.L. Sulzberger, in a telephone interview, said he had no knowledge of any CIA personnel 

using Times cover or of reporters for the paper working actively for the Agency. He was 

the paper’s chief of foreign service from 1944 to 1954 and expressed doubt that his uncle 

would have approved such arrangements. More typical of the late publisher, said  

Sulzberger, was a promise made to Allen Dulles’ brother, John Foster, then secretary of 

state, that no Times staff member would be permitted to accept an invitation to visit the 

People’s Republic of China without John Foster Dulles’ consent. Such an invitation was 

extended to the publisher’s nephew in the 1950s; Arthur Sulzberger forbade him to accept 

it. “It was seventeen years before another Times correspondent was invited,” C.L. 

Sulzberger recalled. 

■ The Columbia Broadcasting System. CBS was unquestionably the CIAs most valuable 

broadcasting asset. CBS President William Paley and Allen Dulles enjoyed an easy 

working and social relationship. Over the years, the network provided cover for CIA 

employees, including at least one well‑known foreign correspondent and several stringers; 

it supplied outtakes of newsfilm to the CIA3; established a formal channel of 

communication between the Washington bureau chief and the Agency; gave the Agency 

access to the CBS newsfilm library; and allowed reports by CBS correspondents to the 

Washington and New York newsrooms to be routinely monitored by the CIA. Once a year 

during the 1950s and early 1960s, CBS correspondents joined the CIA hierarchy for 

private dinners and briefings. 

The details of the CBS‑CIA arrangements were worked out by subordinates of both Dulles 

and Paley. “The head of the company doesn’t want to know the fine points, nor does the 

director,” said a CIA official. “Both designate aides to work that out. It keeps them above 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    17

the battle.” Dr. Frank Stanton, for 25 years president of the network, was aware of the 

general arrangements Paley made with Dulles—including those for cover, according to 

CIA officials. Stanton, in an interview last year, said he could not recall any cover 

arrangements.) But Paley’s designated contact for the Agency was Sig Mickelson, 

president of CBS News between 1954 and 1961. On one occasion, Mickelson has said, he 

complained to Stanton about having to use a pay telephone to call the CIA, and Stanton 

suggested he install a private line, bypassing the CBS switchboard, for the purpose. 

According to Mickelson, he did so. Mickelson is now president of Radio Free Europe and 

Radio Liberty, both of which were associated with the CIA for many years. 

In 1976, CBS News president Richard Salant ordered an in‑house investigation of the 

network's dealings with the CIA. Some of its findings were first disclosed by Robert 

Scheer in the Los Angeles Times.) But Salant's report makes no mention of some of his 

own dealings with the Agency, which continued into the 1970s. 

Many details about the CBS‑CIA relationship were found in Mickelson's files by two 

investigators for Salant. Among the documents they found was a September 13th, 1957, 

memo to Mickelson fromTed Koop, CBS News bureau chief  in Washington from 1948 to 

1961. It describes a phone call to Koop from Colonel Stanley Grogan of the CIA: "Grogan 

phoned to say that Reeves [J. B. Love Reeves, another CIA official] is going to New York 

to be in charge of the CIA contact office there and will call to see you and some of your 

confreres. Grogan says normal activities will continue to channel through the Washington 

office of CBS News." The report to Salant also states: "Further investigation of 

Mickelson's files reveals some details of the relationship between the CIA and CBS 

News.... Two key administrators of this relationship were Mickelson and Koop.... The 

main activity appeared to be the delivery of CBS newsfilm to the CIA.... In addition there 

is evidence that, during 1964 to 1971, film material, including some outtakes, were 

supplied by the CBS Newsfilm Library to the CIA through and at the direction of Mr. 

Koop4.... Notes in Mr. Mickelson's files indicate that the CIA used CBS films for 

training... All of the above Mickelson activities were handled on a confidential basis 

without mentioning the words Central Intelligence Agency. The films were sent to 

individuals at post‑office box numbers and were paid for by individual, nor government, 

checks. ..." Mickelson also regularly sent the CIA an internal CBS newsletter, according to 

the report. 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    18

Salant's investigation led him to conclude that Frank Kearns, a CBS‑TV reporter from 

1958 to 1971, "was a CIA guy who got on the payroll somehow through a CIA contact 

with somebody at CBS." Kearns and Austin Goodrich, a CBS stringer, were undercover 

CIA employees, hired under arrangements approved by Paley. 

Last year a spokesman for Paley denied a report by former CBS correspondent Daniel 

Schorr that Mickelson and he had discussed Goodrich's CIA status during a meeting with 

two Agency representatives in 1954. The spokesman claimed Paley had no knowledge that 

Goodrich had worked for the CIA. "When I moved into the job I was told by Paley that 

there was an ongoing relationship with the CIA," Mickelson said in a recent interview. 

"He introduced me to two agents who he said would keep in touch. We all discussed the 

Goodrich situation and film arrangements. I assumed this was a normal relationship at the 

time. This was at the height of the Cold War and I assumed the communications media 

were cooperating—though the Goodrich matter was compromising. 

At the headquarters of CBS News in New York, Paley's cooperation with the CIA is taken 

for granted by many news executives and reporters, despite tile denials. Paley, 76, was not 

interviewed by Salant's investigators. "It wouldn't do any good," said one CBS executive. 

"It is the single subject about which his memory has failed." 

Salant discussed his own contacts with the CIA, and the fact he continued many of his 

predecessor's practices, in an interview with this reporter last year. The contacts, he said, 

began in February 1961, "when I got a phone call from a CIA man who said he had a 

working relationship with Sig Mickelson. The man said, 'Your bosses know all about it.'"  

According to Salant, the CIA representative asked that CBS continue to supply the 

Agency with unedited newstapes and make its correspondents available for debriefingby 

Agency officials. Said Salant: "I said no on talking to the reporters, and let them see 

broadcast tapes, but no outtakes.  This went on for a number of years—into the early 

Seventies." 

In 1964 and 1965, Salant served on a super-secret CIA task force which explored methods 

of beaming American propaganda broadcasts to the People's Republic of China. The other 

members of the four‑man study team were Zbigniew Brzezinski, then a professor at 

Columbia University; William Griffith, then professor of political science at the 

Massachusetts Institute of Technology., and John Haves, then vice‑president of the 

Washington Post Company for radio‑TV5. The principal government officials associated 

with the project were Cord Meyer of the CIA; McGeorge Bundy, then special assistant to 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    19

the president for national security; Leonard Marks, then director of the USIA; and Bill 

Moyers, then special assistant to President Lyndon Johnson and now a CBS 

correspondent. 

Salant's involvement in the project began with a call from Leonard Marks, "who told me 

the White House wanted to form a committee of four people to make a study of U.S. 

overseas broadcasts behind the Iron Curtain." When Salant arrived in Washington for the 

first meeting he was told that the project was CIA sponsored. "Its purpose," he said, "was 

to determine how best to set up shortwave broadcasts into Red China." Accompanied by a 

CIA officer named Paul Henzie, the committee of four subsequently traveled around the 

world inspecting facilities run by Radio Free Europe and Radio Liberty both CIA‑run 

operations at the time), the Voice of America and Armed Forces Radio. After more than a 

year of study, they submitted a report to Moyers recommending that the government 

establish a broadcast service, run by the Voice of America, to be beamed at the People's 

Republic of China. Salant has served two tours as head of CBS News, from 1961‑64 and 

1966‑present. At the time of the China project he was a CBS corporate executive.) 

■ Time and Newsweek magazines. According to CIA and Senate sources, Agency files 

contain written agreements with former foreign correspondents and stringers for both the 

weekly news magazines.  The same sources refused to say whether the CIA has ended all 

its associations with individuals who work for the two publications. Allen Dulles often 

interceded with his good friend, the late Henry Luce, founder of Time and Life magazines, 

who readily allowed certain members of his staff to work for the Agency and agreed to 

provide jobs and credentials for other CIA operatives who lacked journalistic experience. 

For many years, Luce's personal emissary to the CIA was C.D. Jackson, a Time Inc., 

vice‑president who was publisher of Life magazine from 1960 until his death in 

1964.While a Time executive, Jackson coauthored a CIA‑sponsored study recommending 

the reorganization of the American intelligence services in the early 1950s. Jackson, 

whose Time‑Life service was interrupted by a one‑year White House tour as an assistant 

to President Dwight Eisenhower, approved specific arrangements for providing CIA 

employees with Time‑Life cover. Some of these arrangements were made with the 

knowledge of Luce's wife, Clare Boothe. Other arrangements for Time cover, according to 

CIA officials including those who dealt with Luce), were made with the knowledge of 

Hedley Donovan, now editor‑in‑chief of Time Inc. Donovan, who took over editorial 

direction of all Time Inc. publications in 1959, denied in a telephone interview that he 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    20

knew of any such arrangements. "I was never approached and I'd be amazed if Luce 

approved such arrangements," Donovan said. "Luce had a very scrupulous regard for the 

difference between journalism and government." 

In the 1950s and early 1960s, Time magazine's foreign correspondents attended CIA 

"briefing" dinners similar to those the CIA held for CBS. And Luce, according to CIA 

officials, made it a regular practice to brief Dulles or other high Agency officials when he 

returned from his frequent trips abroad. Luce and the men who ran his magazines in the 

1950s and 1960s encouraged their foreign correspondents to provide help to the CIA, 

particularly information that might be useful to the Agency for intelligence purposes or 

recruiting foreigners. 

At Newsweek, Agency sources reported, the CIA engaged the services of' several foreign 

correspondents and stringers under arrangements approved by senior editors at the 

magazine. Newsweek's stringer in Rome in the mid‑Fifties made little secret of the fact 

that he worked for the CIA. Malcolm Muir, Newsweek's editor from its founding in 1937 

until its sale to the Washington Post Company in 1961, said in a recent interview that his 

dealings with the CIA were limited to private briefings he gave Allen Dulles after trips 

abroad and arrangements he approved for regular debriefing of Newsweek correspondents 

by the Agency. He said that he had never provided cover for CIA operatives, but that 

others high in the Newsweek organization might have done so without his knowledge. 

"I would have thought there might have been stringers who were agents, but I didn't know 

who they were," said Muir. "I do think in those days the CIA kept pretty close touch with 

all responsible reporters. Whenever I heard something that I thought might be of interest to 

Allen Dulles, I'd call him up.... At one point he appointed one of his CIA men to keep in 

regular contact with our reporters, a chap that I knew but whose name I can't remember. I 

had a number of friends in Alien Dulles' organization." Muir said that Harry Kern, 

Newsweek's foreign editor from 1945 until 1956, and Ernest K. Lindley, the magazine's 

Washington bureau chief during the same period "regularly checked in with various 

fellows in the CIA." 

"To the best of my knowledge." said Kern, "nobody at Newsweek worked for the CIA... 

The informal relationship was there. Why have anybody sign anything? What we knew we 

told them [the CIA] and the State Department.... When I went to Washington, I would talk 

to Foster or Allen Dulles about what was going on. ... We thought it was admirable at the 

time. We were all on the same side." CIA officials say that Kern's dealings with the 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    21

Agency were extensive. In 1956, he left Newsweek to run Foreign Reports, a 

Washington‑based newsletter whose subscribers Kern refuses to identify. 

Ernest Lindley, who remained at Newsweek until 1961, said in a recent interview that he 

regularly consulted with Dulles and other high CIA officials before going abroad and 

briefed them upon his return. "Allen was very helpful to me and I tried to reciprocate 

when I could," he said. "I'd give him my impressions of people I'd met overseas. Once or 

twice he asked me to brief a large group of intelligence people; when I came back from the 

Asian‑African conference in 1955, for example; they mainly wanted to know about 

various people." 

As Washington bureau chief, Lindley said he learned from Malcolm Muir that the 

magazine's stringer in southeastern Europe was a CIA contract employee—given 

credentials under arrangements worked out with the management. "I remember it came 

up—whether it was a good idea to keep this person from the Agency; eventually it was 

decided to discontinue the association," Lindley said. 

When Newsweek waspurchased by the Washington Post Company, publisher Philip L. 

Graham was informed by Agency officials that the CIA occasionally used the magazine 

for cover purposes, according to CIA sources. "It was widely known that Phil Graham was 

somebody you could get help from," said a former deputy director of the Agency. "Frank 

Wisner dealt with him." Wisner, deputy director of the CIA from 1950 until shortly before 

his suicide in 1965, was the Agency's premier orchestrator of "black" operations, including 

many in which journalists were involved. Wisner liked to boast of his "mighty Wurlitzer," 

a wondrous propaganda instrument he built, and played, with help from the press.) Phil 

Graham was probably Wisner's closest friend. But Graharn, who committed suicide in 

1963, apparently knew little of the specifics of any cover arrangements with Newsweek, 

CIA sources said. 

In 1965‑66, an accredited Newsweek stringer in the Far East was in fact a CIA contract 

employee earning an annual salary of $10,000 from the Agency, according to Robert T. 

Wood, then a CIA officer in the Hong Kong station. Some, Newsweek correspondents and 

stringers continued to maintain covert ties with the Agency into the 1970s, CIA sources 

said. 

Information about Agency dealings with the Washington Post newspaper is extremely 

sketchy. According to CIA officials, some Post stringers have been CIA employees, but 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    22

these officials say they do not know if anyone in the Post management was aware of the 

arrangements. 

All editors‑in‑chief and managing editors of the Post since 1950 say they knew of no 

formal Agency relationship with either stringers or members of the Post staff. “If anything 

was done it was done by Phil without our knowledge,” said one. Agency officials, 

meanwhile, make no claim that Post staff members have had covert affiliations with the 

Agency while working for the paper.6 

Katharine Graham, Philip Graham’s widow and the current publisher of the Post, says she 

has never been informed of any CIA relationships with either Post or Newsweek 

personnel. In November of 1973, Mrs. Graham called William Colby and asked if any 

Post stringers or staff members were associated with the CIA. Colby assured her that no 

staff members were employed by the Agency but refused to discuss the question of 

stringers. 

■ The Louisville Courier‑Journal. From December 1964 until March 1965, a CIA 

undercover operative named Robert H. Campbell worked on the Courier‑Journal. 

According to high‑level CIA sources, Campbell was hired by the paper under 

arrangements the Agency made with Norman E. Isaacs, then executive editor of the 

Courier‑Journal. Barry Bingham Sr., then publisher of the paper, also had knowledge of 

the arrangements, the sources said. Both Isaacs and Bingham have denied knowing that 

Campbell was an intelligence agent when he was hired. 

The complex saga of Campbell’s hiring was first revealed in a Courier‑Journal story 

written by James R Herzog on March 27th, 1976, during the Senate committee’s 

investigation, Herzog’s account began: “When 28‑year‑old Robert H. Campbell was hired 

as a Courier‑Journal reporter in December 1964, he couldn’t type and knew little about 

news writing.” The account then quoted the paper’s former managing editor as saying that 

Isaacs told him that Campbell was hired as a result of a CIA request: “Norman said, when 

he was in Washington [in 1964], he had been called to lunch with some friend of his who 

was with the CIA [and that] he wanted to send this young fellow down to get him a little 

knowledge of newspapering.” All aspects of Campbell’s hiring were highly unusual. No 

effort had been made to check his credentials, and his employment records contained the 

following two notations: “Isaacs has files of correspondence and investigation of this 

man”; and, “Hired for temporary work—no reference checks completed or needed.” 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    23

The level of Campbell’s journalistic abilities apparently remained consistent during his 

stint at the paper, “The stuff that Campbell turned in was almost unreadable,” said a 

former assistant city editor. One of Campbell’s major reportorial projects was a feature 

about wooden Indians. It was never published. During his tenure at the paper, Campbell 

frequented a bar a few steps from the office where, on occasion, he reportedly confided to 

fellow drinkers that he was a CIA employee. 

According to CIA sources, Campbell’s tour at the Courier‑Journal was arranged to provide 

him with a record of journalistic experience that would enhance the plausibility of future 

reportorial cover and teach him something about the newspaper business. The 

Courier‑Journal’s investigation also turned up the fact that before coming to Louisville he 

had worked briefly for the Hornell, New York, Evening Tribune, published by Freedom 

News, Inc. CIA sources said the Agency had made arrangements with that paper’s 

management to employ Campbell.7 

At the Courier‑Journal, Campbell was hired under arrangements made with Isaacs and 

approved by Bingham, said CIA and Senate sources. “We paid the Courier‑Journal so they 

could pay his salary,” said an Agency official who was involved in the transaction. 

Responding by letter to these assertions, Isaacs, who left Louisville to become president 

and publisher of the Wilmington Delaware) News & Journal, said: “All I can do is repeat 

the simple truth—that never, under any circumstances, or at any time, have I ever 

knowingly hired a government agent. I’ve also tried to dredge my memory, but 

Campbell’s hiring meant so little to me that nothing emerges.... None of this is to say that I 

couldn’t have been ‘had.’”.Barry Bingham Sr., said last year in a telephone interview that 

he had no specific memory of Campbell’s hiring and denied that he knew of any 

arrangements between the newspaper’s management and the CIA. However, CIA officials 

said that the Courier‑Journal, through contacts with Bingham, provided other unspecified 

assistance to the Agency in the 1950s and 1960s. The Courier‑Journal’s detailed, 

front‑page account of Campbell’s hiring was initiated by Barry Bingham Jr., who 

succeeded his father as editor and publisher of the paper in 1971. The article is the only 

major piece of self‑investigation by a newspaper that has appeared on this subject.8 

■ The American Broadcasting Company and the National Broadcasting Company. 

According to CIA officials, ABC continued to provide cover for some CIA operatives 

through the 1960s. One was Sam Jaffe who CIA officials said performed clandestine tasks 

for the Agency. Jaffe has acknowledged only providing the CIA with information. In 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    24

addition, another well‑known network correspondent performed covert tasks for the 

Agency, said CIA sources. At the time of the Senate bearings, Agency officials serving at 

the highest levels refused to say whether the CIA was still maintaining active relationships 

with members of the ABC‑News organization. All cover arrangements were made with the 

knowledge off ABC executives, the sources said. 

These same sources professed to know few specifies about the Agency’s relationships 

with NBC, except that several foreign correspondents of the network undertook some 

assignments for the Agency in the 1950s and 1960s. “It was a thing people did then,” said 

Richard Wald, president of NBC News since 1973. “I wouldn’t be surprised if people 

here—including some of the correspondents in those days—had connections with the 

Agency.” 

■ The Copley Press, and its subsidiary, the Copley News Service. This relationship, first 

disclosed publicly by reporters Joe Trento and Dave Roman in Penthouse magazine, is 

said by CIA officials to have been among the Agency’s most productive in terms of 

getting “outside” cover for its employees. Copley owns nine newspapers in California and 

Illinois—among them the San Diego Union and Evening Tribune. The Trento‑Roman 

account, which was financed by a grant from the Fund for Investigative Journalism, 

asserted that at least twenty‑three Copley News Service employees performed work for the 

CIA. “The Agency’s involvement with the Copley organization is so extensive that it’s 

almost impossible to sort out,” said a CIA official who was asked about the relationship 

late in 1976. Other Agency officials said then that James S. Copley, the chain’s owner 

until his death in 1973, personally made most of the cover arrangements with the CIA. 

According to Trento and Roman, Copley personally volunteered his news service to 

then‑president Eisenhower to act as “the eyes and ears” against “the Communist threat in 

Latin and Central America” for “our intelligence services.”  James Copley was also the 

guiding hand behind the Inter‑American Press Association, a CIA‑funded organization 

with heavy membership among right‑wing Latin American newspaper editors. 

■ Other major news organizations. According to Agency officials, CIA files document 

additional cover arrangements with the following news‑gathering organizations, among 

others: the New York Herald‑Tribune, the Saturday‑Evening Post, Scripps‑Howard 

Newspapers, Hearst Newspapers Seymour K. Freidin, Hearst’s current London bureau 

chief and a former  Herald‑Tribune editor and correspondent, has been identified as a CIA 

operative by Agency sources), Associated Press,9 United Press International, the Mutual 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    25

Broadcasting System, Reuters and the Miami Herald. Cover arrangements with the Herald, 

according to CIA officials, were unusual in that they were made “on the ground by the 

CIA station in Miami, not from CIA headquarters. 

“And that’s just a small part of the list,” in the words of one official who served in the CIA 

hierarchy. Like many sources, this official said that the only way to end the uncertainties 

about aid furnished the Agency by journalists is to disclose the contents of the CIA files—

a course opposed by almost all of the thirty‑five present and former CIA officials 

interviewed over the course of a year. 

COLBY CUTS HIS LOSSES 

THE CIA’S USE OF JOURNALISTS CONTINUED VIRTUALLY unabated until 1973 

when, in response to public disclosure that the Agency had secretly employed American 

reporters, William Colby began scaling down the program. In his public statements, Colby 

conveyed the impression that the use of journalists had been minimal and of limited 

importance to the Agency. 

He then initiated a series of moves intended to convince the press, Congress and the public 

that the CIA had gotten out of the news business. But according to Agency officials, 

Colby had in fact thrown a protective net around his valuable intelligence in the 

journalistic community. He ordered his deputies to maintain Agency ties with its best 

journalist contacts while severing formal relationships with many regarded as inactive, 

relatively unproductive or only marginally important. In reviewing Agency files to comply 

with Colby’s directive, officials found that many journalists had not performed useful 

functions for the CIA in years. Such relationships, perhaps as many as a hundred, were 

terminated between 1973 and 1976. 

Meanwhile, important CIA operatives who had been placed on the staffs of some major 

newspaper and broadcast outlets were told to resign and become stringers or freelancers, 

thus enabling Colby to assure concerned editors that members of their staffs were not CIA 

employees. Colby also feared that some valuable stringer‑operatives might find their 

covers blown if scrutiny of the Agency’s ties with journalists continued. Some of these 

individuals were reassigned to jobs on so‑called proprietary publications—foreign 

periodicals and broadcast outlets secretly funded and staffed by the CIA. Other journalists 

who had signed formal contracts with the CIA—making them employees of the Agency—



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    26

were released from their contracts, and asked to continue working under less formal 

arrangements. 

In November 1973, after many such shifts had been made, Colby told reporters and editors 

from the New York Times and the Washington Star that the Agency had “some three 

dozen” American newsmen “on the CIA payroll,” including five who worked for 

“general‑circulation news organizations.” Yet even while the Senate Intelligence 

Committee was holding its hearings in 1976, according to high‑level CIA sources, the CIA 

continued to maintain ties with seventy‑five to ninety journalists of every description—

executives, reporters, stringers, photographers, columnists, bureau clerks and members of 

broadcast technical crews. More than half of these had been moved off CIA contracts and 

payrolls but they were still bound by other secret agreements with the Agency. According 

to an unpublished report by the House Select Committee on Intelligence, chaired by 

Representative Otis Pike, at least fifteen news organizations were still providing cover for 

CIA operatives as of 1976. 

Colby, who built a reputation as one of the most skilled undercover tacticians in the CIA’s 

history, had himself run journalists in clandestine operations before becoming director in 

1973. But even he was said by his closest associates to have been disturbed at how 

extensively and, in his view, indiscriminately, the Agency continued to use journalists at 

the time he took over. “Too prominent,” the director frequently said of some of the 

individuals and news organizations then working with the CIA. Others in the Agency refer 

to their best‑known journalistic assets as “brand names.”) 

“Colby’s concern was that he might lose the resource altogether unless we became a little 

more careful about who we used and how we got them,” explained one of the former 

director’s deputies. The thrust of Colby’s subsequent actions was to move the Agency’s 

affiliations away from the so‑called “majors” and to concentrate them instead in smaller 

newspaper chains, broadcasting groups and such specialized publications as trade journals 

and newsletters. 

After Colby left the Agency on January 28th, 1976, and was succeeded by George Bush, 

the CIA announced a new policy: “Effective immediately, the CIA will not enter into any 

paid or contractual relationship with any full‑time or part‑time news correspondent 

accredited by any U.S. news service, newspaper, periodical, radio or television network or 

station” At the time of the announcement, the Agency acknowledged that the policy would 

result in termination of less than half of the relationships with the 50 U.S. journalists it 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    27

said were still affiliated with the Agency. The text of the announcement noted that the CIA 

would continue to “welcome” the voluntary, unpaid cooperation of journalists. Thus, 

many relationships were permitted to remain intact. 

The Agency’s unwillingness to end its use of journalists and its continued relationships 

with some news executives is largely the product of two basic facts of the intelligence 

game: journalistic cover is ideal because of the inquisitive nature of a reporter’s job; and 

many other sources of institutional cover have been denied the CIA in recent years by 

businesses, foundations and educational institutions that once cooperated with the Agency. 

“It’s tough to run a secret agency in this country,” explained one high‑level CIA official. 

“We have a curious ambivalence about intelligence. In order to serve overseas we need 

cover. But we have been fighting a rear‑guard action to try and provide cover. The Peace 

Corps is off‑limits, so is USIA, the foundations and voluntary organizations have been 

off‑limits since ‘67, and there is a self‑imposed prohibition on Fulbrights [Fulbright 

Scholars]. If you take the American community and line up who could work for the CIA 

and who couldn’t there is a very narrow potential. Even the Foreign Service doesn’t want 

us. So where the hell do you go? Business is nice, but the press is a natural. One journalist 

is worth twenty agents. He has access, the ability to ask questions without arousing 

suspicion.” 

ROLE OF THE CHURCH COMMITTEE 

DESPITE THE EVIDENCE OF WIDESPREAD CIA USE OF journalists, the Senate 

Intelligence Committee and its staff decided against questioning any of the reporters, 

editors, publishers or broadcast executives whose relationships with the Agency are 

detailed in CIA files. 

According to sources in the Senate and the Agency, the use of journalists was one of two 

areas of inquiry which the CIA went to extraordinary lengths to curtail. The other was the 

Agency’s continuing and extensive use of academics for recruitment and information 

gathering purposes. 

In both instances, the sources said, former directors Colby and Bush and CIA special 

counsel Mitchell Rogovin were able to convince key members of the committee that full 

inquiry or even limited public disclosure of the dimensions of the activities would do 

irreparable damage to the nation’s intelligence‑gathering apparatus, as well as to the 

reputations of hundreds of individuals. Colby was reported to have been especially 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    28

persuasive in arguing that disclosure would bring on a latter‑day “witch hunt” in which the 

victims would be reporters, publishers and editors. 

Walter Elder, deputy to former CIA director McCone and the principal Agency liaison to 

the Church committee, argued that the committee lacked jurisdiction because there had 

been no misuse of journalists by the CIA; the relationships had been voluntary. Elder cited 

as an example the case of the Louisville Courier‑Journal. “Church and other people on the 

committee were on the chandelier about the Courier‑Journal,” one Agency official said, 

“until we pointed out that we had gone to the editor to arrange cover, and that the editor 

had said, ‘Fine.’” 

Some members of the Church committee and staff feared that Agency officials had gained 

control of the inquiry and that they were being hoodwinked. “The Agency was extremely 

clever about it and the committee played right into its hands,” said one congressional 

source familiar with all aspects of the inquiry. “Church and some of the other members 

were much more interested in making headlines than in doing serious, tough investigating. 

The Agency pretended to be giving up a lot whenever it was asked about the flashy stuff—

assassinations and secret weapons and James Bond operations. Then, when it came to 

things that they didn’t want to give away, that were much more important to the Agency, 

Colby in particular called in his chits. And the committee bought it.” 

The Senate committee’s investigation into the use of journalists was supervised by 

William B. Bader, a former CIA intelligence officer who returned briefly to the Agency 

this year as deputy to CIA director Stansfield Turner and is now a high‑level intelligence 

official at the Defense Department. Bader was assisted by David Aaron, who now serves 

as the deputy to Zbigniew Brzezinski, President Carter’s national security adviser. 

According to colleagues on the staff of the Senate inquiry, both Bader and Aaron were 

disturbed by the information contained in CIA files about journalists; they urged that 

further investigation he undertaken by the Senate’s new permanent CIA oversight 

committee. That committee, however, has spent its first year of existence writing a new 

charter for the CIA, and members say there has been little interest in delving further into 

the CIA’s use of the press. 

Bader’s investigation was conducted under unusually difficult conditions. His first request 

for specific information on the use of journalists was turned down by the CIA on grounds 

that there had been no abuse of authority and that current intelligence operations might he 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    29

compromised. Senators Walter Huddleston, Howard Baker, Gary Hart, Walter Mondale 

and Charles Mathias—who had expressed interest in the subject of the press and the 

CIA—shared Bader’s distress at the CIA’s reaction. In a series of phone calls and 

meetings with CIA director George Bush and other Agency officials, the senators insisted 

that the committee staff be provided information about the scope of CIA‑press activities. 

Finally, Bush agreed to order a search of the files and have those records pulled which 

deals with operations where journalists had been used. But the raw files could not he made 

available to Bader or the committee, Bush insisted. Instead, the director decided, his 

deputies would condense the material into one‑paragraph sum-maries describing in the 

most general terms the activities of each individual journalist. Most important, Bush 

decreed, the names of journalists and of the news organizations with which they were 

affiliated would be omitted from the summaries. However, there might be some indication 

of the region where the journalist had served and a general description of the type of news 

organization for which he worked. 

Assembling the summaries was difficult, according to CIA officials who supervised the 

job. There were no “journalist files” per se and information had to be collected from 

divergent sources that reflect the highly compartmentalized character of the CIA. Case 

officers who had handled journalists supplied some names. Files were pulled on various 

undercover operations in which it seemed logical that journalists had been used. 

Significantly, all work by reporters for the Agency under the category of covert 

operations, not foreign intelligence.) Old station records were culled. “We really had to 

scramble,” said one official. 

After several weeks, Bader began receiving the summaries, which numbered over 400 by 

the time the Agency said it had completed searching its files. 

The Agency played an intriguing numbers game with the committee. Those who prepared 

the material say it was physically impossible to produce all of the Agency’s files on 

 


