Olidilzd) of 5/ — 3 jf liiled)
AA-AA

Aot O Sy 0L G50 Gy e G O Ll 98
A Caddid Ay g AS 4 ) ) Al GRS ey G g Ay s A

www.afgazad.com afgazad@gmail.com

European Languages | A sl

Severine Renard

29.10.2020

Ben Norton

Leaked docs expose massive Syria propaganda operation

by Western government contractors and media
By Severine Renard on October 26, 20202 Comments

] ) o Ly i 2 o il
Photo: The Liberation of Aleppo December 2016 Collage © Jan Oberg
October 26, 2020

www.afgazad.com ) afgazad@gmail.com



Western government-funded intelligence cutouts trained Syrian opposition leaders,
planted stories in media outlets from BBC to Al Jazeera, and ran a cadre of journalists.
A trove of leaked documents exposes the propaganda network.

Originally published on The Grayzone, September 23rd, 2020

Update (September 29, 2020): A few days after this article was published, the authenticity of
these leaked materials was indirectly confirmed by the British government, which reported
that hundreds of Foreign Office documents detailing its Syria propaganda operations
were hacked in an alleged cyber attack.

Leaked documents show how UK government contractors developed an advanced
infrastructure of propaganda to stimulate support in the West for Syria’s political and armed
opposition.

Virtually every aspect of the Syrian opposition was cultivated and marketed by Western
government-backed public relations firms, from their political narratives to their branding,
from what they said to where they said it.

The leaked files reveal how Western intelligence cutouts played the media like a fiddle,
carefully crafting English- and Arabic-language media coverage of the war on Syria to churn
out a constant stream of pro-opposition coverage.

US and European contractors trained and advised Syrian opposition leaders at all levels, from
young media activists to the heads of the parallel government-in-exile. These firms also
organized interviews for Syrian opposition leaders on mainstream outlets such as BBC and
the UK’s Channel 4.

More than half of the stringers used by Al Jazeera in Syria were trained in a joint US-UK
government program called Basma, which produced hundreds of Syrian opposition media
activists.

Western government PR firms not only influenced the way the media covered Syria, but as
the leaked documents reveal, they produced their own propagandistic pseudo-news for
broadcast on major TV networks in the Middle East, including BBC Arabic, Al Jazeera, Al
Arabiya, and Orient TV.

These UK-funded firms functioned as full-time PR flacks for the extremist-dominated Syrian
armed opposition. One contractor, called InCoStrat, said it was in constant contact with a
network of more than 1,600 international journalists and “influencers,” and used them to push
pro-opposition talking points.

Another Western government contractor, ARK, crafted a strategy to “re-brand” Syria’s
Salafi-jihadist armed opposition by “softening its image.” ARK boasted that it provided
opposition propaganda that “aired almost every day on” major Arabic-language TV networks.
Virtually every major Western corporate media outlet was influenced by the UK government-
funded disinformation campaign exposed in the trove of leaked documents, from the New
York Times to the Washington Post, CNN to The Guardian, the BBC to Buzzfeed.

The files confirm reporting by journalists including The Grayzone’s Max Blumenthal on the
role of ARK, the US-UK government contractor, in popularizing the White Helmets in
Western media. ARK ran the social media accounts of the White Helmets, and helped turn
the Western-funded group into a key propaganda weapon of the Syrian opposition.

The leaked documents consist mainly of material produced under the auspices of the UK
Foreign and Commonwealth Office. All of the firms named in the files were contracted by
the British government, but many also were running “multi-donor projects” that received
funding from the governments of the United States and other Western European countries.

In addition to demonstrating the role these Western intelligence cutouts played in shaping
media coverage, the documents shine light on the British government program to train and
arm rebel groups in Syria.

www.afgazad.com Y afgazad@gmail.com



Other materials show how London and Western governments worked together to build a new
police force in opposition-controlled areas.

Many of these Western-backed opposition groups in Syria were extremist Salafi-jihadists.
Some of the UK government contractors whose activities are exposed in these leaked
documents were in effect supporting Syrian al-Qaeda affiliate Jabhat al-Nusra and its
fanatical offshoots.

The documents were obtained by a group calling itself Anonymous, and were published
under a series of files entitled, “Op. HMG [Her Majesty’s Government] Trojan Horse:
From Integrity Initiative To Covert Ops Around The Globe. Part 1: Taming Syria.” The
unidentified leakers said they aim to “expose criminal activity of the UK’s FCO and secret
services,” stating, “We declare war on the British neocolonialism!”

The Grayzone was not able to independently verify the authenticity of the documents.
However, the contents tracked closely with reporting on Western destabilization and
propaganda operations in Syria by this outlet and many others. (Update: After this article was
published, the UK government told Middle East Eyethat Foreign Office documents
concerning the work of its contractors in Syria had been hacked and published online.)

UK Foreign Office and military wage media war on Syria

A leaked UK Foreign and Commonwealth Office report from 2014 reveals a joint operation
with the Ministry of Defence and the Department for International Development to support
“strategic communications, research, monitoring and evaluation and operational support to
Syrian opposition entities.”

The UK FOC stated clearly that this campaign consisted of “creating network linkages
between political movements and media outlets,” by the “building of local independent media
platforms.”

The British government planned “Mentoring, training and coaching for enhanced delivery of
media services, including digital and social media.”

Its goal was “to provide PR and media handling trainers, as well as technical staff, such as
cameramen, webmasters and interpreters,” along with the “production of speeches, press
releases and other media communications.”

An additional 2017 government document explains clearly how Britain funded the “selection,
training, support and communications mentoring of Syrian activists who share the UK'’s
vision for a future Syria... and who will abide by a set of values that are consistent with UK
policy.”

This initiative entailed British government funding “to support Syrian grassroots media
activism within both the civilian and armed opposition spheres,” and was targeted at Syrians
living in both “extremist and moderate” opposition-held territory.

In other words, the UK Foreign Office and military crafted plans to wage a comprehensive
media war on Syria. To establish an infrastructure capable of managing the propaganda blitz,
Britain paid a series of government contractors, including ARK, The Global Strategy
Network (TGSN), Innovative Communication & Strategies (InCoStrat), and Albany.

The work of these firms overlapped, and some collaborated in their projects to cultivate the
Syrian opposition.

Western government contractor ARK plays the media like the fiddle

One of the main British government contractors behind the Syria regime-change scheme was
called ARK (Analysis Research Knowledge).

ARK FZC is based in Dubai, in the United Arab Emirates. It brands itself as a humanitarian
NGO, claiming it “was created in order to assist the most vulnerable,” by establishing a
“social enterprise, empowering local communities through the provision of agile and
sustainable interventions to create greater stability, opportunity and hope for the future.”

In reality ARK is an intelligence cutout that functions as an arm of Western interventionism.

www.afgazad.com ¥ afgazad@gmail.com



In a leaked document it filed with the British government, ARK said its “focus since 2012
has been delivering highly effective, politically-and conflict-sensitive Syria programming for
the governments of the United Kingdom, United States, Denmark, Canada, Japan and the
European Union.”
ARK boasted of overseeing $66 million worth of contracts to support pro-opposition efforts
in Syria.
On its website, ARK lists all of these governments as clients, as well as the United Nations.

© & https//wwwarkinternational Lz * 4 no e

We Work With

?9 = (2 .
-oreign, Commonwealth L p—— . Governme S
& Development Office “% mmmmmmmmmmm m I* of Canada E N

s

In its Syria operations, ARK worked together with another UK contractor called The Global
Strategy Network (TGSN), which is directed by Richard Barrett, a former director of global
counter-terrorism at MI6.

ARK apparently had operatives on the ground inside Syria at the beginning of the regime-
change attempt in 2011, reporting to the UK FCO that “ARK staff are in regular contact with
activists and civil society actors whom they initially met during the outbreak of protests in
spring 2011.”

The UK contractor boasted an “extensive network of civil society and community actors that
ARK has helped through a dedicated capacity building centre ARK established in
Gaziantep,” a city in southern Turkey that has been a base of intelligence operations against
the Syrian government.

ARK played a central role in developing the foundations of the Syrian political opposition’s
narrative. In one leaked document, the firm took credit for the “development of a core Syrian
opposition narrative,” which was apparently crafted during a series of workshops with
opposition leaders sponsored by the US and UK governments.

ARK trained all levels of the Syrian opposition in communications, from “citizen journalism
workshops with Syrian media activists, to working with senior members of the National
Coalition to develop a core communications narrative.”

The firm even oversaw the PR strategy for the Supreme Military Council (SMC), the
leadership of the official armed wing of Syria’s opposition, the Free Syrian Army (FSA).
ARK created a complex PR campaign to “provide a ‘re-branding’ of the SMC in order to
distinguish itself from extremist armed opposition groups and to establish the image of a
functioning, inclusive, disciplined and professional military body.”

ARK admitted that it sought to whitewash Syria’s armed opposition, which had been largely
dominated by Salafi-jihadists, by “Softening the FSA Image.”

www.afgazad.com ¥ afgazad@gmail.com



Outputs in Phase 4 will vary according to capabilities and requirements but, on previous
experience, are expected to include:

* 4y posters i {public tation, FSA ition and ility)

« 1 xleaflet (FSA Rules of Engagement and role of SMC)

= 4 radio spots

+ B x ENGs (popular expectations from FSA, heroes of FSA, FSA Rules of Engagement)

Cosfings for these producis have been provided but are nof included in the budget.

Softening the FSA Image

Stickers before
08 Now 12

Stickers after
l 19 Nov 12
=

Figure 2: Basma has already carried
out limited rebranding for the FSA
that was well received

ARK will use its existing communications networks inside Syria and leverage Basma's
extensive experience of developing and disseminating content, as outlined below.

ARK took the lead in developing a massive network of opposition media activists in Syria,
and openly took credit for inspiring protests inside the country.

In its training centers in Syria and southern Turkey, the Western government contractor
reported, “More than 150 activists have been trained and equipped by ARK on topics from
the basics of camera handling, lighting, and sound to producing reports, journalistic safety,
online security, and ethical reporting.”

The firm flooded Syria with opposition propaganda. In just six months, ARK reported that
668,600 of its print products were distributed inside Syria, including “posters, flyers,
informative booklets, activity books and other campaign-related materials.”

In one document spelling out the UK contractors’ communications operations in Syria, ARK
and the British intelligence cutout TGSN boasted of overseeing the following media assets
inside the country: 97 video stringers, 23 writers, 49 distributors, 23 photographers, 19 in-
country trainers, eight training centers, three media offices, and 32 research officers.

ARK emphasized that it had “well-established contacts” with some of the top media outlets in
the world, naming Reuters, the New York Times, CNN, the BBC, The Guardian, the
Financial Times, The Times, Al Jazeera, Sky News Arabic, Orient TV, and Al Arabiya.

The UK contractor added, “ARK has provided regular branded and unbranded content to key
pan-Arab and Syria-focused satellite TV channels such as Al Jazeera, Al Arabiya, BBC
Arabic, Orient TV, Aleppo Today, Souria al-Ghadd, and Souria al-Sha’ab since 2012.”
“ARK products promoting HMG (Her Majesty’s Government) priorities by fostering
attitudinal and behavioural change are broadcast almost every day on pan-Arab channels,”
the firm bragged. “In 2014, 20 branded and un-branded Syria reports were produced on
average by ARK each month and broadcast on major pan-Arab television channels such as Al
Arabiya, Al Jazeera, and Orient TV.”

“ARK has almost daily conversations with channels and weekly meetings to engage and
understand editorial preferences,” the Western intelligence cutout said.

The firm also took credit for placing 10 articles per month in pan-Arab newspapers such as
Al Hayat and Asharq Al-Awsat.

US-UK program Basma cultivates Syrian media activists

The Syrian opposition media war was organized within the framework of a project called
Basma. ARK worked with other Western government contractors through Basma in order to
train Syrian opposition activists.

With funding from both the US and UK governments, Basma developed into an enormously
influential platform. Its Arabic Facebook page had over 500,000 followers, and on YouTube
it built up a large following as well.

www.afgazad.com o afgazad@gmail.com



Mainstream corporate media outlets misleadingly portrayed Basma as a “Syrian citizen
journalism platform,” or a “civil society group working for a ‘liberatory, progressive
transition to a new Syria.”” In reality it was a Western government astroturfing operation to
cultivate opposition propagandists.

Nine of the 16 stringers used by Al Jazeera in Syria were trained through the US/UK
government’s Basma initiative, ARK boasted in a leaked document.

In an earlier report for the UK FCO, filed just three years into its work, ARK claimed to have
“trained over 1,400 beneficiaries representing over 210 beneficiary organisations in more
than 130 workshops, and disbursed more than 53,000 individual pieces of equipment,” in a
vast network that reached “into all of Syria’s 14 governorates,” which included both
opposition- and government-held areas.

ARKF.ZC. 2213
ARK, as a that has specialised in Syria pl ing for more than three years,
has access 10 @ wide-range of networks m Swa ;\RK has trained over 1,400 beneficiaries

g over 210 in more than 130 workshops, and disbursed

mom than 53 000 individual plnms of equipment. This network reaches into all of Syria's 14
governorates (see map below), including liberated, regime- and extremist-controlled areas,
and ranges from the most senior Syrian opposition politicians, 1o armed groups, civil society
organisations and ordinary Syrians. This includes but is not limited to:

« 61 stringers; 17 teams of distributors; .

= 14 FM radic stations; 11 community
magazines; two local TV slalions; >

« 17 Civil Defence teams in Aleppo: 16 in &
Idiiby;

« 58 police stations in Aleppo; 32 in Idiib;
eight in Latakia;

« 10 Syrian field researchers; 60 Syrian
researchers who can conduct broad-
based population surveys (a survey
study in May 2014 reached 1.300
individuals). a focus group database of |
over 800 individuals;

¢« Dozens of Local Councils; judicial
courts; documentation centres; and

= A vanety of ather organisations.

The Western contractor published a map highlighting its network of stringers and media
activists and their relationships with the White Helmets as well as newly created police forces
across opposition-controlled Syria.

Reflecting the success of s programmes and strength of relationships and partnerships bullt
aver more than three years, more than 30 Syrian media organisations, notable activiats,
and opposition figures have submilted messages endorsing and thanking ARK and its
Syrian media project, Basma, for is support to date, and expressing their desire for their
work with ARK, on
bahall of
govemments. o
continue. This
includes  the 1G
Prime Minisler and
NC Media Offica.

This unique position
enables  ARK to
dasign and
implement  Syrian
communications
programmes based
on a detailed local
understanding,
access and buy-in,
amplifying
grassrools  volces
and focused on
empowering  local
partnerships  and
baneficiarias where

UK FCO - STRATEGIC « AND EVALUATION SERVICES,
AND DPERATIONAL SUPPORT IN YHE EY“IR REGION ARKF.ZC.

In its trainings, ARK developed opposition spokespeople, taught them how to speak with the
press, and then helped arrange interviews with mainstream Arabic- and English-language
media outlets.

ARK described its strategy “to identify credible, moderate civilian governance spokespeople
who will be promoted as go-to interlocutors for regional and international media. They will
echo key messages linked to the coordinated local campaigns across all media, with
consortium platforms able to cover this messaging as well and encourage other outlets to pick
itup.”

www.afgazad.com 7 afgazad@gmail.com



In addition to working with the international press and cultivating opposition leaders, ARK
helped develop a massive opposition media super-structure.

ARK said it was a “key implementer of a multi-donor effort to develop a network of FM
radio stations and community magazines inside Syria since 2012.” The contractor worked
with 14 FM stations and 11 magazines inside Syria, including both Arabic- and Kurdish-
language radio.

To propagate opposition broadcasts across Syria, ARK designed what it called “Radio in a
Box” (RIAB) kits in 2012. The firm took credit for providing equipment to 48 transmission
sites.

ARK also circulated up to 30,000 magazines per month. It reported that “ARK-supported
magazines were the three most popular in Aleppo City; the most popular magazine in Homs
City; and the most popular magazine in Qamishli.”

A Syrian opposition propaganda outlet directly run by ARK, called Moubader, developed a
huge following on social media, including more than 200,000 likes on Facebook. ARK
printed 15,000 copies per month of a “high-quality hard copy” Moubader magazine and
distributed it “across opposition-held areas of Syria.”

The British contractor TGSN, which worked alongside ARK, developed its own outlet called
the “Revolutionary Forces of Syria Media Office (RFS),” a leaked document shows. This
confirms a 2016 report in The Grayzone by contributor Rania Khalek, who obtained emails
showing how the UK government-backed RFS media office offered to pay one journalist a
staggering $17,000 per month to produce propaganda for Syrian rebels.

Another leaked record shows that in just one year, in 2018 — which was apparently the final
year of ARK’s Syria program — the firm billed the UK government for a staggering 2.3
million British pounds.

This enormous ARK propaganda operation was directed by Firas Budeiri, who had
previously served as the Syria director for the UK-based international NGO Save the
Children.

40 percent of ARK’s Syria project team were Syrian citizens, and another 25 percent were
Turkish. The firm said its Syria team staff had “extensive experience managing programmes
and conducting research funded by many different governmental clients in Lebanon, Jordan,
Syria, Yemen, Turkey, the Palestinian Territories, Iraq and other conflict-affected states.”
Western contractor ARK cultivates White Helmets “to keep Syria in the news”

The Western contractor ARK was a central force in launching the White Helmets operation.
The leaked documents show ARK ran the Twitter and Facebook pages of Syria Civil
Defense, known more commonly as the White Helmets.

ARK took credit for developing “an internationally-focused communications campaign
designed to raise global awareness of the (White Helmets) teams and their life saving work.”
ARK also facilitated communications between the White Helmets and The Syria Campaign, a
PR firm run out of London and New York that helped popularize the White Helmets in the
United States.

It was apparently “following subsequent discussions with ARK and the teams” that The Syria
Campaign “selected civil defence to front its campaign to keep Syria in the news,” the firm
wrote in a report for the UK Foreign Office.

“With ARK’s guidance, TSC (The Syria Campaign) also attended ARK'’s civil defence
training sessions to create media content for its #WhiteHelmets campaign which launched in
August 2014 and has since gone viral,” the Western contractor added.

In 2014, ARK produced a long-form documentary on the White Helmets, titled “Digging for
Life,” which was repeatedly broadcast on Orient TV.

While it was running the White Helmets’ social media accounts, ARK bragged that it was
boosting followers and views on the Facebook page for Idlib City Council.

www.afgazad.com v afgazad@gmail.com



The Syrian city of Idlib was taken over by al-Qaeda affiliate Jabhat al-Nusra, which then
went on to publicly execute women who were accused of adultery.

While effectively aiding these al-Qaeda-aligned extremist groups, ARK and the British
intelligence cutout TGSN also signed a document with the FCO hilariously pledging to
follow “UK guidance on gender sensitivity” and “ensure gender is considered in all capacity
building and campaign development.”

Setting the stage for lawfare on Syria

Another leaked document shows the Western government-backed firm ARK revealing that,
back in 2011, it worked with another government contractor called Tsamota to help develop
the Syrian Commission for Justice and Accountability (SCJA). In 2014, SCJA changed its
name to the Commission for International Justice and Accountability (CIJA).

The Grayzone exposed CIJA as a Western government-funded regime-change
organization whose investigators collaborated with al-Qaeda and its extremist allies in order
to wage lawfare on the Syrian government.

ARK noted that the project initially worked “with seed funding from the UK Conflict Pool to
support investigative and forensic training for Syrian war crimes investigators” and has since
“grown to become a major component of Syria’s transitional justice architecture.”

Since the US, European Union, and their Middle East allies lost the military phase of their
war on Syria, CIJA has taken the lead in trying to prolong the regime-change campaign
through lawfare.

InCoStrat creates media network, helps them interview al-Qaeda

In the leaked documents, another UK government contractor called Innovative
Communications Strategies (InCoStrat) boasted of building a massive “network of over 1600
journalists and key influencers with an interest in Syria.”

InCoStrat stressed that it was “managing and delivering a multi donor project in support of
UK Foreign Policy objectives” in Syria, “specifically providing strategic communication
support to the moderate armed opposition.”

Other funders of InCoStrat’s work with the opposition in Syria, the firm disclosed, included
the US government, the United Arab Emirates, and anti-Assad Syrian businessmen.

InCoStrat served as a liaison between its government clients and the Syrian National
Coalition, the Western-backed parallel government that the opposition tried to create.
InCoStrat advised senior leaders of this Syrian shadow regime, and even ran the National
Coalition’s own media office from Istanbul, Turkey.

The Western contractor took credit for organizing a 2014 BBC interview with Ahmad Jarba,
the then-president of the opposition National Coalition.

The firm added that “journalists have often reached out to us in search of the appropriate
people for their programmes.” As an example, InCoStrat said it helped plant its own Syrian
opposition activists in BBC Arabic reports. The firm then added, “Once making the initial
connections we encouraged the Syrians to maintain the relationships with the journalists in
the BBC instead of using ourselves as the conduit.”

Like ARK, InCoStrat worked closely with the press. The firm said it had “extensive
experience in engaging Arab and international news media,” adding that it worked directly
with “heads of regional news in major satellite TV networks, press bureaus and print media.”
“Key members of InCoStrat have previously worked as Middle East correspondents for some
of the world’s largest news agencies including Reuters,” the Western contractor added.

Also like ARK, InCoStrat established a vast media infrastructure. The firm set up Syrian
opposition media offices in Dera’a, Syria; Istanbul and Reyhanli, Turkey; and Amman,
Jordan.

www.afgazad.com A afgazad@gmail.com



InCoStrat worked with 130 stringers across Syria, and said it had more than 120 reporters
working inside the country, along with “an additional five official spokesmen who appear
several times a week on international and regional TV.”

InCoStrat also established eight FM radio stations and six community magazines across
Syria.

The firm reported that it penetrated the armed opposition by developing “strong relationships
with 54 brigade commanders in Syria’s southern front,” that involved “daily, direct
engagement with the commanders and their officers inside Syria,” as well as defected officers
Free Syrian Army (FSA) units in government-held Damascus.

In the leaked documents, InCoStrat boasted that its reporters organized interviews with many
armed opposition militias, including the al-Qaeda affiliate Jabhat al-Nusra.

Don’t just plants media stories; “initiate an event” to create your own scandals

In its media war on Damascus, InCoStrat pursued a two-pronged campaign that consisted of
the following: “a) Guerrilla Campaign. Use the media to create the event. b) Guerrilla
Tactics. Initiate an event to create the media effect.”

The intelligence cutout therefore sought to use the media as a weapon to advance tangible
political demands of the Syrian opposition.

In one case, InCoStrat took credit for a successful international campaign to force the Syrian
government to lift its siege of the extremist-held opposition stronghold of Homs. The
Grayzone contributor Rania Khalek reported on the crisis in Homs, which was besieged by
Damascus after the far-right Sunni fundamentalists that controlled it began carrying out
sectarian massacres against religious minorities and kidnapping Alawite civilians.

“We connected international journalists with Syrians living in besieged Homs,” InCoStrat
explained. It organized an interview between Britain’s Channel 4 and a doctor in the city,
which helped raise international attention, ultimately leading to an end to the siege.

In another instance, the UK contractor said it “produced postcards, posters and reports”
comparing the secular government of Bashar al-Assad to the fundamentalist Salafi-jihadists
in ISIS. Then it “provided a credible, Arabic-English speaking Syrian spokesperson to engage
the media.”

The campaign was very successful, according to InCoStrat: Al-Jazeera America and The
National published the firm’s propaganda posters. The British contractor also organized
interviews on the topic with The New York Times, The Washington Post, CNN, The

Guardian, The Times, Buzzfeed, Al-Jazeera, Suriya Al-Sham, and Orient.
2. Supporting Evidence.

a) Guerrilla Campaign: InJ y 2014, We exploited the concentrated presence of journalists to put
pressure on the regime and to support a humanitarian effect in Homs.

1) ISIS & Assad — two sides of the same coin. The guerrilla campaign fuelled the emerging debate around the
relationship between the regime and ISIS, drawing particular attention to crimes against humanity.

a. Action.
I.  We produced postcards, posters and reports to draw al9s
behavioural parallels between the regime and ISIS, playing uc|a
to the commonly-held belief that a latent relationship exists Juuwig
between the two
Il.  We provided a credible, Arabic-English speaking Syrian
spokesperson to engage the media

b. Effect.
Major news outlets, such as Al-Jazeera America and The National published our posters. We
conducted interviews with a wide range of prominent newspapers and major international and Syrian
news channels, among them: The Times, The Guardian, CNN, The New York Times, The
Washington Post, Buzzfeed, Al-Jazeera, Suriya Al-Sham, Orient.

After regime change comes Nation Building Inc.

InCoStrat has apparently been involved in numerous Western-backed regime-change
operations.

In one leaked document, the firm said it helped to train civil society organizations in
marketing, media, and communications in Afghanistan, Honduras, Iraq, Syria, and Libya. It

www.afgazad.com 4 afgazad@gmail.com



even trained a team of anti-Saddam Hussein journalists inside Basra, Iraq after the joint US-
UK invasion.

In addition to contracting for the United Kingdom, InCoStrat disclosed that it has worked for
the governments of the United States, Singapore, Latvia, Sweden, Denmark, and Libya.

After NATO destroyed the Libyan state in a regime-change war in 2011, InCoStrat was
brought in in 2012 to conduct similar communications work for the Libyan National
Transitional Council, the Western-backed opposition that sought to take power.
Coordinating with extremist militias, cooking news to “reinforce the core narrative”
The leaked documents shed further light on a UK government contractor called Albany.
Albany boasted that it “secured the participation of an extensive local network of over 55
stringers, reporters and videographers™ to influence media narratives and advance UK foreign
policy interests.

The firm helped create an influential Syrian opposition media outfit called Enab Baladi.
Founded in 2011 in the anti-Assad hub of Daraya, at the beginning of the war, Enab Baladi
was aggressively marketed in the Western press as a grassroots Syrian media operation.

In reality, Enab Baladi was the product of a British contractor that took responsibility for its
evolution “from an amateur-run entity into one of the most prominent Syrian media
organizations.”

Albany also coordinated communications between opposition media outlets and extremist
Islamist opposition groups by hiring an “engagement leader (who) has deep credibility with
key groups including (north) Failaq ash-Sham, Jabha Shammiyeh, Jaysh Idleb al Hur, Ahrar
ash-Sham, (center) Jaysh al Islam, Failaq al Rahman, and (south) Jaysh Tahrir.” Many of
these militias were linked to al-Qaeda and are now recognized by the US Department of State
and European governments as official terrorist groups.

Unlike other Western government contractors active in Syria, which often tried to feign a
semblance of balance, Albany made it clear that its media reporting was nothing more than
propaganda.

The firm admitted that it trained Syrian media activists in a unique “newsroom process’ that
called to “curate” news by “collecting and organising stories and content that support and
reinforce the core narrative.”

In 2014, Albany boasted of running the Syrian National Coalition’s communications team at
the Geneva Peace talks.

Albany also warned that revelations of Western government funding for these opposition
media organizations that were being portrayed as grassroots initiatives would discredit them.
When internal emails were leaked showing that the massive opposition media
platform Basma Syria was funded by the United States and Britain, Albany wrote,
“the Basma brand has been compromised following leaks about funding project aims.”

The leaks on social media “have damaged the credibility and trustworthiness of the existing
branded platform,” Albany wrote. “Credibility and trust are the key currencies of the
activities envisaged and for this reason we consider it essential to refresh the approach if the
content to be disseminated is to have effect.” The Basma website was taken down soon after.
These files provide clear insight into how the Syrian opposition was cultivated by Western
governments with imperial designs on Damascus, and was kept afloat with staggering sums
of cash that flowed from the pockets of British taxpayers — often to the benefit of fanatical
militiamen allied with Al Qaeda.

While Dutch prosecutors prepare war crimes charges against the Syrian government for
fighting off the onslaught, the leaked files are a reminder of the leading role that Western
states and their war-profiteering companies played in the carefully organized destruction of
the country.

Please help TFF remain truly independent by contributing if you benefited from this article

www.afgazad.com Yo afgazad@gmail.com



Ben Norton

is a journalist, writer, and filmmaker. He is the assistant editor of The Grayzone, and the
producer of the Moderate Rebels podcast, which he co-hosts with editor Max Blumenthal.
His website is BenNorton.com and he tweets at (@BenjaminNorton.

Editor’s note

In autumn 2016, TFF published a background analysis on the White Helmets — Just How
Grey Are The White Helmets And Their Backers? As expected, none of the thousands of
media people who received it as TFF PressInfo reacted.

When I went to Damascus and Aleppo in December 2016, I found out upon my return that
there was not one Western mainstream media that would print any of my texts and photos
from there. I was the only one there from Scandinavia and very few Western media people
present — but no interest whatsoever, except those whose only purpose was to frame me as
pro-Assad, paid or ’embedded’.

DI’ve written about it here — lots of links to facts, mails with these media people documenting
the media response and (attempts at) manipulations also of myself. It was about as shocking
to me asthe destruction I saw in Syria.

And here are my documentary photos — up till now seen by 175 000.

Trust me, after the revelations above and elsewhere — no mainstream media will have the
decency to regret their coverage, their conveying of fake news, stories and overall narrative —
nor their omission of factual information and important perspectives and interpretations.

al-Qaeda, ARK, Basma, Ben Norton, citizen journalism, counterterrorism, Fake news,
INCoStrat, media analysis of Syria, Media propaganda, MI16, omitted news, Syria, Syria and
media, Syrian media activists, Syrian opposition narrative, UK Foreign Office, war on terror,
Western intelligence, Western interventionism, Western media bias, White Helmets

The Transnational

www.afgazad.com V) afgazad@gmail.com



