
www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    ١

 
 

  آزاد افغانستان–افغانستان آزاد 
AA-AA 

بر زنده يک تن مــــباد چو کشور نباشـد تن من مبـــــــاد       بدين بوم و  
 ھمه سر به سر تن به کشتن دھيم        از آن به که کشور به دشمن دھيم

www.afgazad.com                                                                                              afgazad@gmail.com 
 European Languages زبانھای اروپائی

 
 
By Vijay Prashad 
17.11.2023 
 

Provocations by the U.S. State Department Can 
Chill Press Freedom in Latin America 

Author Bio: This article was produced by Globetrotter. 

Vijay Prashad is an Indian historian, editor, and journalist. He is a writing fellow and 

chief correspondent at Globetrotter. He is an editor of LeftWord Books and the director of 

Tricontinental: Institute for Social Research. He has written more than 20 books, including 

The Darker Nations and The Poorer Nations. His latest books are Struggle Makes Us 

Human: Learning from Movements for Socialism and (with Noam Chomsky) The 

Withdrawal: Iraq, Libya, Afghanistan, and the Fragility of U.S. Power. 

Source: Globetrotter 

Tags: North America/United States of America, Europe/Russia, South America, Central 

America, North America, Media, Intelligence Agencies, News, Politics, Time-Sensitive 

 

[Article Body:] 

The headline is provocative: “The Kremlin’s Efforts to Covertly Spread Disinformation in 

Latin America.” This was a statement on the U.S. State Department website, posted on 

November 7, 2023. The United States government accused two companies—Social 

Design Agency and Structura National Technologies—of being the main agents of what it 

alleged is Russian-backed disinformation. The statement named the heads of both of the 

firms, Ilya Gambashidze of Social Design Agency and Nikolay Tupkin of Structura. On 

July 28, 2023, the European Union sanctioned several Russian individuals and firms, 

including SDA and Structura. The European Union accuses these two IT firms of being 

“involved in the Russian-led digital disinformation campaign” against the government of 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    ٢

Ukraine. The statement by the U.S. State Department now alleges that these IT companies 

are involved in a disinformation project in Latin America. 

Neither the European Union nor the U.S. State Department offer any evidence in their 

various public statements. The U.S. document does, however, refer to the 2023 Annual 

Threat Assessment of the U.S. Intelligence Community, which says the following: 

“Russia’s influence actors have adapted their efforts to increasingly hide their hand, 

laundering their preferred messaging through a vast ecosystem of Russian proxy websites, 

individuals, and organizations that appear to be independent news sources.” Here, we get 

mainly the methodology—laundering information through proxy websites—rather than 

any hard evidence. 

On May 3, 2023, the U.S. Foreign Relations Committee held a hearing on “The Global 

Information Wars: Is the U.S. Winning or Losing?” The main speaker at the hearing was 

Amanda Bennett, the Chief Executive Officer of the U.S. Agency for Global Media 

(USAGM), an umbrella group that runs several U.S. government media projects from 

Europe (Radio Liberty) to the Americas (Office of Cuba Broadcasting) with an $810 

million annual budget. Bennett, the former director of the U.S. government’s Voice of 

America, told the senators that if the U.S. government fails to “target investments to 

counter inroads Russia, the [People’s Republic of China], and Iran are making, we run the 

risk of losing the global information war.” These three countries, she argued, have 

“outspent” the United States in Latin America, an advantage that she said needed to be 

overcome by increased U.S. interference in Latin American media. 

The Role of RT 

In Latin America, Jessica Brandt of the Brookings Institute told the Senators, Russian 

media has secured a decisive advantage. The facts she laid out are worthwhile to consider: 

“Through the first quarter of 2023, three of the five most retweeted Russian state media 

accounts on Twitter messaged in Spanish, and five of the ten fastest growing ones targeted 

Spanish-language audiences. On YouTube, RT en Español has also proven capable of 

building large audiences, despite the platform’s global ban on Russian state-funded media 

channels. On TikTok, RT en Español is among the most popular Spanish-language media 

outlets. Its 29.6 million likes make it more popular than Telemundo, Univision, BBC 

Mundo, and El País. Likewise, on Facebook, RT en Español currently has more followers 

than any other Spanish-language international broadcaster.” In other words, RT by itself 

has become one of the most influential media outlets in Latin America. Brandt’s facts are 

widely accepted, including by a report published in March by the Reuters Institute for the 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    ٣

Study of Journalism called “Despite Western bans, Putin’s propaganda flourishes in 

Spanish on TV and social media” and by a study from the Atlantic Council’s Digital 

Forensic Research Lab from 2022. 

RT (formerly Russia Today) is owned by TV-Novosti, a non-profit organization founded 

by the state-owned Ria Novosti in 2005. RT is banned or blocked in Canada, the European 

Union, Germany, the United States, and several other Western countries. In fact, at the 

Senate hearing, there was little discussion about the entire web of RT projects. The focus 

was on the “laundering” of “disinformation.” 

‘Most Likely’ 

What is striking about the U.S. State Department statement is that it names two news 

projects that operate in Latin America as these “proxies” without any evidence but with 

hesitant language. For instance, the U.S. State Department says that part of the Russian 

campaign is to cultivate a group of journalists “most likely in Chile,” but not definitely. 

This hesitation is important to underline because a few paragraphs later, the doubt 

vanishes: “While the network’s operations are primarily done in concert with Spanish-

language outlets Pressenza and El Ciudadano, a broader network of media resources is 

available to the group to further amplify information.” 

Pressenza, founded in 2009 in Milan, Italy, emerged out of the debates and discussions 

provoked by the International Commission for the Study of Communications Problems 

(formed by UNESCO) and its report, Many Voices, One World or the MacBride Report 

(1980). The MacBride report itself built on discussions about media democracy that had 

resulted in the formation, in 1964, of Inter-Press Services, and then later in Pressenza. El 

Ciudadano was founded in 2005 as part of the process of democratization in Chile in the 

aftermath of the fall of the military dictatorship of Augusto Pinochet in 1990. 

Both outlets denied (in English and Spanish) that they are either funded by the Russian 

government or that they launder information for the Russian government. In their joint 

statement, signed by David Andersson (editor of Pressenza) and Bruno Sommer Catalán 

(editor of El Ciudadano), they say, “We believe that this kind of attack is malicious, and 

we insist that the US State Department withdraw this accusation as well as publicly 

apologize to us for maligning our reputations.” In a separate statement, Italian journalist 

Antonio Mazzeo (who won the Giorgio Bassani prize in 2010) said: “This affair worries 

me because it could prepare for the next step, the creation of a proscription list…  to put 

all those who do not accept to think only of war and therefore become dangerous and must 

be silenced.” 


