
www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    ١

 

  آزاد افغانستان–افغانستان آزاد 
AA-AA 

بر زنده يک تن مــــباد چو کشور نباشـد تن من مبـــــــاد       بدين بوم و  
 ھمه سر به سر تن به کشتن دھيم        از آن به که کشور به دشمن دھيم

www.afgazad.com                                                                                           afgazad@gmail.com 
 European Languages  زبانھای اروپائی

 

BY DANIEL BEAUMONT 
17.03.2024 

 

Smoke and Mirrors: How Israeli Agitprop Lies Become Fact 

 

Projecting an image onto smoke with a mirror, from Nouvelles récréations physiques et 

mathématiques (1770) 

That coverage of the Israeli-Palestinian conflict in the US mass media is distorted by a bias in 

favor of Israel is hardly news to people more or less in command of their faculties. But events 

since October 7 have brought to light examples that go well beyond the usual daily 

distortions to outright lying—lies that rival those of the WMD fabrications used to justify the 

US invasion of Iraq. 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    ٢

The PBS News Hour ran a piece on February 21 about the recent story that claimed twelve 

employees of the major UN agency that provides aid to Palestinians, UNRWA, had planned 

and participated in Hamas’s attack on October 7. 

The piece was the usual ‘balanced’ format: two people presenting opposing sides of the story. 

The Israeli side was represented by Col. Grisha Yakubovich who was the former head of the 

Israeli agency that coordinated with various NGOs providing various forms of aid in the 

Occupied Territories, COGA. The other guest Mathis Schmale was the director of UNRWA 

in Gaza from 2017 to 2021. Nick Schiffrin the journalist began by asking Schmale about 

UNRWA’s general role in ‘the territories’—he skipped the usual term ‘the occupied 

territories’ possibly out of deference to Yakubovich since the Israeli occupation—now more 

than five decades long—is illegal according to the UN. ‘Occupation’ is now a polite term but 

with two meanings: the IDF presence in the West Bank, illegal per the UN charter and the 

second sense being the slow and gradual theft of Palestinian land by settlers accompanied by 

the declaration of more ‘military zones’ for the IDF. 

Schmale began by saying he was now part of a UN mission in Somalia and that he had been 

the head of the UNRWA mission in Gaza from 2017 to 2021. During that time he had seen 

no evidence among the Palestinian staffers of any affiliations with Hamas or even 

sympathizers of Hamas—the Palestinians made up all of the 12 thousand staffers of UNRWA 

except for a handful of Schmale’s immediate UN employees. When Schiffrin mentioned parts 

of a dossier that Israeli intelligence had shared with the UN and US intelligence Schmale said 

he had not seen the dossier and could not comment on it. 

Schiffrin then addressed Yakubovich, whose service in Gaza overlapped that of Schmale. 

Yakubovich said that not only were twelve members of UNRWA participants in the planning 

and attack itself, but at least ten percent of the 12,000 employees of UNRWA in Gaza were 

members of Hamas or sympathizers. His evidence for this was that ‘everyone knew it.’ 

Everyone but Schmale, apparently. The difference between the two men’s replies was clear. 

Schmale’s response was factual while Yakubovich was merely assertions. When Schiffrin 

returned to Schmale he said that this issue was never raised with him by anyone during his 

time in Gaza and that he and his UN staff were vigilant about making sure that the 

Palestinians who made up the vast number of UNRWA’s employees had no affiliation with 

Hamas or any other political organization that might compromise the strict neutrality of 

UNRWA. Yakubovich’s retort was simply that no one would ‘make up’ such a thing because 

it would not be ‘logical.’ Schiffrin never pressed Yakubovich to identify who ‘everyone’ was. 

Nor did Schiffrin ask that since Israel has an agency called Hasbara devoted wholly to 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    ٣

spreading propaganda, why it would not be ‘logical’ to make up that figure? While 

Yakubovich spoke in the generalities of propaganda Schmale spoke based on what he could 

verify from his own experience. Schmale spoke to Schiffrin answering his questions while 

Yakubovich ignored Schiffrin’s questions and spoke to the American audience. 

Schiffrin moved on and brought up the matter of the vast network of tunnels in Gaza. Here 

Schmale made an interesting comment. While the vast number of the tunnels were the 

creation of Hamas, in fact the tunnels under the largest hospital in Gaza al-Shifa were made 

by Israel. Again Yakubovich ignored this remark—with its implication for the Israeli 

penetration and presence in Gaza before the attack of October 7, 2023 took place. 

At this point, it should have been clear that the ‘balance’ of this interview was between 

Yakubovich–interspersed with remarks about the good works of UNRWA though it was no 

longer needed—and Schmale’s observations based on his own experiences of what had 

happened and what had not happened during his tenure in Gaza. 

Israel has only provided edited parts of a dossier on this issue, but based on that 

information—if it deserves that term—the US, Canada, Australia and its European have 

suspended all aid to UNRWA which has led now to the shortages of medicine, food and 

water for the Palestinians in Gaza. Only obtuse or ideologically blinded people can deny that 

the shortages of medicine, food and water are part of Netanyahu’s intent to kill Palestinians 

who survive the military assault. This story may serve as prologue to another story that is 

used to justify Israel’s all-out assault on Gaza. 

This is the story of what has been called the ‘systematic weaponization of rape’ by Hamas on 

October 7. This story began in a New York Times article published in late December 2023 

whose headline was “Screams Without Words: How Hamas Weaponized Sexual Violence on 

Oct. 7.” What follows here draws upon two exposés of that article. The first is a December 6 

article published on the site Grayzone, “Scandal-stained Israeli ‘Rescue’ Group Fuels 

October 7 Fabrications,” written by that site’s chief editor Max Blumenthal.  The second is a 

February 28 article published on the site Intercept, “Between the Hammer and the Anvil,” 

written by Jeremy Scahill, Ryan Grim and Daniel Boguslaw. The Grayzone article 

concentrates mostly on the sources of disinformation about the October attack, while the 

Intercept articles focus mostly on the New York Times article that went viral and has been 

quoted by Biden, Secretary of State Antony Blinken and numerous other US politicians, and 

cited by other mainstream news sources such as CNN, the Washington Post and numerous 

other people and publications. 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    ۴

On October 11 CBS reported that a man named Yossi Landau said he, “saw with his own 

eyes children and babies who had been beheaded.” CNN reported this same claim adding that 

it had been confirmed by Benjamin Netanyahu—whose record for truth-telling vies with that 

of Trump. Then Biden repeated the claim at a press conference also on October 11, despite 

objections by some of his staff and ignoring the recorded deaths that included only one infant 

dying in the attack, an eleven-month-old, Mila Cohen. Biden said at a press conference said 

he had seen “pictures of terrorists beheading children.” My quick Google image search 

yielded no such photos. 

On October 12 in an interview with the Israeli Foreign Ministry-funded i24 channel, Landau 

went on to say that when he entered a home in Kibbutz Beeri, “we see a pregnant lady lying 

on the floor, and then we turn her around and see that the stomach is cut open, wide open. 

The unborn baby, still connected with an umbilical cord, was stabbed with a knife. And the 

mother was shot in the head. And you use your imagination, trying to figure out what came 

first.” 

 Then at a Senate hearing on October 31 Antony Blinken described an instance of the 

savagery done by Hamas on October 7: “A young boy and girl, 6 and 8 years old, and their 

parents around the breakfast table,” Blinken intoned. “The father’s eye gouged out in front of 

his kids. The mother’s breast cut off, the girl’s foot amputated, the boy’s fingers cut off 

before they were executed.” 

Both CNN and the White House soon had to retract the claims about beheaded babies. A 

White House spokesman said, “The president based his comments about the alleged atrocities 

on the claims from Netanyahu’s spokesman and media reports from Israel.” 

Rosenthal says that Landau appeared to have “crafted” his testimony about the pregnant 

woman with her belly cut open and her unborn child shot dead with the umbilical cord still 

connected to her based on a rumor that an anonymous military source spread online two days 

prior, according to which the supposedly pregnant victim was thirty years old. As Rosenthal 

says, “This alone discredited Landau’s claim, because the only female victims recorded in or 

around Beeri were 44-year-old Rinat Segev Even and 22-year-old Tair Bira — and neither 

were pregnant. In fact, no pregnant women were registered among those killed on October 

7.” 

Yossi Landau, the source for these stories, is the head of a group known as ZAKA that bills 

itself as devoted to “disaster victim identification”—the acronym ZAKA stands for that in 

Hebrew.  The co-founder of ZAKA was a man named Yehuda Meshi-Zahav according to 

Brad Pearce who wrote an exposé of the group “attempted suicide while facing a variety of 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    ۵

sex crimes accusations in 2021.” Apparently Meshi-Zahav died a year later in a coma 

resulting from his attempt.” And he was known in the Haredi or orthodox community as “the 

Haredi Jeffrey Epstein,” due to what Max Blumenthal calls, “his well-known penchant for 

raping young people of both sexes”—a  fact that must have been known to Landau and other 

members of ZAKA. That ZAKA was the source for the Israeli investigation of the claims of 

widespread rape and other gruesome sex crimes is ironic, as Blumenthal says. In addition to 

his sexual exploits, Meshi-Zahav had also embezzled millions of the donations made to 

ZAKA with the result that the group was nearly bankrupt by October 7. Landau who was 

head of the southern branch of the group immediately saw the attack as a potential bonanza 

for the group and rushed to the site before Israeli police and forensic expert arrived. He was 

not mistaken. An article in Haaretz one of the leading Israeli dailies said that ZAKA had 

raised 13.7 million dollars since October 7. 

The volunteers of ZAKA have no forensic training. According to Intercept, another site that 

debunked the story of Hamas’s heinous crimes, ZAKA volunteers moved corpses to create 

photos to support their stories, thus destroying much of site for Israeli forensic experts who 

arrived later. 

Besides the beheaded babies, among the stories propagated by Landau and other ZAKA 

members and sympathizers were these: 

+ The New York Times article “Screams Without Words” led off with a story about a woman 

named Gal Abdush who it said had been raped. The people the Times chose to initially put 

the story together had no experience in investigative journalism as one of them, Anat 

Schwartz, admitted. Schwartz was an Israeli filmmaker with no experience as a journalist. 

The other person was Adam Sella, whose own journalism experience before October 7 

consisted mostly of writing about food and culture. When the problems with the story 

emerged Schwartz spoke up about her fruitless quest for other sources to confirm ZAKA’s 

account. “Israeli police officials said they believed that Ms. Abdush was raped,” 

the Times article labeled Abdush “a symbol of the horrors visited upon Israeli women and 

girls during the October 7 attacks.”  Her sister has denied she was raped. Abdush messaged 

her family on WhatsApp fifty-one minutes after the Hamas attack began saying she was in 

trouble at the border—with Gaza that is. Presumably, she and her husband were being taken 

as hostages. Nine minutes later her husband Nagi Abdush texted that she had been shot and 

he was next to her body. Whether deliberately or in a crossfire is unclear, but the latter seems 

likely since obviously they could not serve as hostages. The latter also seems more likely 

since her husband was right next to her and he was not shot until forty-five minutes later. One 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    ۶

of the residents of the kibbutz also said that the attackers’ chief goal seemed to be taking 

hostages to be used to negotiate with them in exchange for Palestinian prisoners as Hamas 

had done in the past. During those forty-five minutes, he never mentioned that his wife had 

been raped. Members of Abdush’s family later said they felt misled and exploited by the New 

York Times article that claimed Abdush had been raped. Abdush’s sister flat-out denied that 

she had been raped. Her brother-in-law said simply, “The media invented it.” Despite the 

evidence accumulating in various sources both of web journals devoted to media critiques 

and other mainstream news sources like Reuters, the New York Times has chosen to brazen it 

out relying on its ability to drown out the criticism of its story. As far as I know, the only 

major media source that has questioned the Times article is CNN. The New York Times has 

only as another Intercept journalist puts it “quietly amended” its headline to “UN Team Finds 

Grounds to Support Reports of Sexual Violence in Hamas Attack.” 

+ Simcha Greiniman, Landau’s deputy was another copious source for the fabricated 

atrocities. Greiniman said he found naked women tied to trees at the Supernova music 

festival. He claimed he found a toddler with a knife stuck through his head. Another ZAKA 

spokesperson said he found a sexually mutilated woman’s corpse under rubble with her 

organs removed. No evidence was found of this. 

+ Hamas fighters were said to have cut fetuses out of Israeli women’s wombs, severed a 

girl’s arm and baked a baby in an oven. No evidence was found of this either. 

+ Besides the lurid tale of the pregnant woman who was cut open and the unborn fetus taken 

out of her with the umbilical cord still attached, there were other assertions made by Landau 

and his assistants of other pregnant women being slaughtered and abused. However, the only 

female victims in Beeri whose deaths were recorded that day were 44-year-old Rinat Segev 

Even and 22-year-old Tair Bira. Neither was pregnant and no pregnant women in Beer were 

in the death records. About the disemboweled pregnant woman, the kibbutz denied the story. 

To try to bolster the story of the woman and her unborn someone posted a video on social 

media as ‘evidence.’ The wife of the President of Israel Isaac Herzog wrote in a November 

22 op-ed for Newsweek, “a Hamas video from a kibbutz shows terrorists torturing a pregnant 

woman and removing her fetus.” In fact, the video consisted of the claim of a ZAKA 

volunteer with video footage made by a Mexican drug cartel torturing and killing a captive. 

+ Landau said he saw twenty children tied up, shot and then burned, their charred corpses 

then being heaped into two piles. As Rosenthal says, only thirteen children were recorded as 

dying that morning and the three were the most found in a single location. 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    ٧

+ In Kibbutz Beeri, a six-year-old boy and his eight-years-old, seated around a table for 

breakfast watched as Hamas fighters gouged out one of their father’s eyes, cut off one of their 

mother’s breasts, then cut off the girl’s foot and some of the boy’s fingers before they killed 

them. But the only children in Beeri near that age whose deaths were recorded that day were 

twelve-year-old twins Liel and Yanai Hetzrzoni who were killed by a shell from an Israeli 

tank. 

+ The twelve-year-old girl Liel Hetzroni was the subject of many false reports. The Israeli 

Foreign Ministry wrote on its Twitter/X account of Hetzroni, “This little girl’s body was 

burned so badly that it took forensic archeologists more than six weeks to identify her. All 

that remains of 12-year-old Liel Hetzroni is ash and bone fragments. May her memory be a 

blessing.” But an Israeli eyewitness said the girl was killed by an Israeli tank shell. 

Blumenthal has done a more extensive analysis of the origins of this story in an interview 

with the frequent contributor to CounterPunch, Chris Hedges. What follows is a summary of 

it. 

A resident of the Kibbutz Beeri Yasmin Porat was among the hostages taken by Hamas 

fighters on the morning of October 7. She was in the house with Liel Hetzroni. She said the 

Hamas fighters thought mistakenly that the house was surrounded by Israeli troops. So they 

sent some of the hostages out and called the Israeli police to attempt to negotiate their exit. 

When Israeli troops finally arrived a ceasefire ensued. Her own captor decided to surrender. 

He stripped himself naked and used Hetzroni as a shield.  The Israelis held their fire seeing he 

was not a suicide bomber, and the man freed Hetzroni and surrendered. According to Porat, 

there were still fourteen Israeli hostages in the house along with thirty-nine Hamas fighters. 

She told this to the Israeli commander and she basically drew a diagram of the various 

locations of the hostages and Hamas fighters. Regarding Liel Hetzroni she was quite specific 

about where Liel and her twin Yanai and her great-aunt Ayala were located near the kitchen. 

The stand-off lasted until about four in the afternoon when both sides started firing. At seven-

thirty in the evening the Israelis called for a tank. The tanks fired two shells at the house and 

only one person came out of the house, an Israeli Hadas Dagan. Dagan told her that the 

Hamas militants had not killed any of the hostages. Porat concluded her account that the 

militants “did not abuse us. They treated us very humanely.” 

The Israeli commander was acting under what has been a standing order in the IDF for some 

time. The order is termed the “Hannibal Directive” of 1986 due to the fact that the 

Carthaginian general who killed himself so as not to be taken prisoner and put on display in 

Rome after his long years of fighting Rome. But the use of ‘Hannibal’ is a misnomer for the 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    ٨

standing order which over time had given Israeli commanders the option of firing on their 

own soldiers—and in this case on Israeli civilians—if they deem it necessary to sacrifice 

them to kill enemy troops and weaponry. The directive was rescinded in 2016 but the Israeli 

response in Kibbutz Beeri would seem to indicate it is still unofficially operative. 

Still more details about the chaotic and inept response of the IDF that day are found in a more 

recent article published on the site Intercept. 

As one Israeli source involved in examining the bodies explained, “the volunteers are not 

pathology experts and have no professional tools to identify the murdered person and his age, 

or to declare the manner in which he was slaughtered.” For their part, Israeli police assert 

they have no record of the incident. 

According to Haaretz, ZAKA did not document the remains and put parts from different 

bodies into the same bag. However, ZAKA volunteers did find time to rewrap already bagged 

remains in materials that “prominently displayed the ZAKA logo.” 

Haaretz also said in its reportage after October 7, senior military leaders that, instead of using 

IDF soldiers specialized in recovering bodies and preserving evidence, they sent in untrained 

ZAKA volunteers. The ZAKA volunteers turned massacre sites into a “war room for 

donations,” used corpses as fundraising props to “spread accounts of atrocities that never 

happened.” 

With regard to ZAKA, Landau talked openly on four occasions of inventing stories: “When 

we go into a house, and we’re using our imagination. The bodies is (sic) telling us the stories 

that happened to them.” Another ZAKA official in an official Israeli Foreign Ministry video, 

“The walls, the stone shouted: “I was raped.” 

The lurid accounts that the Israeli government exploited to justify their no-holds-barred 

assault on Palestinian civilians in Gaza and simultaneously to raise funds for ultra-rightwing 

groups were all recounted by Eli Beer, the leader of one of ZAKA’s rivals United Hatzalah, 

at the annual summit of the Republican Jewish Coalition. The summit took place 

appropriately in Las Vegas. 

The event was held at the RJC’s usual venue, the Venetian Resort. The hotel and casino were 

established by its biggest donor, the late Sheldon Adelson. Adelson had given hundreds of 

millions of dollars to right-wing media outlets that backed Netanyahu and Likud and, of 

course, Trump who gave Adelson the Presidential Medal of Freedom. That was due to the 

fact that Adelson and his wife Miriam were the two biggest donors to Trump’s 2016 

presidential campaign. Adelson’s donations to establish a new Israeli media outlet friendly to 

Netanyahu also are part of the graft charges hanging over Netanyahu now. 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    ٩

The grisly fabrications at the Las Vegas conference were taken up by various rightwing nuts 

and then passed on with new embellishments into the Never-Never land of rightwing 

websites. “They murdered his father. They gang-raped his mother, over and over and laughed 

all along. While they baked her baby alive in the oven” – Caroline Glick, the Jewish News 

Service editor. “THEY BAKED A BABY IN AN OVEN. Say ceasefire one more time you 

fucking baby-murdering-loving ghouls” – John Podhoretz, the editor of the neoconservative 

Commentary Magazine, on Twitter/X. And so on. 

Given the influence of Hasbara, the Israeli propaganda machine, some of these fabrications 

and the subsequent hysteria and hate they aroused would sooner or later have played in the 

delusional world of the right-wing websites and media outlets. But it was the New York 

Times article that ensured it would be covered by mainstream news outlets where these lies 

are still masquerading as facts. 

Now UNRWA has responded to the Israeli claims that staffers of the UN organization were 

also Hamas members who participated in the October 7 attack. 

According to a Reuters article of March 4, in addition to the alleged abuse endured by 

UNRWA staff members, Palestinian detainees more broadly described allegations of abuse, 

including beatings, humiliation, threats, dog attacks, sexual violence, and deaths of detainees 

denied medical treatment, the UNRWA report said. Reportedly the UNRWA said the Israeli 

interrogations, “included severe physical beatings, waterboarding, and threats of harm to 

family members.” 

Since then a March 11 BBC article said that Ahmed Abu Sabha, a doctor at Nasser hospital, 

said he was arrested on February 15. Abu Sabha was held for a week during which muzzled 

dogs were set upon him and his hand was broken by an Israeli soldier. His account matched 

those of two other medics who wished to remain anonymous because they feared reprisals. 

The medics told the BBC that they were beaten, doused with cold water all the while being 

made to kneel for hours. They were detained for several days before they were released. 

In a similar incident on February 15, the IDF raided the hospital in Khan Younis in South 

Gaza. The hospital was one of the few in the Strip still functioning. The IDF said intelligence 

indicated that there were Hamas operatives in the hospital. Footage secretly filmed in the 

hospital the next day showed a row of men stripped to their underwear in front of the 

hospital’s emergency building, kneeling with their hands behind their heads. Medical robes 

are lying in front of some of them. Dr Atef Al-Hout, who was the general manager of the 

hospital said, “Anybody who tried to move his head or make any movement got hit. They left 

them for around two hours in this shameful position.” Unlike the fabricated accounts of 



www.afgazad.com                                                                           afgazad@gmail.com    ١٠

Hamas’s torture and rape mentioned above, all of these accounts have been corroborated by 

the BBC and Reuters. 

While Israel has a propaganda machine, the Hasbara, mostly aimed at foreign countries, the 

US has no official propaganda machine. It doesn’t need one because it has the New York 

Times. A great deal of what is printed in it concerning what happens outside the borders of 

the US is simply ‘rip-and-read’ restatements of State Department press releases. But when it 

comes to Israel the paper has divided loyalties. In the case of Israel, the Times doesn’t always 

parrot State Department statements, it also seeks to influence State Department policies to 

favor a right-wing racist government waging a merciless war in Gaza. The Times article 

“Screams Without Words” was itself a scream without basis. 

On March 4, the United Nations released a report responding to Israeli claims about rapes and 

other forms of sexual perpetrated by Hamas October 7.  The report was made by the Office of 

the Special Representative of the Secretary-General on Sexual Violence in Conflict. The 

report found “reasonable grounds” that there was sexual violence at the concert, Highway 

232 and Kibbutz Reim, but it did not attribute that to Hamas saying a more thorough 

investigation was necessary. The caution of the UN is warranted because there are reports of 

Palestinians not associated with Hamas or any organization taking advantage of the attack to 

loot and possibly commit acts of violence including rape. 

The head of that UN office was Pramila Patten went to Israel and visited sites where these 

actions were to have taken place. But the sites were always chosen by Israeli officials and 

Patten was always accompanied by Israeli ‘minders.’ She stressed the nature of her visit—

which Israel had pressed the UN for—saying the mission, “was neither intended nor 

mandated to be investigative in nature.” She also stated that despite repeated calls for those 

affected to come forward, her team had been unable to locate a single victim of sexual assault 

by Palestinians. Patten’s report concluded, “In the medicolegal assessment of available 

photos and videos, no tangible indications of rape could be identified.” 

Draw your own conclusions. 

Daniel Beaumont teaches Arabic language & literature and other courses at the University 

of Rochester. He is the author of Slave of Desire: Sex, Love & Death in the 1001 

Nights and Preachin’ the Blues: The Life & Times of Son House. He can be contacted 

at: daniel.beaumont@rochester.edu 

MARCH 15, 2024 

 

 


