
www.afgazad.com 1 afgazad@gmail.com

آزاد افغانستان–افغانستان آزاد 
AA-AA

چو کشور نباشـد تن من مبـــــــاد       بدین بوم وبر زنده یک تن مــــباد
ھمھ سر بھ سر تن بھ کشتن دھیم        از آن بھ کھ کشور بھ دشمن دھیم

www.afgazad.com afgazad@gmail.com
European Languagesزبان ھای اروپائی

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jul/12/syrian-opposition-doing-the-
talking?INTCMP=SRCH

The Syrian opposition: who's doing the talking?
The media have been too passive when it comes to Syrian opposition sources, without
scrutinising their backgrounds and their political connections. Time for a closer look …

Charlie Skelton

7/12/2012

The director of the Syrian Observatory for Human Rights, Rami Abdulrahman, speaks on the phone in his home in
Coventry on December 6, 2011

A nightmare is unfolding across Syria, in the homes of al-Heffa and the streets of Houla. And we
all know how the story ends: with thousands of soldiers and civilians killed, towns and families
destroyed, and President Assad beaten to death in a ditch.

This is the story of the Syrian war, but there is another story to be told. A tale less bloody, but
nevertheless important. This is a story about the storytellers: the spokespeople, the "experts on



www.afgazad.com 2 afgazad@gmail.com

Syria", the "democracy activists". The statement makers. The people who "urge" and "warn" and
"call for action".

It's a tale about some of the most quoted members of the Syrian opposition and their connection
to the Anglo-American opposition creation business. The mainstream news media have, in the
main, been remarkably passive when it comes to Syrian sources: billing them simply as "official
spokesmen" or "pro-democracy campaigners" without, for the most part, scrutinising their
statements, their backgrounds or their political connections.

It's important to stress: to investigate the background of a Syrian spokesperson is not to doubt the
sincerity of his or her opposition to Assad. But a passionate hatred of the Assad regime is no
guarantee of independence. Indeed, a number of key figures in the Syrian opposition movement
are long-term exiles who were receiving US government funding to undermine the Assad
government long before the Arab spring broke out.

Though it is not yet stated US government policy to oust Assad by force, these spokespeople are
vocal advocates of foreign military intervention in Syria and thus natural allies of well-known
US neoconservatives who supported Bush's invasion of Iraq and are now pressuring the Obama
administration to intervene. As we will see, several of these spokespeople have found support,
and in some cases developed long and lucrative relationships with advocates of military
intervention on both sides of the Atlantic.

"The sand is running out of the hour glass," said Hillary Clinton on Sunday. So, as the fighting in
Syria intensifies, and Russian warships set sail for Tartus, it's high time to take a closer look at
those who are speaking out on behalf of the Syrian people.

The Syrian National Council

The most quoted of the opposition spokespeople are the official representatives of the Syrian
National Council. The SNC is not the only Syrian opposition group – but it is generally
recognised as "the main opposition coalition" (BBC). The Washington Times describes it as "an
umbrella group of rival factions based outside Syria". Certainly the SNC is the opposition group
that's had the closest dealings with western powers – and has called for foreign intervention from
the early stages of the uprising. In February of this year, at the opening of the Friends of Syria
summit in Tunisia, William Hague declared: "I will meet leaders of the Syrian National Council
in a few minutes' time … We, in common with other nations, will now treat them and recognise
them as a legitimate representative of the Syrian people."

The most senior of the SNC's official spokespeople is the Paris-based Syrian academic Bassma
Kodmani.



www.afgazad.com 3 afgazad@gmail.com

Bassma Kodmani

Bassma Kodmani of the Syrian National Council

Here is Bassma Kodmani, seen leaving this year's Bilderberg conference in Chantilly, Virginia.

Kodmani is a member of the executive bureau and head of foreign affairs, Syrian National
Council. Kodmani is close to the centre of the SNC power structure, and one of the council's
most vocal spokespeople. "No dialogue with the ruling regime is possible. We can only discuss
how to move on to a different political system," she declared this week. And here she is, quoted
by the newswire AFP: "The next step needs to be a resolution under Chapter VII, which allows
for the use of all legitimate means, coercive means, embargo on arms, as well as the use of force
to oblige the regime to comply."

This statement translates into the headline "Syrians call for armed peacekeepers" (Australia's
Herald Sun). When large-scale international military action is being called for, it seems only
reasonable to ask: who exactly is calling for it? We can say, simply, "an official SNC
spokesperson," or we can look a little closer.

This year was Kodmani's second Bilderberg. At the 2008 conference, Kodmani was listed as
French; by 2012, her Frenchness had fallen away and she was listed simply as "international" –
her homeland had become the world of international relations.

Back a few years, in 2005, Kodmani was working for the Ford Foundation in Cairo, where she
was director of their governance and international co-operation programme. The Ford
Foundation is a vast organisation, headquartered in New York, and Kodmani was already fairly
senior. But she was about to jump up a league.

Around this time, in February 2005, US-Syrian relations collapsed, and President Bush recalled
his ambassador from Damascus. A lot of opposition projects date from this period. "The US
money for Syrian opposition figures began flowing under President George W Bush after he
effectively froze political ties with Damascus in 2005," says the Washington Post.

In September 2005, Kodmani was made the executive director of the Arab Reform Initiative
(ARI) – a research programme initiated by the powerful US lobby group, the Council on Foreign
Relations (CFR).



www.afgazad.com 4 afgazad@gmail.com

The CFR is an elite US foreign policy thinktank, and the Arab Reform Initiative is described on
its website as a "CFR Project" . More specifically, the ARI was initiated by a group within the
CFR called the "US/Middle East Project" – a body of senior diplomats, intelligence officers and
financiers, the stated aim of which is to undertake regional "policy analysis" in order "to prevent
conflict and promote stability". The US/Middle East Project pursues these goals under the
guidance of an international board chaired by General (Ret.) Brent Scowcroft.

Peter Sutherland pictured at the Bilderberg conference

Brent Scowcroft (chairman emeritus) is a former national security adviser to the US president –
he took over the role from Henry Kissinger. Sitting alongside Scowcroft of the international
board is his fellow geo-strategist, Zbigniew Brzezinski, who succeeded him as the national
security adviser, and Peter Sutherland, the chairman of Goldman Sachs International. So, as early
as 2005, we've got a senior wing of the western intelligence/banking establishment selecting
Kodmani to run a Middle East research project. In September of that year, Kodmani was made
full-time director of the programme. Earlier in 2005, the CFR assigned "financial oversight" of
the project to the Centre for European Reform (CER). In come the British.

The CER is overseen by Lord Kerr, the deputy chairman of Royal Dutch Shell. Kerr is a former
head of the diplomatic service and is a senior adviser at Chatham House (a thinktank showcasing
the best brains of the British diplomatic establishment).

In charge of the CER on a day-to-day basis is Charles Grant, former defence editor of the
Economist, and these days a member of the European Council on Foreign Relations, a "pan-
European thinktank" packed with diplomats, industrialists, professors and prime ministers. On its
list of members you'll find the name: "Bassma Kodmani (France/Syria) – Executive Director,
Arab Reform Initiative".

Another name on the list: George Soros – the financier whose non-profit "Open Society
Foundations" is a primary funding source of the ECFR. At this level, the worlds of banking,
diplomacy, industry, intelligence and the various policy institutes and foundations all mesh
together, and there, in the middle of it all, is Kodmani.

The point is, Kodmani is not some random "pro-democracy activist" who happens to have found
herself in front of a microphone. She has impeccable international diplomacy credentials: she
holds the position of research director at the Académie Diplomatique Internationale – "an
independent and neutral institution dedicated to promoting modern diplomacy". The Académie is



www.afgazad.com 5 afgazad@gmail.com

headed by Jean-Claude Cousseran, a former head of the DGSE – the French foreign intelligence
service.

A picture is emerging of Kodmani as a trusted lieutenant of the Anglo-American democracy-
promotion industry. Her "province of origin" (according to the SNC website) is Damascus, but
she has close and long-standing professional relationships with precisely those powers she's
calling upon to intervene in Syria.

And many of her spokesmen colleagues are equally well-connected.

Radwan Ziadeh

Another often quoted SNC representative is Radwan Ziadeh – director of foreign relations at the
Syrian National Council. Ziadeh has an impressive CV: he's a senior fellow at the federally
funded Washington thinktank, the US Institute of Peace (the USIP Board of Directors is packed
with alumni of the defence department and the national security council; its president is Richard
Solomon, former adviser to Kissinger at the NSC).

In February this year, Ziadeh joined an elite bunch of Washington hawks to sign a letter calling
upon Obama to intervene in Syria: his fellow signatories include James Woolsey (former CIA
chief), Karl Rove (Bush Jr's handler), Clifford May (Committee on the Present Danger) and
Elizabeth Cheney, former head of the Pentagon's Iran-Syria Operations Group.

Ziadeh is a relentless organiser, a blue-chip Washington insider with links to some of the most
powerful establishment thinktanks. Ziadeh's connections extend all the way to London. In 2009
he became a visiting fellow at Chatham House, and in June of last year he featured on the panel
at one of their events – "Envisioning Syria's Political Future" – sharing a platform with fellow
SNC spokesman Ausama Monajed (more on Monajed below) and SNC member Najib Ghadbian.

Ghadbian was identified by the Wall Street Journal as an early intermediary between the US
government and the Syrian opposition in exile: "An initial contact between the White House and
NSF [National Salvation Front] was forged by Najib Ghadbian, a University of Arkansas
political scientist." This was back in 2005. The watershed year.

These days, Ghadbian is a member of the general secretariat of the SNC, and is on the advisory
board of a Washington-based policy body called the Syrian Center for Political and Strategic
Studies (SCPSS) – an organisation co-founded by Ziadeh.

Ziadeh has been making connections like this for years. Back in 2008, Ziadeh took part in a
meeting of opposition figures in a Washington government building: a mini-conference called
"Syria In-Transition". The meeting was co-sponsored by a US-based body called the Democracy
Council and a UK-based organisation called the Movement for Justice and Development (MJD).
It was a big day for the MJD – their chairman, Anas Al-Abdah, had travelled to Washington
from Britain for the event, along with their director of public relations. Here, from the MJD's
website, is a description of the day: "The conference saw an exceptional turn out as the allocated



www.afgazad.com 6 afgazad@gmail.com

hall was packed with guests from the House of Representatives and the Senate, representatives of
studies centres, journalists and Syrian expatriats [sic] in the USA."

The day opened with a keynote speech by James Prince, head of the Democracy Council. Ziadeh
was on a panel chaired by Joshua Muravchik (the ultra-interventionist author of the 2006 op-ed
"Bomb Iran"). The topic of the discussion was "The Emergence of Organized Opposition".
Sitting beside Ziadeh on the panel was the public relations director of the MJD – a man who
would later become his fellow SNC spokesperson – Ausama Monajed.

Ausama Monajed

Along with Kodmani and Ziadeh, Ausama (or sometimes Osama) Monajed is one of the most
important SNC spokespeople. There are others, of course – the SNC is a big beast and includes
the Muslim Brotherhood. The opposition to Assad is wide-ranging, but these are some of the key
voices. There are other official spokespeople with long political careers, like George Sabra of the
Syrian Democratic People's party – Sabra has suffered arrest and lengthy imprisonment in his
fight against the "repressive and totalitarian regime in Syria". And there are other opposition
voices outside the SNC, such as the writer Michel Kilo, who speaks eloquently of the violence
tearing apart his country: "Syria is being destroyed – street after street, city after city, village
after village. What kind of solution is that? In order for a small group of people to remain in
power, the whole country is being destroyed."

Ausuma Monajed

But there's no doubt that the primary opposition body is the SNC, and Kodmani, Ziadeh and
Monajed are often to be found representing it. Monajed frequently crops up as a commentator on
TV news channels. Here he is on the BBC, speaking from their Washington bureau. Monajed
doesn't sugar-coat his message: "We are watching civilians being slaughtered and kids being
slaughtered and killed and women being raped on the TV screens every day."

Meanwhile, over on Al Jazeera, Monajed talks about "what's really happening, in reality, on the
ground" – about "the militiamen of Assad" who "come and rape their women, slaughter their
children, and kill their elderly".

Monajed turned up, just a few days ago, as a blogger on Huffington Post UK, where he
explained, at length: "Why the World Must Intervene in Syria" – calling for "direct military
assistance" and "foreign military aid". So, again, a fair question might be: who is this spokesman
calling for military intervention?



www.afgazad.com 7 afgazad@gmail.com

Monajed is a member of the SNC, adviser to its president, and according to his SNC biography,
"the Founder and Director of Barada Television", a pro-opposition satellite channel based in
Vauxhall, south London. In 2008, a few months after attending Syria In-Transition conference,
Monajed was back in Washington, invited to lunch with George W Bush, along with a handful of
other favoured dissidents (you can see Monajed in the souvenir photo, third from the right, in the
red tie, near Condoleezza Rice – up the other end from Garry Kasparov).

At this time, in 2008, the US state department knew Monajed as "director of public relations for
the Movement for Justice and Development (MJD), which leads the struggle for peaceful and
democratic change in Syria".

Let's look closer at the MJD. Last year, the Washington Post picked up a story from WikiLeaks,
which had published a mass of leaked diplomatic cables. These cables appear to show a
remarkable flow of money from the US state department to the British-based Movement for
Justice and Development. According to the Washington Post's report: "Barada TV is closely
affiliated with the Movement for Justice and Development, a London-based network of Syrian
exiles. Classified US diplomatic cables show that the state department has funnelled as much as
$6m to the group since 2006 to operate the satellite channel and finance other activities inside
Syria."

A state department spokesman responded to this story by saying: "Trying to promote a
transformation to a more democratic process in this society is not undermining necessarily the
existing government." And they're right, it's not "necessarily" that.

When asked about the state department money, Monajed himself said that he "could not confirm"
US state department funding for Barada TV, but said: "I didn't receive a penny myself." Malik al
-Abdeh, until very recently Barada TV's editor-in-chief insisted: "we have had no direct dealings
with the US state department". The meaning of the sentence turns on that word "direct". It is
worth noting that Malik al Abdeh also happens to be one of the founders of the Movement for
Justice and Development (the recipient of the state department $6m, according to the leaked
cable). And he's the brother of the chairman, Anas Al-Abdah. He's also the co-holder of the MJD
trademark: What Malik al Abdeh does admit is that Barada TV gets a large chunk of its funding
from an American non-profit organisation: the Democracy Council. One of the co-sponsors (with
the MJD) of Syria In-Transition mini-conference. So what we see, in 2008, at the same meeting,
are the leaders of precisely those organisations identified in the Wiki:eaks cables as the conduit
(the Democracy Council) and recipient (the MJD) of large amounts of state department money.

The Democracy Council (a US-based grant distributor) lists the state department as one of its
sources of funding. How it works is this: the Democracy Council serves as a grant-administering
intermediary between the state department's "Middle East Partnership Initiative" and "local
partners" (such as Barada TV). As the Washington Post reports:

"Several US diplomatic cables from the embassy in Damascus reveal that the Syrian exiles
received money from a State Department program called the Middle East Partnership Initiative.
According to the cables, the State Department funnelled money to the exile group via the
Democracy Council, a Los Angeles-based nonprofit."



www.afgazad.com 8 afgazad@gmail.com

The same report highlights a 2009 cable from the US Embassy in Syria that says that the
Democracy Council received $6.3m from the state department to run a Syria-related programme,
the "Civil Society Strengthening Initiative". The cable describes this as "a discrete collaborative
effort between the Democracy Council and local partners" aimed at producing, amongst other
things, "various broadcast concepts." According to the Washington Post: "Other cables make
clear that one of those concepts was Barada TV."

Until a few months ago, the state department's Middle East Partnership Initiative was overseen
by Tamara Cofman Wittes (she's now at the Brookings Institution – an influential Washington
thinktank). Of MEPI, she said that it "created a positive 'brand' for US democracy promotion
efforts". While working there she declared: "There are a lot of organizations in Syria and other
countries that are seeking changes from their government … That's an agenda that we believe in
and we're going to support." And by support, she means bankroll.

The money

This is nothing new. Go back a while to early 2006, and you have the state department
announcing a new "funding opportunity" called the "Syria Democracy Program". On offer,
grants worth "$5m in Federal Fiscal Year 2006". The aim of the grants? "To accelerate the work
of reformers in Syria."

These days, the cash is flowing in faster than ever. At the beginning of June 2012, the Syrian
Business Forum was launched in Doha by opposition leaders including Wael Merza (SNC
secretary general). "This fund has been established to support all components of the revolution in
Syria," said Merza. The size of the fund? Some $300m. It's by no means clear where the money
has come from, although Merza "hinted at strong financial support from Gulf Arab states for the
new fund" (Al Jazeera). At the launch, Merza said that about $150m had already been spent, in
part on the Free Syrian Army.

Merza's group of Syrian businessmen made an appearance at a World Economic Forum
conference titled the "Platform for International Co-operation" held in Istanbul in November
2011. All part of the process whereby the SNC has grown in reputation, to become, in the words
of William Hague, "a legitimate representative of the Syrian people" – and able, openly, to
handle this much funding.

Building legitimacy – of opposition, of representation, of intervention – is the essential
propaganda battle.

In a USA Today op-ed written in February this year, Ambassador Dennis Ross declared: "It is
time to raise the status of the Syrian National Council". What he wanted, urgently, is "to create
an aura of inevitability about the SNC as the alternative to Assad." The aura of inevitability.
Winning the battle in advance.



www.afgazad.com 9 afgazad@gmail.com

A key combatant in this battle for hearts and minds is the American journalist and Daily
Telegraph blogger, Michael Weiss.

Michael Weiss

One of the most widely quoted western experts on Syria – and an enthusiast for western
intervention – Michael Weiss echoes Ambassador Ross when he says: "Military intervention in
Syria isn't so much a matter of preference as an inevitability."

Some of Weiss's interventionist writings can be found on a Beirut-based, Washington-friendly
website called "NOW Lebanon" – whose "NOW Syria" section is an important source of Syrian
updates. NOW Lebanon was set up in 2007 by Saatchi & Saatchi executive Eli Khoury. Khoury
has been described by the advertising industry as a "strategic communications specialist,
specialising in corporate and government image and brand development".

Weiss told NOW Lebanon, back in May, that thanks to the influx of weapons to Syrian rebels
"we've already begun to see some results." He showed a similar approval of military
developments a few months earlier, in a piece for the New Republic: "In the past several weeks,
the Free Syrian Army and other independent rebel brigades have made great strides" –
whereupon, as any blogger might, he laid out his "Blueprint for a Military Intervention in Syria".

But Weiss is not only a blogger. He's also the director of communications and public relations at
the Henry Jackson Society, an ultra-ultra-hawkish foreign policy thinktank.

The Henry Jackson Society's international patrons include: James "ex-CIA boss" Woolsey,
Michael "homeland security" Chertoff, William "PNAC" Kristol, Robert "PNAC" Kagan',
Joshua "Bomb Iran" Muravchick, and Richard "Prince of Darkness" Perle. The Society is run by
Alan Mendoza, chief adviser to the all-party parliamentary group on transatlantic and
international security.

The Henry Jackson Society is uncompromising in its "forward strategy" towards democracy.
And Weiss is in charge of the message. The Henry Jackson Society is proud of its PR chief's far-
reaching influence: "He is the author of the influential report "Intervention in Syria? An
Assessment of Legality, Logistics and Hazards", which was repurposed and endorsed by the
Syrian National Council."

Weiss's original report was re-named "Safe Area for Syria" – and ended up on the official
syriancouncil.org website, as part of their military bureau's strategic literature. The repurposing
of the HJS report was undertaken by the founder and executive director of the Strategic Research
and Communication Centre (SRCC) – one Ausama Monajed.

So, the founder of Barada TV, Ausama Monajed, edited Weiss's report, published it through his
own organisation (the SRCC) and passed it on to the Syrian National Council, with the support
of the Henry Jackson Society.



www.afgazad.com 10 afgazad@gmail.com

The relationship couldn't be closer. Monajed even ends up handling inquiries for "press
interviews with Michael Weiss". Weiss is not the only strategist to have sketched out the
roadmap to this war (many thinktanks have thought it out, many hawks have talked it up), but
some of the sharpest detailing is his.

The Syrian Observatory for Human Rights

The justification for the "inevitable" military intervention is the savagery of President Assad's
regime: the atrocities, the shelling, the human rights abuses. Information is crucial here, and one
source above all has been providing us with data about Syria. It is quoted at every turn: "The
head of the Syrian Observatory for Human Rights told VOA [Voice of America] that fighting
and shelling killed at least 12 people in Homs province."

The Syrian Observatory for Human Rights is commonly used as a standalone source for news
and statistics. Just this week, news agency AFP carried this story: "Syrian forces pounded
Aleppo and Deir Ezzor provinces as at least 35 people were killed on Sunday across the country,
among them 17 civilians, a watchdog reported." Various atrocities and casualty numbers are
listed, all from a single source: "Observatory director Rami Abdel Rahman told AFP by phone."

Statistic after horrific statistic pours from "the Britain-based Syrian Observatory for Human
Rights" (AP). It's hard to find a news report about Syria that doesn't cite them. But who are they?
"They" are Rami Abdulrahman (or Rami Abdel Rahman), who lives in Coventry.

According to a Reuters report in December of last year: "When he isn't fielding calls from
international media, Abdulrahman is a few minutes down the road at his clothes shop, which he
runs with his wife."

When the Guardian's Middle East live blog cited "Rami Abdul-Rahman of the Syrian
Observatory for Human Rights" it also linked to a sceptical article in the Modern Tokyo Times –
an article which suggested news outlets could be a bit "more objective about their sources" when
quoting "this so-called entity", the SOHR.

That name, the "Syrian Observatory of Human Rights", sound so grand, so unimpeachable, so
objective. And yet when Abdulrahman and his "Britain-based NGO" (AFP/NOW Lebanon) are
the sole source for so many news stories about such an important subject, it would seem
reasonable to submit this body to a little more scrutiny than it's had to date.

The Observatory is by no means the only Syrian news source to be quoted freely with little or no
scrutiny …

Hamza Fakher

The relationship between Ausama Monajed, the SNC, the Henry Jackson hawks and an
unquestioning media can be seen in the case of Hamza Fakher. On 1 January, Nick Cohen wrote
in the Observer: "To grasp the scale of the barbarism, listen to Hamza Fakher, a pro-democracy
activist, who is one of the most reliable sources on the crimes the regime's news blackout hides."



www.afgazad.com 11 afgazad@gmail.com

He goes on to recount Fakher's horrific tales of torture and mass murder. Fakher tells Cohen of a
new hot-plate torture technique that he's heard about: "imagine all the melting flesh reaching the
bone before the detainee falls on the plate". The following day, Shamik Das, writing on
"evidence-based" progressive blog Left Foot Forward, quotes the same source: "Hamza Fakher, a
pro-democracy activist, describes the sickening reality …" – and the account of atrocities given
to Cohen is repeated.

So, who exactly is this "pro-democracy activist", Hamza Fakher?

Fakher, it turns out, is the co-author of Revolution in Danger , a "Henry Jackson Society
Strategic Briefing", published in February of this year. He co-wrote this briefing paper with the
Henry Jackson Society's communications director, Michael Weiss. And when he's not co-writing
Henry Jackson Society strategic briefings, Fakher is the communication manager of the London-
based Strategic Research and Communication Centre (SRCC). According to their website, "He
joined the centre in 2011 and has been in charge of the centre's communication strategy and
products."

As you may recall, the SRCC is run by one Ausama Monajed: "Mr Monajed founded the centre
in 2010. He is widely quoted and interviewed in international press and media outlets. He
previously worked as communication consultant in Europe and the US and formerly served as
the director of Barada Television …".

Monajed is Fakher's boss.

If this wasn't enough, for a final Washington twist, on the board of the Strategic Research and
Communication Centre sits Murhaf Jouejati, a professor at the National Defence University in
DC – "the premier center for Joint Professional Military Education (JPME)" which is "under the
direction of the Chairman, Joint Chiefs of Staff."

If you happen to be planning a trip to Monajed's "Strategic Research and Communication
Centre", you'll find it here: Strategic Research & Communication Centre, Office 36, 88-90
Hatton Garden, Holborn, London EC1N 8PN.

Office 36 at 88-90 Hatton Garden is also where you'll find the London headquarters of The Fake
Tan Company, Supercar 4 U Limited, Moola loans (a "trusted loans company"), Ultimate
Screeding (for all your screeding needs), and The London School of Attraction – "a London-
based training company which helps men develop the skills and confidence to meet and attract
women." And about a hundred other businesses besides. It's a virtual office. There's something
oddly appropriate about this. A "communication centre" that doesn't even have a centre – a grand
name but no physical substance.

That's the reality of Hamza Fakher. On 27 May, Shamik Das of Left Foot Forward quotes again
from Fakher's account of atrocities, which he now describes as an "eyewitness account" (which
Cohen never said it was) and which by now has hardened into "the record of the Assad regime".



www.afgazad.com 12 afgazad@gmail.com

So, a report of atrocities given by a Henry Jackson Society strategist, who is the communications
manager of Mosafed's PR department, has acquired the gravitas of a historical "record".

This is not to suggest that the account of atrocities must be untrue, but how many of those who
give it currency are scrutinising its origins?

And let's not forget, whatever destabilisation has been done in the realm of news and public
opinion is being carried out twofold on the ground. We already know that (at the very least) "the
Central Intelligence Agency and State Department … are helping the opposition Free Syrian
Army develop logistical routes for moving supplies into Syria and providing communications
training."

The bombs doors are open. The plans have been drawn up.

This has been brewing for a time. The sheer energy and meticulous planning that's gone into this
change of regime – it's breathtaking. The soft power and political reach of the big foundations
and policy bodies is vast, but scrutiny is no respecter of fancy titles and fellowships and "strategy
briefings". Executive director of what, it asks. Having "democracy" or "human rights" in your
job title doesn't give you a free pass.

And if you're a "communications director" it means your words should be weighed extra
carefully. Weiss and Fakher, both communications directors – PR professionals. At the Chatham
House event in June 2011, Monajed is listed as: "Ausama Monajed, director of communications,
National Initiative for Change" and he was head of PR for the MJD. The creator of the news
website NOW Lebanon, Eli Khoury, is a Saatchi advertising executive. These communications
directors are working hard to create what Tamara Wittes called a "positive brand".

They're selling the idea of military intervention and regime change, and the mainstream news is
hungry to buy. Many of the "activists" and spokespeople representing the Syrian opposition are
closely (and in many cases financially) interlinked with the US and London – the very people
who would be doing the intervening. Which means information and statistics from these sources
isn't necessarily pure news – it's a sales pitch, a PR campaign.

But it's never too late to ask questions, to scrutinise sources. Asking questions doesn't make you
a cheerleader for Assad – that's a false argument. It just makes you less susceptible to spin. The
good news is, there's a sceptic born every minute.


