
www.afgazad.com  1 afgazad@gmail.com  

 

 آزاد افغانستان –افغانستان آزاد 
AA-AA 

 چو کشور نباشـد تن من مبـــــــاد       بدین بوم وبر زنده یک تن مــــباد

 همه سر به سر تن به کشتن دهیم        از آن به که کشور به دشمن دهیم

www.afgazad.com                                                                                 afgazad@gmail.com 

 European Languages  زبان های اروپائی

 

M. Mandl 

 

 

 

 

THE CIA AND THE MEDIA 

How Americas Most Powerful News Media Worked Hand in Glove with the Central Intelligence 
Agency and Why the Church Committee Covered It Up 

 

 

http://www.carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php 

 

BY CARL BERNSTEIN 

12/11/2014 

 

In 1953, Joseph Alsop, then one of America’s leading syndicated columnists, went to the 

Philippines to cover an election. He did not go because he was asked to do so by his syndicate. 

He did not go because he was asked to do so by the newspapers that printed his column. He went 

at the request of the CIA. 

Alsop is one of more than 400 American journalists who in the past twenty-five years have 

secretly carried out assignments for the Central Intelligence Agency, according to documents on 

file at CIA headquarters. Some of these journalists’ relationships with the Agency were tacit; 

some were explicit. There was cooperation, accommodation and overlap. Journalists provided a 

full range of clandestine services—from simple intelligence gathering to serving as go-betweens 

with spies in Communist countries. Reporters shared their notebooks with the CIA. Editors 

shared their staffs. Some of the journalists were Pulitzer Prize winners, distinguished reporters 

who considered themselves ambassadors without-portfolio for their country. Most were less 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com
http://www.afgazad.com/


www.afgazad.com  2 afgazad@gmail.com  

 

exalted: foreign correspondents who found that their association with the Agency helped their 

work; stringers and freelancers who were as interested in the derring-do of the spy business as in 

filing articles; and, the smallest category, full-time CIA employees masquerading as journalists 

abroad. In many instances, CIA documents show, journalists were engaged to perform tasks for 

the CIA with the consent of the managements of America’s leading news organizations.  

The history of the CIA’s involvement with the American press continues to be shrouded by an 

official policy of obfuscation and deception for the following principal reasons: 

■ The use of journalists has been among the most productive means of intelligence-gathering 

employed by the CIA. Although the Agency has cut back sharply on the use of reporters since 

1973 primarily as a result of pressure from the media), some journalist-operatives are still posted 

abroad. 

■ Further investigation into the matter, CIA officials say, would inevitably reveal a series of 

embarrassing relationships in the 1950s and 1960s with some of the most powerful organizations 

and individuals in American journalism. 

Among the executives who lent their cooperation to the Agency were Williarn Paley of the 

Columbia Broadcasting System, Henry Luce of Tirne Inc., Arthur Hays Sulzberger of the New 

York Times, Barry Bingham Sr. of the LouisviIle Courier-Journal, and James Copley of the 

Copley News Service. Other organizations which cooperated with the CIA include the American 

Broadcasting Company, the National Broadcasting Company, the Associated Press, United Press 

International, Reuters, Hearst Newspapers, Scripps-Howard, Newsweek magazine, the Mutual 

Broadcasting System, the Miami Herald and the old Saturday Evening Post and New York 

Herald-Tribune. 

By far the most valuable of these associations, according to CIA officials, have been with the 

New York Times, CBS and Time Inc. 

The CIA’s use of the American news media has been much more extensive than Agency officials 

have acknowledged publicly or in closed sessions with members of Congress. The general 

outlines of what happened are indisputable; the specifics are harder to come by. CIA sources hint 

that a particular journalist was trafficking all over Eastern Europe for the Agency; the journalist 

says no, he just had lunch with the station chief. CIA sources say flatly that a well-known ABC 

correspondent worked for the Agency through 1973; they refuse to identify him. A high-level 

CIA official with a prodigious memory says that the New York Times provided cover for about 

ten CIA operatives between 1950 and 1966; he does not know who they were, or who in the 

newspaper’s management made the arrangements. 

The Agency’s special relationships with the so-called “majors” in publishing and broadcasting 

enabled the CIA to post some of its most valuable operatives abroad without exposure for more 

than two decades. In most instances, Agency files show, officials at the highest levels of the CIA 

usually director or deputy director) dealt personally with a single designated individual in the top 

management of the cooperating news organization. The aid furnished often took two forms: 

providing jobs and credentials “journalistic cover” in Agency parlance) for CIA operatives about 

to be posted in foreign capitals; and lending the Agency the undercover services of reporters 

already on staff, including some of the best-known correspondents in the business. 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  3 afgazad@gmail.com  

 

In the field, journalists were used to help recruit and handle foreigners as agents; to acquire and 

evaluate information, and to plant false information with officials of foreign governments. Many 

signed secrecy agreements, pledging never to divulge anything about their dealings with the 

Agency; some signed employment contracts., some were assigned case officers and treated with. 

unusual deference. Others had less structured relationships with the Agency, even though they 

performed similar tasks: they were briefed by CIA personnel before trips abroad, debriefed 

afterward, and used as intermediaries with foreign agents. Appropriately, the CIA uses the term 

“reporting” to describe much of what cooperating journalists did for the Agency. “We would ask 

them, ‘Will you do us a favor?’”.said a senior CIA official. “‘We understand you’re going to be 

in Yugoslavia. Have they paved all the streets? Where did you see planes? Were there any signs 

of military presence? How many Soviets did you see? If you happen to meet a Soviet, get his 

name and spell it right .... Can you set up a meeting for is? Or relay a message?’” Many CIA 

officials regarded these helpful journalists as operatives; the journalists tended to see themselves 

as trusted friends of the Agency who performed occasional favors—usually without pay—in the 

national interest. 

“I’m proud they asked me and proud to have done it,” said Joseph Alsop who, like his late 

brother, columnist Stewart Alsop, undertook clandestine tasks for the Agency. “The notion that a 

newspaperman doesn’t have a duty to his country is perfect balls.” 

From the Agency’s perspective, there is nothing untoward in such relationships, and any ethical 

questions are a matter for the journalistic profession to resolve, not the intelligence community. 

As Stuart Loory, former Los Angeles Times correspondent, has written in the Columbia 

Journalism Review: ‘If even one American overseas carrying a press card is a paid informer for 

the CIA, then all Americans with those credentials are suspect .... If the crisis of confidence 

faced by the news business—along with the government—is to be overcome, journalists must be 

willing to focus on themselves the same spotlight they so relentlessly train on others!’ But as 

Loory also noted: “When it was reported... that newsmen themselves were on the payroll of the 

CIA, the story caused a brief stir, and then was dropped.” 

During the 1976 investigation of the CIA by the Senate Intelligence Committee, chaired by 

Senator Frank Church, the dimensions of the Agency’s involvement with the press became 

apparent to several members of the panel, as well as to two or three investigators on the staff. But 

top officials of the CIA, including former directors William Colby and George Bush, persuaded 

the committee to restrict its inquiry into the matter and to deliberately misrepresent the actual 

scope of the activities in its final report. The multivolurne report contains nine pages in which 

the use of journalists is discussed in deliberately vague and sometimes misleading terms. It 

makes no mention of the actual number of journalists who undertook covert tasks for the CIA. 

Nor does it adequately describe the role played by newspaper and broadcast executives in 

cooperating with the Agency. 

THE AGENCY’S DEALINGS WITH THE PRESS BEGAN during the earliest stages of the 

Cold War. Allen Dulles, who became director of the CIA in 1953, sought to establish a 

recruiting-and-cover capability within America’s most prestigious journalistic institutions. By 

operating under the guise of accredited news correspondents, Dulles believed, CIA operatives 

abroad would be accorded a degree of access and freedom of movement unobtainable under 

almost any other type of cover. 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  4 afgazad@gmail.com  

 

American publishers, like so many other corporate and institutional leaders at the time, were 

willing to commit the resources of their companies to the struggle against “global Communism.” 

Accordingly, the traditional line separating the American press corps and government was often 

indistinguishable: rarely was a news agency used to provide cover for CIA operatives abroad 

without the knowledge and consent of either its principal owner, publisher or senior editor. Thus, 

contrary to the notion that the CIA insidiously infiltrated the journalistic community, there is 

ample evidence that America’s leading publishers and news executives allowed themselves and 

their organizations to become handmaidens to the intelligence services. “Let’s not pick on some 

poor reporters, for God’s sake,” William Colby exclaimed at one point to the Church 

committee’s investigators. “Let’s go to the managements. They were witting.”  In all, about 

twenty-five news organizations including those listed at the beginning of this article) provided 

cover for the Agency. 

In addition to cover capability, Dulles initiated a “debriefing” procedure under which American 

correspondents returning from abroad routinely emptied their notebooks and offered their 

impressions to Agency personnel. Such arrangements, continued by Dulles’ successors, to the 

present day, were made with literally dozens of news organizations. In the 1950s, it was not 

uncommon for returning reporters to be met at the ship by CIA officers. “There would be these 

guys from the CIA flashing ID cards and looking like they belonged at the Yale Club,” said 

Hugh Morrow, a former Saturday Evening Post correspondent who is now press secretary to 

former vice-president Nelson Rockefeller. “It got to be so routine that you felt a little miffed if 

you weren’t asked.” 

CIA officials almost always refuse to divulge the names of journalists who have cooperated with 

the Agency. They say it would be unfair to judge these individuals in a context different from the 

one that spawned the relationships in the first place. “There was a time when it wasn’t 

considered a crime to serve your government,” said one high-level CIA official who makes no 

secret of his bitterness. “This all has to be considered in the context of the morality of the times, 

rather than against latter-day standards—and hypocritical standards at that.” 

Many journalists who covered World War II were close to people in the Office of Strategic 

Services, the wartime predecessor of the CIA; more important, they were all on the same side. 

When the war ended and many OSS officials went into the CIA, it was only natural that these 

relationships would continue. Meanwhile, the first postwar generation of journalists entered the 

profession; they shared the same political and professional values as their mentors. “You had a 

gang of people who worked together during World War II and never got over it,” said one 

Agency official. “They were genuinely motivated and highly susceptible to intrigue and being on 

the inside. Then in the Fifties and Sixties there was a national consensus about a national threat. 

The Vietnam War tore everything to pieces—shredded the consensus and threw it in the air.” 

Another Agency official observed: “Many journalists didn’t give a second thought to associating 

with the Agency. But there was a point when the ethical issues which most people had 

submerged finally surfaced. Today, a lot of these guys vehemently deny that they had any 

relationship with the Agency.” 

From the outset, the use of journalists was among the CIA’s most sensitive undertakings, with 

full knowledge restricted to the Director of Central Intelligence and a few of his chosen deputies. 

Dulles and his successors were fearful of what would happen if a journalist-operative’s cover 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  5 afgazad@gmail.com  

 

was blown, or if details of the Agency’s dealings with the press otherwise became public. As a 

result, contacts with the heads of news  organizations were normally initiated by Dulles and 

succeeding Directors of Central Intelligence; by the deputy directors and division chiefs in 

charge of covert operations—Frank Wisner, Cord Meyer Jr., Richard Bissell, Desmond 

FitzGerald, Tracy Barnes, Thomas Karamessines and Richard Helms himself a former UPI 

correspondent); and, occasionally, by others in the CIA hierarchy known to have an unusually 

close social relationship with a particular publisher or broadcast executive.1 

James Angleton, who was recently removed as the Agency’s head of counterintelligence 

operations, ran a completely independent group of journalist-operatives who performed sensitive 

and frequently dangerous assignments; little is known about this group for the simple reason that 

Angleton deliberately kept only the vaguest of files. 

The CIA even ran a formal training program in the 1950s to teach its agents to be journalists. 

Intelligence officers were “taught to make noises like reporters,” explained a high CIA official, 

and were then placed in major news organizations with help from management. “These were the 

guys who went through the ranks and were told ‘You’re going to he a journalist,’” the CIA 

official said. Relatively few of the 400-some relationships described in Agency files followed 

that pattern, however; most involved persons who were already bona fide journalists when they 

began undertaking tasks for the Agency. 

The Agency’s relationships with journalists, as described in CIA files, include the following 

general categories: 

■ Legitimate, accredited staff members of news organizations—usually reporters. Some were 

paid; some worked for the Agency on a purely voluntary basis. This group includes many of the 

best-known journalists who carried out tasks for the CIA. The files show that the salaries paid to 

reporters by newspaper and broadcast networks were sometimes supplemented by nominal 

payments from the CIA, either in the form of retainers, travel expenses or outlays for specific 

services performed.  Almost all the payments were made in cash. The accredited category also 

includes photographers, administrative personnel of foreign news bureaus and members of 

broadcast technical crews.) 

Two of the Agency’s most valuable personal relationships in the 1960s, according to CIA 

officials, were with reporters who covered Latin America—Jerry O’Leary of the Washington 

Star and Hal Hendrix of the Miami News, a Pulitzer Prize winner who became a high official of 

the International Telephone and Telegraph Corporation. Hendrix was extremely helpful to the 

Agency in providing information about individuals in Miami’s Cuban exile community. O’Leary 

was considered a valued asset in Haiti and the Dominican Republic. Agency files contain lengthy 

reports of both men’s activities on behalf of the CIA. 

O’Leary maintains that his dealings were limited to the normal give-and-take that goes on 

between reporters abroad and their sources. CIA officials dispute the contention: “There’s no 

question Jerry reported for us,” said one. “Jerry did assessing and spotting [of prospective 

agents] but he was better as a reporter for us.” Referring to O’Leary’s denials, the official added: 

“I don’t know what in the world he’s worried about unless he’s wearing that mantle of integrity 

the Senate put on you journalists.” 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  6 afgazad@gmail.com  

 

O’Leary attributes the difference of opinion to semantics. “I might call them up and say 

something like, ‘Papa Doc has the clap, did you know that?’ and they’d put it in the file. I don’t 

consider that reporting for them.... it’s useful to be friendly to them and, generally, I felt friendly 

to them. But I think they were more helpful to me than I was to them.” O’Leary took particular 

exception to being described in the same context as Hendrix. “Hal was really doing work for 

them,” said O’Leary. “I’m still with the Star. He ended up at ITT.” Hendrix could not be reached 

for comment. According to Agency officials, neither Hendrix nor O’Leary was paid by the CIA. 

■ Stringers2 and freelancers. Most were payrolled by the Agency under standard contractual 

terms. Their journalistic credentials were often supplied by cooperating news organizations. 

some filed news stories; others reported only for the CIA. On some occasions, news 

organizations were not informed by the CIA that their stringers were also working for the 

Agency. 

■ Employees of so-called CIA “proprietaries.” During the past twenty-five years, the Agency has 

secretly bankrolled numerous foreign press services, periodicals and newspapers—both English 

and foreign language—which provided excellent cover for CIA operatives. One such publication 

was the Rome Daily American, forty percent of which was owned by the CIA until the 1970s. 

The Daily American went out of business this year, 

■ Editors, publishers and broadcast network executives. The CIAs relationship with most news 

executives differed fundamentally from those with working reporters and stringers, who were 

much more subject to direction from the Agency. A few executives—Arthur Hays Sulzberger of 

the New York Times among them—signed secrecy agreements. But such formal understandings 

were rare: relationships between Agency officials and media executives were usually social—

”The P and Q Street axis in Georgetown,” said one source. “You don’t tell Wilharn Paley to sign 

a piece of paper saying he won’t fink.” 

■ Columnists and commentators. There are perhaps a dozen well known columnists and 

broadcast commentators whose relationships with the CIA go far beyond those normally 

maintained between reporters and their sources. They are referred to at the Agency as “known 

assets” and can be counted on to perform a variety of undercover tasks; they are considered 

receptive to the Agency’s point of view on various subjects. Three of the most widely read 

columnists who maintained such ties with the Agency are C.L. Sulzberger of the New York 

Times, Joseph Alsop, and the late Stewart Alsop, whose column appeared in the New York 

Herald-Tribune, the Saturday Evening Post and Newsweek. CIA files contain reports of specific 

tasks all three undertook. Sulzberger is still regarded as an active asset by the Agency. According 

to a senior CIA official, “Young Cy Sulzberger had some uses.... He signed a secrecy agreement 

because we gave him classified information.... There was sharing, give and take. We’d say, ‘Wed 

like to know this; if we tell you this will it help you get access to so-and-so?’ Because of his 

access in Europe he had an Open Sesame. We’d ask him to just report: ‘What did so-and-so say, 

what did he look like, is he healthy?’ He was very eager, he loved to cooperate.” On one 

occasion, according to several CIA officials, Sulzberger was given a briefing paper by the 

Agency which ran almost verbatim under the columnist’s byline in the Times. “Cycame out and 

said, ‘I’m thinking of doing a piece, can you give me some background?’” a CIA officer said. 

“We gave it to Cy as a background piece and Cy gave it to the printers and put his name on it.” 

Sulzberger denies that any incident occurred. “A lot of baloney,” he said. 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  7 afgazad@gmail.com  

 

Sulzberger claims that he was never formally “tasked” by the Agency and that he “would never 

get caught near the spook business. My relations were totally informal—I had a goodmany 

friends,” he said. “I’m sure they consider me an asset. They can ask me questions. They find out 

you’re going to Slobovia and they say, ‘Can we talk to you when you get back?’ ... Or they’ll 

want to know if the head of the Ruritanian government is suffering from psoriasis. But I never 

took an assignment from one of those guys.... I’ve known Wisner well, and Helms and even 

McCone [former CIA director John McCone] I used to play golf with. But they’d have had to he 

awfully subtle to have used me. 

Sulzberger says he was asked to sign the secrecy agreement in the 1950s. “A guy came around 

and said, ‘You are a responsible newsman and we need you to sign this if we are going to show 

you anything classified.’ I said I didn’t want to get entangled and told them, ‘Go to my uncle 

[Arthur Hays Sulzberger, then publisher of the New York Times] and if he says to sign it I will.’” 

His uncle subsequently signed such an agreement, Sulzberger said, and he thinks he did too, 

though he is unsure. “I don’t know, twenty-some years is a long time.” He described the whole 

question as “a bubble in a bathtub.” 

Stewart Alsop’s relationship with the Agency was much more extensive than Sulzberger’s. One 

official who served at the highest levels in the CIA said flatly: “Stew Alsop was a CIA agent.” 

An equally senior official refused to define Alsop’s relationship with the Agency except to say it 

was a formal one. Other sources said that Alsop was particularly helpful to the Agency in 

discussions with, officials of foreign governments—asking questions to which the CIA was 

seeking answers, planting misinformation advantageous to American policy, assessing 

opportunities for CIA recruitment of well-placed foreigners. 

“Absolute nonsense,” said Joseph Alsop of the notion that his brother was a CIA agent. “I was 

closer to the Agency than Stew was, though Stew was very close. I dare say he did perform some 

tasks—he just did the correct thing as an American.... The Founding Fathers [of the CIA] were 

close personal friends of ours. Dick Bissell [former CIA deputy director] was my oldest friend, 

from childhood. It was a social thing, my dear fellow. I never received a dollar, I never signed a 

secrecy agreement. I didn’t have to.... I’ve done things for them when I thought they were the 

right thing to do. I call it doing my duty as a citizen. 

Alsop is willing to discuss on the record only two of the tasks he undertook: a visit to Laos in 

1952 at the behest of Frank Wisner, who felt other American reporters were using anti-American 

sources about uprisings there; and a visit to the Phillipines in 1953 when the CIA thought his 

presence there might affect the outcome of an election. “Des FitzGerald urged me to go,” Alsop 

recalled. “It would be less likely that the election could be stolen [by the opponents of Ramon 

Magsaysay] if the eyes of the world were on them. I stayed with the ambassador and wrote about 

what happened.” 

Alsop maintains that he was never manipulated by the Agency. “You can’t get entangled so they 

have leverage on you,” he said. “But what I wrote was true. My view was to get the facts. If 

someone in the Agency was wrong, I stopped talking to them—they’d given me phony goods.” 

On one occasion, Alsop said, Richard Helms authorized the head of the Agency’s analytical 

branch to provide Alsop with information on Soviet military presence along the Chinese border. 

“The analytical side of the Agency had been dead wrong about the war in Vietnam—they 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  8 afgazad@gmail.com  

 

thought it couldn’t be won,” said Alsop. “And they were wrong on the Soviet buildup. I stopped 

talking to them.” Today, he says, “People in our business would be outraged at the kinds of 

suggestions that were made to me. They shouldn’t be. The CIA did not open itself at all to people 

it did not trust. Stew and I were trusted, and I’m proud of it.” 

MURKY DETAILS OF CIA RELATIONSHIPS WITH INDIVIDUALS and news organizations 

began trickling out in 1973 when it was first disclosed that the CIA had, on occasion, employed 

journalists. Those reports, combined with new information, serve as casebook studies of the 

Agency’s use of journalists for intelligence purposes. They include: 

■ The New York Times. The Agency’s relationship with the Times was by far its most valuable 

among newspapers, according to CIA officials. From 1950 to 1966, about ten CIA employees 

were provided Times cover under arrangements approved by the newspaper’s late publisher, 

Arthur Hays Sulzberger. The cover arrangements were part of a general Times policy—set by 

Sulzberger—to provide assistance to the CIA whenever possible. 

Sulzberger was especially close to Allen Dulles. “At that level of contact it was the mighty 

talking to the mighty,” said a high-level CIA official who was present at some of the discussions. 

“There was an agreement in principle that, yes indeed, we would help each other. The question 

of cover came up on several occasions.  It was agreed that the actual arrangements would be 

handled by subordinates.... The mighty didn’t want to know the specifics; they wanted plausible 

deniability. 

A senior CIA official who reviewed a portion of the Agency’s files on journalists for two hours 

onSeptember 15th, 1977, said he found documentation of five instances in which the Times had 

provided cover for CIA employees between 1954 and 1962. In each instance he said, the 

arrangements were handled by executives of the Times; the documents all contained standard 

Agency language “showing that this had been checked out at higher levels of the New York 

Times,” said the official. The documents did not mention Sulzberger’s name, however—only 

those of subordinates whom the official refused to identify. 

The CIA employees who received Times credentials posed as stringers for the paper abroad and 

worked as members of clerical staffs in the Times’ foreign bureaus. Most were American; two or 

three were foreigners. 

CIA officials cite two reasons why the Agency’s working relationship with the Times was closer 

and more extensive than with any other paper: the fact that the Times maintained the largest 

foreign news operation in American daily journalism; and the close personal ties between the 

men who ran both institutions. 

Sulzberger informed a number of reporters and editors of his general policy of cooperation with 

the Agency. “We were in touch with them—they’d talk to us and some cooperated,” said a CIA 

official. The cooperation usually involved passing on information and “spotting” prospective 

agents among foreigners. 

Arthur Hays Sulzberger signed a secrecy agreement with the CIA in the 1950s, according to CIA 

officials—a fact confirmed by his nephew, C.L. Sulzberger. However, there are varying 

interpretations of the purpose of the agreement: C.L. Sulzberger says it represented nothing more 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  9 afgazad@gmail.com  

 

than a pledge not to disclose classified information made available to the publisher. That 

contention is supported by some Agency officials. Others in the Agency maintain that the 

agreement represented a pledge never to reveal any of the Times’ dealings with the CIA, 

especially those involving cover. And there are those who note that, because all cover 

arrangements are classified, a secrecy agreement would automatically apply to them. 

Attempts to find out which individuals in the Times organization made the actual arrangements 

for providing credentials to CIA personnel have been unsuccessful. In a letter to reporter Stuart 

Loory in 1974, Turner Cadedge, managing editor of the Times from 1951 to 1964, wrote that 

approaches by the CIA had been rebuffed by the newspaper. “I knew nothing about any 

involvement with the CIA... of any of our foreign correspondents on the New York Times. I heard 

many times of overtures to our men by the CIA, seeking to use their privileges, contacts, 

immunities and, shall we say, superior intelligence in the sordid business of spying and 

informing. If any one of them succumbed to the blandishments or cash offers, I was not aware of 

it. Repeatedly, the CIA and other hush-hush agencies sought to make arrangements for 

‘cooperation’ even with Times management, especially during or soon after World War II, but 

we always resisted. Our motive was to protect our credibility.” 

According to Wayne Phillips, a former Timesreporter, the CIA invoked Arthur Hays 

Sulzberger’s name when it tried to recruit him as an undercover operative in 1952 while he was 

studying at Columbia University’s Russian Institute. Phillips said an Agency official told him 

that the CIA had “a working arrangement” with the publisher in which other reporters abroad 

had been placed on the Agency’s payroll. Phillips, who remained at the Times until 1961, later 

obtained CIA documents under the Freedom of Information Act which show that the Agency 

intended to develop him as a clandestine “asset” for use abroad. 

On January 31st, 1976, the Times carried a brief story describing the ClAs attempt to recruit 

Phillips. It quoted Arthur Ochs Sulzberger, the present publisher, as follows: “I never heard of 

the Times being approached, either in my capacity as publisher or as the son of the late Mr. 

Sulzberger.” The Times story, written by John M. Crewdson, also reported that Arthur Hays 

Sulzberger told an unnamed former correspondent that he might he approached by the CIA after 

arriving at a new post abroad. Sulzberger told him that he was not “under any obligation to 

agree,” the story said and that the publisher himself would be “happier” if he refused to 

cooperate. “But he left it sort of up to me,” the Times quoted its former reporter as saying. “The 

message was if I really wanted to do that, okay, but he didn’t think it appropriate for a Times 

correspondent” 

C.L. Sulzberger, in a telephone interview, said he had no knowledge of any CIA personnel using 

Times cover or of reporters for the paper working actively for the Agency. He was the paper’s 

chief of foreign service from 1944 to 1954 and expressed doubt that his uncle would have 

approved such arrangements. More typical of the late publisher, said  Sulzberger, was a promise 

made to Allen Dulles’ brother, John Foster, then secretary of state, that no Times staff member 

would be permitted to accept an invitation to visit the People’s Republic of China without John 

Foster Dulles’ consent. Such an invitation was extended to the publisher’s nephew in the 1950s; 

Arthur Sulzberger forbade him to accept it. “It was seventeen years before another Times 

correspondent was invited,” C.L. Sulzberger recalled. 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  10 afgazad@gmail.com  

 

■ The Columbia Broadcasting System. CBS was unquestionably the CIAs most valuable 

broadcasting asset. CBS President William Paley and Allen Dulles enjoyed an easy working and 

social relationship. Over the years, the network provided cover for CIA employees, including at 

least one well-known foreign correspondent and several stringers; it supplied outtakes of 

newsfilm to the CIA3; established a formal channel of communication between the Washington 

bureau chief and the Agency; gave the Agency access to the CBS newsfilm library; and allowed 

reports by CBS correspondents to the Washington and New York newsrooms to be routinely 

monitored by the CIA. Once a year during the 1950s and early 1960s, CBS correspondents 

joined the CIA hierarchy for private dinners and briefings. 

The details of the CBS-CIA arrangements were worked out by subordinates of both Dulles and 

Paley. “The head of the company doesn’t want to know the fine points, nor does the director,” 

said a CIA official. “Both designate aides to work that out. It keeps them above the battle.” Dr. 

Frank Stanton, for 25 years president of the network, was aware of the general arrangements 

Paley made with Dulles—including those for cover, according to CIA officials. Stanton, in an 

interview last year, said he could not recall any cover arrangements.) But Paley’s designated 

contact for the Agency was Sig Mickelson, president of CBS News between 1954 and 1961. On 

one occasion, Mickelson has said, he complained to Stanton about having to use a pay telephone 

to call the CIA, and Stanton suggested he install a private line, bypassing the CBS switchboard, 

for the purpose. According to Mickelson, he did so. Mickelson is now president of Radio Free 

Europe and Radio Liberty, both of which were associated with the CIA for many years. 

In 1976, CBS News president Richard Salant ordered an in-house investigation of the network's 

dealings with the CIA. Some of its findings were first disclosed by Robert Scheer in the Los 

Angeles Times.) But Salant's report makes no mention of some of his own dealings with the 

Agency, which continued into the 1970s. 

Many details about the CBS-CIA relationship were found in Mickelson's files by two 

investigators for Salant. Among the documents they found was a September 13th, 1957, memo to 

Mickelson fromTed Koop, CBS News bureau chief  in Washington from 1948 to 1961. It 

describes a phone call to Koop from Colonel Stanley Grogan of the CIA: "Grogan phoned to say 

that Reeves [J. B. Love Reeves, another CIA official] is going to New York to be in charge of 

the CIA contact office there and will call to see you and some of your confreres. Grogan says 

normal activities will continue to channel through the Washington office of CBS News." The 

report to Salant also states: "Further investigation of Mickelson's files reveals some details of the 

relationship between the CIA and CBS News.... Two key administrators of this relationship were 

Mickelson and Koop.... The main activity appeared to be the delivery of CBS newsfilm to the 

CIA.... In addition there is evidence that, during 1964 to 1971, film material, including some 

outtakes, were supplied by the CBS Newsfilm Library to the CIA through and at the direction of 

Mr. Koop4.... Notes in Mr. Mickelson's files indicate that the CIA used CBS films for training... 

All of the above Mickelson activities were handled on a confidential basis without mentioning 

the words Central Intelligence Agency. The films were sent to individuals at post-office box 

numbers and were paid for by individual, nor government, checks. ..." Mickelson also regularly 

sent the CIA an internal CBS newsletter, according to the report. 

Salant's investigation led him to conclude that Frank Kearns, a CBS-TV reporter from 1958 to 

1971, "was a CIA guy who got on the payroll somehow through a CIA contact with somebody at 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  11 afgazad@gmail.com  

 

CBS." Kearns and Austin Goodrich, a CBS stringer, were undercover CIA employees, hired 

under arrangements approved by Paley. 

Last year a spokesman for Paley denied a report by former CBS correspondent Daniel Schorr 

that Mickelson and he had discussed Goodrich's CIA status during a meeting with two Agency 

representatives in 1954. The spokesman claimed Paley had no knowledge that Goodrich had 

worked for the CIA. "When I moved into the job I was told by Paley that there was an ongoing 

relationship with the CIA," Mickelson said in a recent interview. "He introduced me to two 

agents who he said would keep in touch. We all discussed the Goodrich situation and film 

arrangements. I assumed this was a normal relationship at the time. This was at the height of the 

Cold War and I assumed the communications media were cooperating—though the Goodrich 

matter was compromising. 

At the headquarters of CBS News in New York, Paley's cooperation with the CIA is taken for 

granted by many news executives and reporters, despite tile denials. Paley, 76, was not 

interviewed by Salant's investigators. "It wouldn't do any good," said one CBS executive. "It is 

the single subject about which his memory has failed." 

Salant discussed his own contacts with the CIA, and the fact he continued many of his 

predecessor's practices, in an interview with this reporter last year. The contacts, he said, began 

in February 1961, "when I got a phone call from a CIA man who said he had a working 

relationship with Sig Mickelson. The man said, 'Your bosses know all about it.'"  According to 

Salant, the CIA representative asked that CBS continue to supply the Agency with unedited 

newstapes and make its correspondents available for debriefingby Agency officials. Said Salant: 

"I said no on talking to the reporters, and let them see broadcast tapes, but no outtakes.  This 

went on for a number of years—into the early Seventies." 

In 1964 and 1965, Salant served on a super-secret CIA task force which explored methods of 

beaming American propaganda broadcasts to the People's Republic of China. The other members 

of the four-man study team were Zbigniew Brzezinski, then a professor at Columbia University; 

William Griffith, then professor of political science at the Massachusetts Institute of 

Technology., and John Haves, then vice-president of the Washington Post Company for 

radio-TV5. The principal government officials associated with the project were Cord Meyer of 

the CIA; McGeorge Bundy, then special assistant to the president for national security; Leonard 

Marks, then director of the USIA; and Bill Moyers, then special assistant to President Lyndon 

Johnson and now a CBS correspondent. 

Salant's involvement in the project began with a call from Leonard Marks, "who told me the 

White House wanted to form a committee of four people to make a study of U.S. overseas 

broadcasts behind the Iron Curtain." When Salant arrived in Washington for the first meeting he 

was told that the project was CIA sponsored. "Its purpose," he said, "was to determine how best 

to set up shortwave broadcasts into Red China." Accompanied by a CIA officer named Paul 

Henzie, the committee of four subsequently traveled around the world inspecting facilities run by 

Radio Free Europe and Radio Liberty both CIA-run operations at the time), the Voice of 

America and Armed Forces Radio. After more than a year of study, they submitted a report to 

Moyers recommending that the government establish a broadcast service, run by the Voice of 

America, to be beamed at the People's Republic of China. Salant has served two tours as head of 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  12 afgazad@gmail.com  

 

CBS News, from 1961-64 and 1966-present. At the time of the China project he was a CBS 

corporate executive.) 

■ Time and Newsweek magazines. According to CIA and Senate sources, Agency files contain 

written agreements with former foreign correspondents and stringers for both the weekly news 

magazines.  The same sources refused to say whether the CIA has ended all its associations with 

individuals who work for the two publications. Allen Dulles often interceded with his good 

friend, the late Henry Luce, founder of Time and Life magazines, who readily allowed certain 

members of his staff to work for the Agency and agreed to provide jobs and credentials for other 

CIA operatives who lacked journalistic experience. 

For many years, Luce's personal emissary to the CIA was C.D. Jackson, a Time Inc., 

vice-president who was publisher of Life magazine from 1960 until his death in 1964.While a 

Time executive, Jackson coauthored a CIA-sponsored study recommending the reorganization of 

the American intelligence services in the early 1950s. Jackson, whose Time-Life service was 

interrupted by a one-year White House tour as an assistant to President Dwight Eisenhower, 

approved specific arrangements for providing CIA employees with Time-Life cover. Some of 

these arrangements were made with the knowledge of Luce's wife, Clare Boothe. Other 

arrangements for Time cover, according to CIA officials including those who dealt with Luce), 

were made with the knowledge of Hedley Donovan, now editor-in-chief of Time Inc. Donovan, 

who took over editorial direction of all Time Inc. publications in 1959, denied in a telephone 

interview that he knew of any such arrangements. "I was never approached and I'd be amazed if 

Luce approved such arrangements," Donovan said. "Luce had a very scrupulous regard for the 

difference between journalism and government." 

In the 1950s and early 1960s, Time magazine's foreign correspondents attended CIA "briefing" 

dinners similar to those the CIA held for CBS. And Luce, according to CIA officials, made it a 

regular practice to brief Dulles or other high Agency officials when he returned from his frequent 

trips abroad. Luce and the men who ran his magazines in the 1950s and 1960s encouraged their 

foreign correspondents to provide help to the CIA, particularly information that might be useful 

to the Agency for intelligence purposes or recruiting foreigners. 

At Newsweek, Agency sources reported, the CIA engaged the services of' several foreign 

correspondents and stringers under arrangements approved by senior editors at the magazine. 

Newsweek's stringer in Rome in the mid-Fifties made little secret of the fact that he worked for 

the CIA. Malcolm Muir, Newsweek's editor from its founding in 1937 until its sale to the 

Washington Post Company in 1961, said in a recent interview that his dealings with the CIA 

were limited to private briefings he gave Allen Dulles after trips abroad and arrangements he 

approved for regular debriefing of Newsweek correspondents by the Agency. He said that he had 

never provided cover for CIA operatives, but that others high in the Newsweek organization 

might have done so without his knowledge. 

"I would have thought there might have been stringers who were agents, but I didn't know who 

they were," said Muir. "I do think in those days the CIA kept pretty close touch with all 

responsible reporters. Whenever I heard something that I thought might be of interest to Allen 

Dulles, I'd call him up.... At one point he appointed one of his CIA men to keep in regular 

contact with our reporters, a chap that I knew but whose name I can't remember. I had a number 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  13 afgazad@gmail.com  

 

of friends in Alien Dulles' organization." Muir said that Harry Kern, Newsweek's foreign editor 

from 1945 until 1956, and Ernest K. Lindley, the magazine's Washington bureau chief during the 

same period "regularly checked in with various fellows in the CIA." 

"To the best of my knowledge." said Kern, "nobody at Newsweek worked for the CIA... The 

informal relationship was there. Why have anybody sign anything? What we knew we told them 

[the CIA] and the State Department.... When I went to Washington, I would talk to Foster or 

Allen Dulles about what was going on. ... We thought it was admirable at the time. We were all 

on the same side." CIA officials say that Kern's dealings with the Agency were extensive. In 

1956, he left Newsweek to run Foreign Reports, a Washington-based newsletter whose 

subscribers Kern refuses to identify. 

Ernest Lindley, who remained at Newsweek until 1961, said in a recent interview that he 

regularly consulted with Dulles and other high CIA officials before going abroad and briefed 

them upon his return. "Allen was very helpful to me and I tried to reciprocate when I could," he 

said. "I'd give him my impressions of people I'd met overseas. Once or twice he asked me to 

brief a large group of intelligence people; when I came back from the Asian-African conference 

in 1955, for example; they mainly wanted to know about various people." 

As Washington bureau chief, Lindley said he learned from Malcolm Muir that the magazine's 

stringer in southeastern Europe was a CIA contract employee—given credentials under 

arrangements worked out with the management. "I remember it came up—whether it was a good 

idea to keep this person from the Agency; eventually it was decided to discontinue the 

association," Lindley said. 

When Newsweek waspurchased by the Washington Post Company, publisher Philip L. Graham 

was informed by Agency officials that the CIA occasionally used the magazine for cover 

purposes, according to CIA sources. "It was widely known that Phil Graham was somebody you 

could get help from," said a former deputy director of the Agency. "Frank Wisner dealt with 

him." Wisner, deputy director of the CIA from 1950 until shortly before his suicide in 1965, was 

the Agency's premier orchestrator of "black" operations, including many in which journalists 

were involved. Wisner liked to boast of his "mighty Wurlitzer," a wondrous propaganda 

instrument he built, and played, with help from the press.) Phil Graham was probably Wisner's 

closest friend. But Graharn, who committed suicide in 1963, apparently knew little of the 

specifics of any cover arrangements with Newsweek, CIA sources said. 

In 1965-66, an accredited Newsweek stringer in the Far East was in fact a CIA contract employee 

earning an annual salary of $10,000 from the Agency, according to Robert T. Wood, then a CIA 

officer in the Hong Kong station. Some, Newsweek correspondents and stringers continued to 

maintain covert ties with the Agency into the 1970s, CIA sources said. 

Information about Agency dealings with the Washington Post newspaper is extremely sketchy. 

According to CIA officials, some Post stringers have been CIA employees, but these officials 

say they do not know if anyone in the Post management was aware of the arrangements. 

All editors-in-chief and managing editors of the Post since 1950 say they knew of no formal 

Agency relationship with either stringers or members of the Post staff. “If anything was done it 

was done by Phil without our knowledge,” said one. Agency officials, meanwhile, make no 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  14 afgazad@gmail.com  

 

claim that Post staff members have had covert affiliations with the Agency while working for the 

paper.6 

Katharine Graham, Philip Graham’s widow and the current publisher of the Post, says she has 

never been informed of any CIA relationships with either Post or Newsweek personnel. In 

November of 1973, Mrs. Graham called William Colby and asked if any Post stringers or staff 

members were associated with the CIA. Colby assured her that no staff members were employed 

by the Agency but refused to discuss the question of stringers. 

■ The Louisville Courier-Journal. From December 1964 until March 1965, a CIA undercover 

operative named Robert H. Campbell worked on the Courier-Journal. According to high-level 

CIA sources, Campbell was hired by the paper under arrangements the Agency made with 

Norman E. Isaacs, then executive editor of the Courier-Journal. Barry Bingham Sr., then 

publisher of the paper, also had knowledge of the arrangements, the sources said. Both Isaacs 

and Bingham have denied knowing that Campbell was an intelligence agent when he was hired. 

The complex saga of Campbell’s hiring was first revealed in a Courier-Journal story written by 

James R Herzog on March 27th, 1976, during the Senate committee’s investigation, Herzog’s 

account began: “When 28-year-old Robert H. Campbell was hired as a Courier-Journal reporter 

in December 1964, he couldn’t type and knew little about news writing.” The account then 

quoted the paper’s former managing editor as saying that Isaacs told him that Campbell was 

hired as a result of a CIA request: “Norman said, when he was in Washington [in 1964], he had 

been called to lunch with some friend of his who was with the CIA [and that] he wanted to send 

this young fellow down to get him a little knowledge of newspapering.” All aspects of 

Campbell’s hiring were highly unusual. No effort had been made to check his credentials, and 

his employment records contained the following two notations: “Isaacs has files of 

correspondence and investigation of this man”; and, “Hired for temporary work—no reference 

checks completed or needed.” 

The level of Campbell’s journalistic abilities apparently remained consistent during his stint at 

the paper, “The stuff that Campbell turned in was almost unreadable,” said a former assistant city 

editor. One of Campbell’s major reportorial projects was a feature about wooden Indians. It was 

never published. During his tenure at the paper, Campbell frequented a bar a few steps from the 

office where, on occasion, he reportedly confided to fellow drinkers that he was a CIA employee. 

According to CIA sources, Campbell’s tour at the Courier-Journal was arranged to provide him 

with a record of journalistic experience that would enhance the plausibility of future reportorial 

cover and teach him something about the newspaper business. The Courier-Journal’s 

investigation also turned up the fact that before coming to Louisville he had worked briefly for 

the Hornell, New York, Evening Tribune, published by Freedom News, Inc. CIA sources said the 

Agency had made arrangements with that paper’s management to employ Campbell.7 

At the Courier-Journal, Campbell was hired under arrangements made with Isaacs and approved 

by Bingham, said CIA and Senate sources. “We paid the Courier-Journal so they could pay his 

salary,” said an Agency official who was involved in the transaction. Responding by letter to 

these assertions, Isaacs, who left Louisville to become president and publisher of the Wilmington 

Delaware) News & Journal, said: “All I can do is repeat the simple truth—that never, under any 

circumstances, or at any time, have I ever knowingly hired a government agent. I’ve also tried to 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  15 afgazad@gmail.com  

 

dredge my memory, but Campbell’s hiring meant so little to me that nothing emerges.... None of 

this is to say that I couldn’t have been ‘had.’”.Barry Bingham Sr., said last year in a telephone 

interview that he had no specific memory of Campbell’s hiring and denied that he knew of any 

arrangements between the newspaper’s management and the CIA. However, CIA officials said 

that the Courier-Journal, through contacts with Bingham, provided other unspecified assistance 

to the Agency in the 1950s and 1960s. The Courier-Journal’s detailed, front-page account of 

Campbell’s hiring was initiated by Barry Bingham Jr., who succeeded his father as editor and 

publisher of the paper in 1971. The article is the only major piece of self-investigation by a 

newspaper that has appeared on this subject.8 

■ The American Broadcasting Company and the National Broadcasting Company. According to 

CIA officials, ABC continued to provide cover for some CIA operatives through the 1960s. One 

was Sam Jaffe who CIA officials said performed clandestine tasks for the Agency. Jaffe has 

acknowledged only providing the CIA with information. In addition, another well-known 

network correspondent performed covert tasks for the Agency, said CIA sources. At the time of 

the Senate bearings, Agency officials serving at the highest levels refused to say whether the CIA 

was still maintaining active relationships with members of the ABC-News organization. All 

cover arrangements were made with the knowledge off ABC executives, the sources said. 

These same sources professed to know few specifies about the Agency’s relationships with NBC, 

except that several foreign correspondents of the network undertook some assignments for the 

Agency in the 1950s and 1960s. “It was a thing people did then,” said Richard Wald, president of 

NBC News since 1973. “I wouldn’t be surprised if people here—including some of the 

correspondents in those days—had connections with the Agency.” 

■ The Copley Press, and its subsidiary, the Copley News Service. This relationship, first 

disclosed publicly by reporters Joe Trento and Dave Roman in Penthouse magazine, is said by 

CIA officials to have been among the Agency’s most productive in terms of getting “outside” 

cover for its employees. Copley owns nine newspapers in California and Illinois—among them 

the San Diego Union and Evening Tribune. The Trento-Roman account, which was financed by a 

grant from the Fund for Investigative Journalism, asserted that at least twenty-three Copley News 

Service employees performed work for the CIA. “The Agency’s involvement with the Copley 

organization is so extensive that it’s almost impossible to sort out,” said a CIA official who was 

asked about the relationship late in 1976. Other Agency officials said then that James S. Copley, 

the chain’s owner until his death in 1973, personally made most of the cover arrangements with 

the CIA. 

According to Trento and Roman, Copley personally volunteered his news service to 

then-president Eisenhower to act as “the eyes and ears” against “the Communist threat in Latin 

and Central America” for “our intelligence services.”  James Copley was also the guiding hand 

behind the Inter-American Press Association, a CIA-funded organization with heavy 

membership among right-wing Latin American newspaper editors. 

■ Other major news organizations. According to Agency officials, CIA files document additional 

cover arrangements with the following news-gathering organizations, among others: the New 

York Herald-Tribune, the Saturday-Evening Post, Scripps-Howard Newspapers, Hearst 

Newspapers Seymour K. Freidin, Hearst’s current London bureau chief and a 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  16 afgazad@gmail.com  

 

former  Herald-Tribune editor and correspondent, has been identified as a CIA operative by 

Agency sources), Associated Press,9 United Press International, the Mutual Broadcasting 

System, Reuters and the Miami Herald. Cover arrangements with the Herald, according to CIA 

officials, were unusual in that they were made “on the ground by the CIA station in Miami, not 

from CIA headquarters. 

“And that’s just a small part of the list,” in the words of one official who served in the CIA 

hierarchy. Like many sources, this official said that the only way to end the uncertainties about 

aid furnished the Agency by journalists is to disclose the contents of the CIA files—a course 

opposed by almost all of the thirty-five present and former CIA officials interviewed over the 

course of a year. 

COLBY CUTS HIS LOSSES  
THE CIA’S USE OF JOURNALISTS CONTINUED VIRTUALLY unabated until 1973 when, 

in response to public disclosure that the Agency had secretly employed American reporters, 

William Colby began scaling down the program. In his public statements, Colby conveyed the 

impression that the use of journalists had been minimal and of limited importance to the Agency. 

He then initiated a series of moves intended to convince the press, Congress and the public that 

the CIA had gotten out of the news business. But according to Agency officials, Colby had in 

fact thrown a protective net around his valuable intelligence in the journalistic community. He 

ordered his deputies to maintain Agency ties with its best journalist contacts while severing 

formal relationships with many regarded as inactive, relatively unproductive or only marginally 

important. In reviewing Agency files to comply with Colby’s directive, officials found that many 

journalists had not performed useful functions for the CIA in years. Such relationships, perhaps 

as many as a hundred, were terminated between 1973 and 1976. 

Meanwhile, important CIA operatives who had been placed on the staffs of some major 

newspaper and broadcast outlets were told to resign and become stringers or freelancers, thus 

enabling Colby to assure concerned editors that members of their staffs were not CIA employees. 

Colby also feared that some valuable stringer-operatives might find their covers blown if 

scrutiny of the Agency’s ties with journalists continued. Some of these individuals were 

reassigned to jobs on so-called proprietary publications—foreign periodicals and broadcast 

outlets secretly funded and staffed by the CIA. Other journalists who had signed formal contracts 

with the CIA—making them employees of the Agency—were released from their contracts, and 

asked to continue working under less formal arrangements. 

In November 1973, after many such shifts had been made, Colby told reporters and editors from 

the New York Times and the Washington Star that the Agency had “some three dozen” American 

newsmen “on the CIA payroll,” including five who worked for “general-circulation news 

organizations.” Yet even while the Senate Intelligence Committee was holding its hearings in 

1976, according to high-level CIA sources, the CIA continued to maintain ties with seventy-five 

to ninety journalists of every description—executives, reporters, stringers, photographers, 

columnists, bureau clerks and members of broadcast technical crews. More than half of these had 

been moved off CIA contracts and payrolls but they were still bound by other secret agreements 

with the Agency. According to an unpublished report by the House Select Committee on 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  17 afgazad@gmail.com  

 

Intelligence, chaired by Representative Otis Pike, at least fifteen news organizations were still 

providing cover for CIA operatives as of 1976. 

Colby, who built a reputation as one of the most skilled undercover tacticians in the CIA’s 

history, had himself run journalists in clandestine operations before becoming director in 1973. 

But even he was said by his closest associates to have been disturbed at how extensively and, in 

his view, indiscriminately, the Agency continued to use journalists at the time he took over. “Too 

prominent,” the director frequently said of some of the individuals and news organizations then 

working with the CIA. Others in the Agency refer to their best-known journalistic assets as 

“brand names.”) 

“Colby’s concern was that he might lose the resource altogether unless we became a little more 

careful about who we used and how we got them,” explained one of the former director’s 

deputies. The thrust of Colby’s subsequent actions was to move the Agency’s affiliations away 

from the so-called “majors” and to concentrate them instead in smaller newspaper chains, 

broadcasting groups and such specialized publications as trade journals and newsletters. 

After Colby left the Agency on January 28th, 1976, and was succeeded by George Bush, the CIA 

announced a new policy: “Effective immediately, the CIA will not enter into any paid or 

contractual relationship with any full-time or part-time news correspondent accredited by any 

U.S. news service, newspaper, periodical, radio or television network or station” At the time of 

the announcement, the Agency acknowledged that the policy would result in termination of less 

than half of the relationships with the 50 U.S. journalists it said were still affiliated with the 

Agency. The text of the announcement noted that the CIA would continue to “welcome” the 

voluntary, unpaid cooperation of journalists. Thus, many relationships were permitted to remain 

intact. 

The Agency’s unwillingness to end its use of journalists and its continued relationships with 

some news executives is largely the product of two basic facts of the intelligence game: 

journalistic cover is ideal because of the inquisitive nature of a reporter’s job; and many other 

sources of institutional cover have been denied the CIA in recent years by businesses, 

foundations and educational institutions that once cooperated with the Agency. 

“It’s tough to run a secret agency in this country,” explained one high-level CIA official. “We 

have a curious ambivalence about intelligence. In order to serve overseas we need cover. But we 

have been fighting a rear-guard action to try and provide cover. The Peace Corps is off-limits, so 

is USIA, the foundations and voluntary organizations have been off-limits since ‘67, and there is 

a self-imposed prohibition on Fulbrights [Fulbright Scholars]. If you take the American 

community and line up who could work for the CIA and who couldn’t there is a very narrow 

potential. Even the Foreign Service doesn’t want us. So where the hell do you go? Business is 

nice, but the press is a natural. One journalist is worth twenty agents. He has access, the ability to 

ask questions without arousing suspicion.” 

ROLE OF THE CHURCH COMMITTEE 

DESPITE THE EVIDENCE OF WIDESPREAD CIA USE OF journalists, the Senate 

Intelligence Committee and its staff decided against questioning any of the reporters, editors, 

publishers or broadcast executives whose relationships with the Agency are detailed in CIA files. 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  18 afgazad@gmail.com  

 

According to sources in the Senate and the Agency, the use of journalists was one of two areas of 

inquiry which the CIA went to extraordinary lengths to curtail. The other was the Agency’s 

continuing and extensive use of academics for recruitment and information gathering purposes. 

In both instances, the sources said, former directors Colby and Bush and CIA special counsel 

Mitchell Rogovin were able to convince key members of the committee that full inquiry or even 

limited public disclosure of the dimensions of the activities would do irreparable damage to the 

nation’s intelligence-gathering apparatus, as well as to the reputations of hundreds of individuals. 

Colby was reported to have been especially persuasive in arguing that disclosure would bring on 

a latter-day “witch hunt” in which the victims would be reporters, publishers and editors. 

Walter Elder, deputy to former CIA director McCone and the principal Agency liaison to the 

Church committee, argued that the committee lacked jurisdiction because there had been no 

misuse of journalists by the CIA; the relationships had been voluntary. Elder cited as an example 

the case of the Louisville Courier-Journal. “Church and other people on the committee were on 

the chandelier about the Courier-Journal,” one Agency official said, “until we pointed out that 

we had gone to the editor to arrange cover, and that the editor had said, ‘Fine.’” 

Some members of the Church committee and staff feared that Agency officials had gained 

control of the inquiry and that they were being hoodwinked. “The Agency was extremely clever 

about it and the committee played right into its hands,” said one congressional source familiar 

with all aspects of the inquiry. “Church and some of the other members were much more 

interested in making headlines than in doing serious, tough investigating. The Agency pretended 

to be giving up a lot whenever it was asked about the flashy stuff—assassinations and secret 

weapons and James Bond operations. Then, when it came to things that they didn’t want to give 

away, that were much more important to the Agency, Colby in particular called in his chits. And 

the committee bought it.” 

The Senate committee’s investigation into the use of journalists was supervised by William B. 

Bader, a former CIA intelligence officer who returned briefly to the Agency this year as deputy 

to CIA director Stansfield Turner and is now a high-level intelligence official at the Defense 

Department. Bader was assisted by David Aaron, who now serves as the deputy to Zbigniew 

Brzezinski, President Carter’s national security adviser. 

According to colleagues on the staff of the Senate inquiry, both Bader and Aaron were disturbed 

by the information contained in CIA files about journalists; they urged that further investigation 

he undertaken by the Senate’s new permanent CIA oversight committee. That committee, 

however, has spent its first year of existence writing a new charter for the CIA, and members say 

there has been little interest in delving further into the CIA’s use of the press. 

Bader’s investigation was conducted under unusually difficult conditions. His first request for 

specific information on the use of journalists was turned down by the CIA on grounds that there 

had been no abuse of authority and that current intelligence operations might he compromised. 

Senators Walter Huddleston, Howard Baker, Gary Hart, Walter Mondale and Charles Mathias—

who had expressed interest in the subject of the press and the CIA—shared Bader’s distress at 

the CIA’s reaction. In a series of phone calls and meetings with CIA director George Bush and 

other Agency officials, the senators insisted that the committee staff be provided information 

about the scope of CIA-press activities. Finally, Bush agreed to order a search of the files and 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  19 afgazad@gmail.com  

 

have those records pulled which deals with operations where journalists had been used. But the 

raw files could not he made available to Bader or the committee, Bush insisted. Instead, the 

director decided, his deputies would condense the material into one-paragraph summaries 

describing in the most general terms the activities of each individual journalist. Most important, 

Bush decreed, the names of journalists and of the news organizations with which they were 

affiliated would be omitted from the summaries. However, there might be some indication of the 

region where the journalist had served and a general description of the type of news organization 

for which he worked. 

Assembling the summaries was difficult, according to CIA officials who supervised the job. 

There were no “journalist files” per se and information had to be collected from divergent 

sources that reflect the highly compartmentalized character of the CIA. Case officers who had 

handled journalists supplied some names. Files were pulled on various undercover operations in 

which it seemed logical that journalists had been used. Significantly, all work by reporters for the 

Agency under the category of covert operations, not foreign intelligence.) Old station records 

were culled. “We really had to scramble,” said one official. 

After several weeks, Bader began receiving the summaries, which numbered over 400 by the 

time the Agency said it had completed searching its files. 

The Agency played an intriguing numbers game with the committee. Those who prepared the 

material say it was physically impossible to produce all of the Agency’s files on the use of 

journalists. “We gave them a broad, representative picture,” said one agency official. “We never 

pretended it was a total description of the range of activities over 25 years, or of the number of 

journalists who have done things for us.” A relatively small number of the summaries described 

the activities of foreign journalists—including those working as stringers for American 

publications. Those officials most knowledgeable about the subject say that a figure of 400 

American journalists is on the low side of the actual number who maintained covert relationships 

and undertook clandestine tasks. 

Bader and others to whom he described the contents of the summaries immediately reached some 

general conclusions: the sheer number of covert relationships with journalists was far greater 

than the CIA had ever hinted; and the Agency’s use of reporters and news executives was an 

intelligence asset of the first magnitude. Reporters had been involved in almost every 

conceivable kind of operation. Of the 400-plus individuals whose activities were summarized, 

between 200 and 250 were “working journalists” in the usual sense of the term—reporters, 

editors, correspondents, photographers; the rest were employed at least nominally) by book 

publishers, trade publications and newsletters. 

Still, the summaries were just that: compressed, vague, sketchy, incomplete. They could be 

subject to ambiguous interpretation. And they contained no suggestion that the CIA had abused 

its authority by manipulating the editorial content of American newspapers or broadcast reports. 

Bader’s unease with what he had found led him to seek advice from several experienced hands in 

the fields of foreign relations and intelligence. They suggested that he press for more information 

and give those members of the committee in whom he had the most confidence a general idea of 

what the summaries revealed. Bader again went to Senators Huddleston, Baker, Hart, Mondale 

and Mathias. Meanwhile, he told the CIA that he wanted to see more—the full files on perhaps a 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  20 afgazad@gmail.com  

 

hundred or so of the individuals whose activities had been summarized. The request was turned 

down outright. The Agency would provide no more information on the subject. Period. 

The CIA’s intransigence led to an extraordinary dinner meeting at Agency headquarters in late 

March 1976. Those present included Senators Frank Church who had now been briefed by 

Bader), and John Tower, the vice-chairman of the committee; Bader; William Miller, director of 

the committee staff; CIA director Bush; Agency counsel Rogovin; and Seymour Bolten, a 

high-level CIA operative who for years had been a station chief in Germany and Willy Brandt’s 

case officer. Bolten had been deputized by Bush to deal with the committee’s requests for 

information on journalists and academics. At the dinner, the Agency held to its refusal to provide 

any full files. Nor would it give the committee the names of any individual journalists described 

in the 400 summaries or of the news organizations with whom they were affiliated. The 

discussion, according to participants, grew heated. The committee’s representatives said they 

could not honor their mandate—to determine if the CIA had abused its authority—without 

further information. The CIA maintained it could not protect its legitimate intelligence 

operations or its employees if further disclosures were made to the committee. Many of the 

journalists were contract employees of the Agency, Bush said at one point, and the CIA was no 

less obligated to them than to any other agents. 

Finally, a highly unusual agreement was hammered out: Bader and Miller would be permitted to 

examine “sanitized” versions of the full files of twenty-five journalists selected from the 

summaries; but the names of the journalists and the news organizations which employed them 

would be blanked out, as would the identities of other CIA employees mentioned in the files. 

Church and Tower would be permitted to examine the unsanitizedversions of five of the 

twenty-five files—to attest that the CIA was not hiding anything except the names. The whole 

deal was contingent on an agreement that neither Bader, Miner, Tower nor Church would reveal 

the contents of the files to other members of the committee or staff. 

Bader began reviewing the 400-some summaries again. His object was to select twenty-five that, 

on the basis of the sketchy information they contained, seemed to represent a cross section. Dates 

of CIA activity, general descriptions of news organizations, types of journalists and undercover 

operations all figured in his calculations. 

From the twenty-five files he got back, according to Senate sources and CIA officials, an 

unavoidable conclusion emerged: that to a degree never widely suspected, the CIA in the 1950s, 

‘60s and even early ‘70s had concentrated its relationships with journalists in the most prominent 

sectors of the American press corps, including four or five of the largest newspapers in the 

country, the broadcast networks and the two major newsweekly magazines. Despite the omission 

of names and affiliations from the twenty-five detailed files each was between three and eleven 

inches thick), the information was usually sufficient to tentatively identify either the newsman, 

his affiliation or both—particularly because so many of them were prominent in the profession. 

“There is quite an incredible spread of relationships,” Bader reported to the senators. “You don’t 

need to manipulate Time magazine, for example, because there are Agency people at the 

management level.” 

Ironically, one major news organization that set limits on its dealings with the CIA, according to 

Agency officials, was the one with perhaps the greatest editorial affinity for the Agency’s 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  21 afgazad@gmail.com  

 

long-range goals and policies: U.S. News and World Report. The late David Lawrence, the 

columnist and founding editor of U.S. News, was a close friend of Allen Dulles. But he 

repeatedly refused requests by the CIA director to use the magazine for cover purposes, the 

sources said. At one point, according to a high CIA official, Lawrence issued orders to his 

sub-editors in which he threatened to fire any U.S. News employee who was found to have 

entered into a formal relationship with the Agency. Former editorial executives at the magazine 

confirmed that such orders had been issued. CIA sources declined to say, however, if the 

magazine remained off-limits to the Agency after Lawrence’s death in 1973 or if Lawrence’s 

orders had been followed.) 

Meanwhile, Bader attempted to get more information from the CIA, particularly about the 

Agency’s current relationships with journalists. He encountered a stone wall. “Bush has done 

nothing to date,” Bader told associates. “None of the important operations are affected in even a 

marginal way.” The CIA also refused the staffs requests for more information on the use of 

academics. Bush began to urge members of the committee to curtail its inquiries in both areas 

and conceal its findings in the final report. “He kept saying, ‘Don’t fuck these guys in the press 

and on the campuses,’ pleading that they were the only areas of public life with any credibility 

left,” reported a Senate source. Colby, Elder and Rogovin also implored individual members of 

the committee to keep secret what the staff had found. “There were a lot of representations that if 

this stuff got out some of the biggest names in journalism would get smeared,” said another 

source. Exposure of the CIA’s relationships with journalists and academics, the Agency feared, 

would close down two of the few avenues of agent recruitment still open. “The danger of 

exposure is not the other side,” explained one CIA expert in covert operations. “This is not stuff 

the other side doesn’t know about. The concern of the Agency is that another area of cover will 

be denied.” 

A senator who was the object of the Agency’s lobbying later said: “From the CIA point of view 

this was the highest, most sensitive covert program of all.... It was a much larger part of the 

operational system than has been indicated.” He added, “I had a great compulsion to press the 

point but it was late .... If we had demanded, they would have gone the legal route to fight it.” 

Indeed, time was running out for the committee. In the view of many staff members, it had 

squandered its resources in the search for CIA assassination plots and poison pen letters. It had 

undertaken the inquiry into journalists almost as an afterthought. The dimensions of the program 

and the CIA’s sensitivity to providing information on it had caught the staff and the committee 

by surprise. The CIA oversight committee that would succeed the Church panel would have the 

inclination and the time to inquire into the subject methodically; if, as seemed likely, the CIA 

refused to cooperate further, the mandate of the successor committee would put it in a more 

advantageous position to wage a protracted fight .... Or so the reasoning went as Church and the 

few other senators even vaguely familiar with Bader’s findings reached a decision not to pursue 

the matter further. No journalists would be interviewed about their dealings with the Agency—

either by the staff or by the senators, in secret or in open session. The specter, first raised by CIA 

officials, of a witch hunt in the press corps haunted some members of the staff and the 

committee. “We weren’t about to bring up guys to the committee and then have everybody say 

they’ve been traitors to the ideals of their profession,” said a senator. 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  22 afgazad@gmail.com  

 

Bader, according to associates, was satisfied with the decision and believed that the successor 

committee would pick up the inquiry where he had left it. He was opposed to making public the 

names of individual journalists. He had been concerned all along that he had entered a “gray 

area” in which there were no moral absolutes. Had the CIA “manipulated” the press in the classic 

sense of the term? Probably not, he concluded; the major news organizations and their executives 

had willingly lent their resources to the Agency; foreign correspondents had regarded work for 

the CIA as a national service and a way of getting better stories and climbing to the top of their 

profession. Had the CIA abused its authority? It had dealt with the press almost exactly as it had 

dealt with other institutions from which it sought cover — the diplomatic service, academia, 

corporations. There was nothing in the CIA’s charter which declared any of these institutions 

off-limits to America’s intelligence service. And, in the case of the press, the Agency had 

exercised more care in its dealings than with many other institutions; it had gone to considerable 

lengths to restrict its role to information-gathering and cover.10 

Bader was also said to be concerned that his knowledge was so heavily based on information 

furnished by the CIA; he hadn’t gotten the other side of the story from those journalists who had 

associated with the Agency. He could be seeing only “the lantern show,” he told associates. Still, 

Bader was reasonably sure that he had seen pretty much the full panoply of what was in the files. 

If the CIA had wanted to deceive him it would have never given away so much, he reasoned. “It 

was smart of the Agency to cooperate to the extent of showing the material to Bader,” observed a 

committee source. “That way, if one fine day a file popped up, the Agency would be covered. 

They could say they had already informed the Congress.” 

The dependence on CIA files posed another problem. The CIA’s perception of a relationship 

with a journalist might be quite different than that of the journalist: a CIA official might think he 

had exercised control over a journalist; the journalist might think he had simply had a few drinks 

with a spook. It was possible that CIA case officers had written self-serving memos for the files 

about their dealings with journalists, that the CIA was just as subject to common bureaucratic 

“cover-your-ass” paperwork as any other agency of government. 

A CIA official who attempted to persuade members of the Senate committee that the Agency’s 

use of journalists had been innocuous maintained that the files were indeed filled with “puffing” 

by case officers. “You can’t establish what is puff and what isn’t,” he claimed. Many reporters, 

he added, “were recruited for finite [specific] undertakings and would be appalled to find that 

they were listed [in Agency files] as CIA operatives.” This same official estimated that the files 

contained descriptions of about half a dozen reporters and correspondents who would be 

considered “famous”—that is, their names would be recognized by most Americans. “The files 

show that the CIA goes to the press for and just as often that the press comes to the CIA,” he 

observed. “...There is a tacit agreement in many of these cases that there is going to be a quid pro 

quo”—i.e., that the reporter is going to get good stories from the Agency and that the CIA will 

pick up some valuable services from the reporter. 

Whatever the interpretation, the findings of the Senate committees inquiry into the use of 

journalists were deliberately buried—from the full membership of the committee, from the 

Senate and from the public. “There was a difference of opinion on how to treat the subject,” 

explained one source. “Some [senators] thought these were abuses which should be exorcized 

and there were those who said, ‘We don’t know if this is bad or not.’” 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  23 afgazad@gmail.com  

 

Bader’s findings on the subject were never discussed with the full committee, even in executive 

session. That might have led to leaks—especially in view of the explosive nature of the facts. 

Since the beginning of the Church committee’s investigation, leaks had been the panel’s biggest 

collective fear, a real threat to its mission. At the slightest sign of a leak the CIA might cut off 

the flow of sensitive information as it did, several times in other areas), claiming that the 

committee could not be trusted with secrets. “It was as if we were on trial—not the CIA,” said a 

member of the committee staff. To describe in the committee’s final report the true dimensions 

of the Agency’s use of journalists would cause a furor in the press and on the Senate floor. And it 

would result in heavy pressure on the CIA to end its use of journalists altogether. “We just 

weren’t ready to take that step,” said a senator. A similar decision was made to conceal the 

results of the staff’s inquiry into the use of academics. Bader, who supervised both areas of 

inquiry, concurred in the decisions and drafted those sections of the committee’s final report. 

Pages 191 to 201 were entitled “Covert Relationships with the United States Media.” “It hardly 

reflects what we found,” stated Senator Gary Hart. “There was a prolonged and elaborate 

negotiation [with the CIA] over what would be said.” 

Obscuring the facts was relatively simple. No mention was made of the 400 summaries or what 

they showed. Instead the report noted blandly that some fifty recent contacts with journalists had 

been studied by the committee staff—thus conveying the impression that the Agency’s dealings 

with the press had been limited to those instances. The Agency files, the report noted, contained 

little evidence that the editorial content of American news reports had been affected by the CIA’s 

dealings with journalists. Colby’s misleading public statements about the use of journalists were 

repeated without serious contradiction or elaboration. The role of cooperating news executives 

was given short shrift. The fact that the Agency had concentrated its relationships in the most 

prominent sectors of the press went unmentioned. That the CIA continued to regard the press as 

up for grabs was not even suggested. 

Former ‘Washington Post’ reporter CARL BERNSTEIN is now working on a book about the 

witch hunts of the Cold War. 

Footnotes: 

1 John McCone, director of the Agency from 1961 to 1965, said in a recent interview that he 

knew about "great deal of debriefing and exchanging help" but nothing about any arrangements 

for cover the CIA might have made with media organizations. "I wouldn't necessarily have 

known about it," he said. "Helms would have handled anything like that. It would be unusual for 

him to come to me and say, 'We're going to use journalists for cover.' He had a job to do. There 

was no policy during my period that would say, 'Don't go near that water,' nor was there one 

saying, 'Go to it!'" During the Church committee bearings, McCone testified that his 

subordinates failed to tell him about domestic surveillance activities or that they were working 

on plans to assassinate Fidel Castro. Richard Helms was deputy director of the Agency at the 

time; he became director in 1966. 

2 A stringer is a reporter who works for one or several news organizations on a retainer or on a 

piecework basis. 

3 From the CIA point of view, access to newsfilm outtakes and photo libraries is a matter of 

extreme importance. The Agency's photo archive is probably the greatest on earth; its graphic 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com


www.afgazad.com  24 afgazad@gmail.com  

 

sources include satellites, photoreconnaissance, planes, miniature cameras ... and the American 

press. During the 1950s and 1960s, the Agency obtained carte-blanche borrowing privileges in 

the photo libraries of literally dozens of American newspapers, magazines and television, outlets. 

For obvious reasons, the CIA also assigned high priority to the recruitment of photojournalists, 

particularly foreign-based members of network camera crews. 

4 On April 3rd, 1961, Koop left the Washington bureau to become head of CBS, Inc.’s 

Government Relations Department — a position he held until his retirement on March 31st, 

1972.  Koop, who worked as a deputy in the Censorship Office in World War II, continued to 

deal with the CIA in his new position, according to CBS sources. 

5 Hayes, who left the Washington Post Company in 1965 to become U.S. Ambassador to 

Switzerland, is now chairman of the board of Radio Free Europe and Radio Liberty — both of 

which severed their ties with the CIA in 1971.  Hayes said he cleared his participation in the 

China project with the late Frederick S. Beebe, then chairman of the board of the Washington 

Post Company.  Katharine Graham, the Post’s publisher, was unaware of the nature of the 

assignment, he said.  Participants in the project signed secrecy agreements. 

6 Philip Geyelin, editor of the Post editorial page, worked for the Agency before joining the 

Post. 

7 Louis Buisch, presidentof the publishing company of the Hornell, New York, Evening Tribune, 

told the Courier-Journal in 1976 that he remembered little about the hiring of Robert Campbell. 

"He wasn't there very long, and he didn't make much of an impression," said Buisch, who has 

since retired from active management of the newspaper. 

8 Probably the most thoughtful article on the subject of the press and the CIA was written by 

Stuart H. Loory and appeared in the September-October 1974 issue of Columbia Journalism 

Review. 

9 Wes Gallagher, general manager of the Associated Press from 1962 to 1976, takes vigorous 

exception to the notion that the Associated Press might have aided the Agency. "We've always 

stayed clear on the CIA; I would have fired anybody who worked for them. We don't even let our 

people debrief." At the time of the first disclosures that reporters had worked for the CIA, 

Gallagher went to Colby. "We tried to find out names. All he would say was that no full-time 

staff member of the Associated Press was employed by the Agency. We talked to Bush. He said 

the same thing." If any Agency personnel were placed in Associated Press bureaus, said 

Gallagher, it was done without consulting the management of the wire service. But Agency 

officials insist that they were able to make cover arrangements through someone in the upper 

management levelsof Associated Press, whom they refuse to identify. 

10 Many journalists and some CIA officials dispute the Agency's claim that it has been 

scrupulous in respecting the editorial integrity of American publications and broadcast outlets. 

 

http://www.afgazad.com/
mailto:afgazad@gmail.com

